DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 5. kedd
F1

Szabályosak-e a cápauszonyok?

A 2017-es aerodinamikai módosítás hozadéka a szűk tíz éve már látott cápauszonyok visszatérése, a Toro Rosso technikai igazgatója pedig úgy véli, hogy az FIA-n múlik, szabálytalannak nyilvánítják-e vagy sem.

Az előszezoni tesztek kezdetével véget ért a találgatás, az új autók valóban gyorsabbak és a pilóták is jobban élvezik a vezetést, a slágertémákból azonban sosincs hiány. A 2017-es modellek többségére úgynevezett cápauszonyt terveztek a mérnökök, melyek a hátsó szárny felé tartó légáramlatok munkára fogását hivatottak elősegíteni, a Mercedes azonban szintet lépett, és a W08-as első körein T-szárnyat szerelt fel a motorborításra. Az elem egy nappal később visszaköszönt az új Ferrarin is, de a Williams és a Haas is használja a megoldást.

Hétfőn a címvédő alakulat kétféle variációt is kipróbált, ugyanis az elemet előbb magában, majd cápauszonnyal kombinálva használta, kedden délelőtt azonban ismét újítottak, hiszen Lewis Hamilton már duplafedeles T-szárnnyal körözött Barcelonában. Maga az eredeti megoldás nem újkeletű, hiszen a McLaren 1995-ös modelljén, az MP4/10-esen már látható volt egy hasonló elem, szakértők szerint igencsak belerondítva az autó összképébe. Egyelőre nem tudni, hogy lesznek-e még csapatok, melyek maguk is kipróbálják a megoldást, vagy hogy az eszközt jelenleg is használók közül ki mond le róla, a cápauszony azonban sokkal elterjedtebb, és ha szavazni kellene, szinte biztos, hogy ezt a megoldást fogjuk látni a 2017-es szezon során.



A Red Bull utóbbi esztétikai hátrányaira hivatkozva ellenezte a bevezetését, a Toro Rossónak azonban mégis sikerült előállnia egy szemnek is kellemes, és bizonyára aerohatékony dizájnnal. „Az autó középső részére vonatkozó szabályokban volt egy kiskapu ezt illetően, de nem hinném, hogy szándékosan” – idézte a Motorsport.com James Keyt, a faenzaiak technikai igazgatóját. „Végső soron azonban nem meglepő, hogy visszatértek: bár láthatóak, hatásuk elenyésző, egy kicsit segít a hátsó szárny előtti területen. Pontosan azt a munkát végzik, melyet 2008-ban.”

Amikor arról kérdezték a szakembert, hogy szükséges-e szabályváltozás ezen a téren, így válaszolt: „Meglátjuk. A Nemzetközi Automobil Szövetségre és a Stratégiai Csoportra tartozik, hogy megtegyék a következő lépést. Amíg a lehetőség adott, addig valószínű, hogy látni fogunk itt valamit.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: