DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 5. kedd
F1

A Red Bull nem akart cápauszonyt, de leszavazták

Esztétikai megfontolásból a Red Bull vezetői már tavaly felvetették a többi csapatnak, hogy egy szabálymódosítással meg kellene akadályozni az úgynevezett cápauszonyok megjelenését az autókon - ám érvük nem győzte meg a riválisokat.

A motorborítás meghosszabbításával létrejött, uszonyhoz hasonló méretes szárnydarab idén mind a tíz istálló autóján feltűnt már, hiszen a hétfői teszt délutánján a korábban még anélkül bemutatkozó Mercedesre is felkerült. A szezon népszerű aerodinamikai újítása 2012 előtt egyszer már virágkorát élte az F1-ben, akkor viszont egy szabálymódosítással száműzték azokat a sportból, miután igencsak kétes fogadtatásra lelt: egyesek szerint rontja a versenyautók kinézetét, de olyanok is vannak, akik nem tartják annyira szörnyűnek.

red-bull_1



Az idei évre megfogalmazott új aerodinamikai előírások ismét lehetőséget adtak az uszonyok kialakítására, a mérnökök pedig ezzel éltek is, hiszen az elem segítségével a kanyarokban egyenletesebben áramolhat a levegő az autó körül. A Red Bull tavaly lépéseket tett annak érdekében, hogy megakadályozza a cápauszonyok újbóli elterjedését, de amint Christian Horner most felidézi, nem jártak sikerrel.

„Az autók fantasztikusan néznek ki, egyedül a cápauszonyok jelenléte rondít bele az összképbe” - állapította meg az energiaitalosok csapatfőnöke. „Azt a kérdést fel is vetettük tavaly a Stratégiai Csoport ülésén, és próbáltuk elérni, hogy minden csapat mellőzze a használatát, hiszen egyébként is csak csekély mértékben javítják a teljesítményt. Esztétikai okokból kértük az eltávolításukat, előterjesztésünk pedig el is jutott az F1 Bizottságig, ahol viszont a csapatok többsége azonnal elutasította azt. Most már tehát azt remélem, hogy a jövő évre sikerült megoldanunk ezt a helyzetet. Mert az autók egyébként tényleg jól néznek ki, ezért is kár, hogy ez a cápauszony átbújt a szabályok egyik kiskapuján.”

Az persze köztudott, hogy a Red Bull riválisai mindig fenntartásokkal kezelik az istálló aerodinamikai javaslatait, hiszen amióta Adrian Newey csodamegoldásai uralták az F1-et az évtized elején, a többi csapat mérnökeiben ott motoszkál a paranoia, hogy a Milton Keynes-iek minden ötletükkel valójában saját maguknak próbálnak előnyt kovácsolni. Bennfentesek szerint most sem kizárt, hogy ez a félelem hiúsította meg az uszonyok száműzését.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: