DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. május 4. szombat
F1

Emlékszünk az F1 legdurvább hátsószárny-tervére?

Az előzések nem csak ma, de a sportág történetében mindig terítéken voltak: a Nemzetközi Automobil Szövetség 2005-ben minden korábbinál radikálisabb koncepcióval állt elő.

Bő tíz évvel ezelőtt, 2005-ben, a nyomasztó Ferrari-éra alól kiszabadulva valóságos felüdülést jelentett, hogy a Renault és a McLaren harcol a világbajnoki címért, de ahogyan mindig, a rajongók a szabályalkotókkal együtt akkor is beleestek abba a hibába, hogy egy, talán sosemvolt Forma-1-et próbáltak felidézni. Tény, hogy abban a szezonban is volt pár egészen gyenge futam (nem beszélve a botrányos USA Nagydíjról), de számtalan ikonikus pillanattal lettünk gazdagabbak, elég csak az Imolában látott Schumacher-Alonso párharcra, vagy éppen a Japán Nagydíjra gondolni.

A Nemzetközi Automobil Szövetség és technológiai partnere, az amerikai AMD-vállalat 2005-ben elvégzett közvélemény-kutatása alapján a sportágat követők 94%-a akart több előzést látni az F1-ben. Persze ha úgy tették volna fel a kérdést, hogy hányan szeretnének kemény védekezéseket és test-test elleni csatákat, egészen más eredményt kaptak volna, de a testület a szurkolók nyomásának engedve radikális szabálymódosításon kezdte törni a fejét. Ennek eredménye lett a 2005 októberében, az F1-es Bizottság londoni ülésén bemutatott CDG-szárny (Centreline Downwash Generating, azaz a légáramlatot középre irányító szárny), melynek képei viharos sebességgel terjedtek el az interneten, valamint a nyomtatott sajtóban.



A koncepció központjában az úgynevezett ’dirty air’, azaz a turbulencia mértékének csökkentése állt, mely megnehezítette a követő autó számára az előzést. Az FIA és az AMD kutatása alapján az F1-es autók hátsó szárnyát két, egymáshoz csak alul csatlakozó részre osztották volna, a hátsó kerekek mögé helyezve, tisztább légáramlatot generálva ezzel a követő számára, amely elméletben az előzések számának megsokszorozódását húzta volna magával. „Ez nagyon fontos lépés a Forma-1 számára, a CDG-szárnnyal pedig a rajongók pontosan azt fogják kapni, amit kértek” – nyilatkozta Max Mosley, az FIA akkori elnöke, a terv egyik kiötlője. „Reméljük, hogy a csapatok együtt fognak működni velünk az eszköz optimalizálásában, így már 2007-ben megmutatkozhatnak az előnyei 2008 helyett.”

Noha a bizottság megszavazta a bevezetését, több csapatfőnök is megkérdőjelezte annak valódi hatékonyságát. Közöttük volt Paul Stoddart, a Minardi vezetője, Sir Frank Williams, és egy meg nem nevezett csapatirányító is, de Nigel Mansell is az új szabályok ellen ágált. „Rossz szemszögből nézik az egészet, hiszen az autókat hibáztatják az aerodinamikai problémák miatt” – idézte anno 1992 világbajnokát az Autosport. „Ha több előzést akarunk, adjunk több teret a pilótáknak” – tette hozzá.

A november a vélemények ide-oda dobálózásával telt, a Technikai Munkacsoport december 2-án viszont a tervezet ellen szavazott, állítólag azért, mert a csapatok szakemberei szerint kevés idő állt volna rendelkezésükre a CDG tökéletesítéséhez. A szavazás elméletben a 2007-es bevezetésről szólt, de Mosley még a kudarc után is úgy gondolta, hogy sikerrel viheti keresztül ötletét 2008-at illetően. Mivel a csapatok nem támogatták az ötletet, így a radikális hátsó szárny nem lett része a tervezett 2008-as aerodinamikai módosításoknak, melyekre végül 2009-ben került sor a karosszériák egyszerűbbé válásával.

Az előzések problémája azóta is fennáll, kíváncsian várjuk, hogy mi lesz a következő ötlet, ha a 2017-es módosítások esetleg nem váltják be a hozzájuk fűzött reményeket.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: