A 2008 végén a Forma-1-be is begyűrűző gazdasági válság fényében a Nemzetközi Automobil Szövetség akkori elnöke, Max Mosley gyorsan kapcsolt: előbb próbált lehetlen összegű költségvetési sapkát a csapatokra erőltetni, melynek egyik következményekét majdnem kettészakadt a sportág, de hamar meghirdetett egy tendert is, két új, privát F1-es alakulat részére. A győztes a Manor és a Campos lett, melyek 2010-ben már Virginként és Hispaniaként mutatkoztak be a száguldó cirkuszban, amikor pedig 2009 végén a Toyota is bejelentette távozását, a Lotus kapta meg a japánok indulási jogát.
Három csapat, a semmiből felépítkezve: a feladat óriásinak bizonyult, néhány év elteltével pedig mindannyian bele is rokkantak az anyagi problémáik jelentette folyamatos szélmalomharcba. A Hispania, azaz a későbbi HRT 2012 végén tűnt el a süllyesztőben, a Lotust/Caterhamet két évvel később számolták fel, és könnyen erre a sorsra juthatott volna a Marussia is, ha nincs egy brit üzletember, Stephen Fitzpatrick, hogy mentőövet dobjon számukra. A Manorrá átvedlett istálló 2015-ös szezonja az építkezésről szólt, 2016-ban aztán a Mercedes erőforrásaival felvértezve minden korábbinál közelebb került a mezőnyhöz.
Sőt, Ausztriában Pascal Wehrlein 10. helyen hozta be a gárda autóját, ezzel az egy ponttal pedig egészen a Brazil Nagydíjig az utolsó előtti helyen álltak a konstruktőrök között. De Felipe Nasr jött, látott, és két pontot szerzett Interlagosban, így a Sauberé lett a 10. pozíció, és az azzal együtt járó dollármilliók is. Ha közvetlenül nem is ez járult hozzá a Manor anyagi problémáihoz, az istálló számára hatalmas csapás volt a pénzdíj elveszítése, január elején pedig csődeljárás alá vonták az istállót. Mivel nem sikerült záros határidőn belül befektetőt találniuk, néhány hetes huzavonát követően a Banbury-ben székelő csapat bezárta kapuit.
Roberto Chinchero, a Motorsport.com olasz munkatársa szerint a kiscsapatok elmúlt években tapasztalt kálváriája egy dolog miatt hasznos volt: megmutatta, hogy az általuk követett út helyett a Haas-modell a követendő példa. Az amerikaiak a Dallarával, és a Ferrarival léptek egyezségre még indulásuk előtt, kvázi kihelyezve munkafolyamataikat. Az okos tervezés eredménye 29 pont, és a konstruktőri nyolcadik hely lett újoncként, amelyről nemhogy a HRT/Hispania, vagy a Lotus/Caterham, de a Manor sem álmodhatott soha.
Az F1 új menedzsmentje által felfestett szép új világ (igazságosabb pénzelosztás, költségvetési sapka) egyelőre pozitívan hangzik, de a legfontosabb, hogy minden csapat egyetértésben működjön együtt Ross Brawnékkal – a legtöbb tervezet ugyanis általában ennél a pontnál szokott megbukni.