DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. május 21. kedd
F1

Az F1-es pilóta, aki motorral kezdte karrierjét

A jelenlegi mezőny nem minden tagja kezdte gokartozással a pályafutását, hiszen akad olyan, aki kétkeréken képzelte el jövőjét - édesapja azonban túl veszélyesnek tartotta ezt a sportot, és a gokart irányába terelte őt.

Felipe Massa, a Williams versenyzője mesélt karrierje kezdetéről, álmairól, a királykategóriában megélt különböző korszakairól, valamint arról, mi az, amit visszahozna a régi F1-ből.

Berta Kitti: A Massa családban nem találunk Forma-1-es világbajnokot – mégis hogyan alakult ki a versenyzés iránti őrületed, ami végül a királykategóriához vezetett téged?

Felipe Massa: „Nincs senki a családomban, aki professzionális versenyző lett volna, de vannak olyanok, akik hobbiból versenyeztek, mint például az édesapám vagy a nagybátyám. Ennek én is mindig részese voltam, a sebesség, a versenyzés mindig az életemhez tartozott. Amikor hat éves voltam, volt egy kis krosszmotorom, de túlságosan őrült módon vezettem, ezért az apukám megijedt, hogy megsérülhetek. Beíratott a gokartiskolába, és amikor először vezettem, megdöntöttem a pályarekordot. Ekkor a versenyzés az életem része lett, és azóta is az.”

Massa



Amikor 2002-ben elkezdted pályafutásodat a Forma-1-ben, milyen célokat tűztél ki magad elé? Gondoltál-e arra, hogy egyszer a Ferrarinál versenyezhetsz?

„A Ferrari mindig az álmom volt, ami valóra is vált, hiszen nyolc évet töltöttem ott, és nagyszerű érzés, hogy egy ilyen csapat részese lehettem. Igazából sosem gondoltam, amikor fiatal voltam, hogy ez megvalósulhat, de bebizonyosodott, hogy minden lehetséges.”

Hogyan indultál neki a Forma-1-nek karriered kezdetén? Rögtön az volt a célod, hogy egyszer világbajnok legyél?

„Ez volt, és még mindig ez az álmom. Megnyerni a világbajnokságot, versenyeket és időmérőket – utóbbiakat elértem. Az is célom volt, hogy dobogóra álljak, ami szintén sikerült, szóval a világbajnoki cím a legnagyobb álom, ahogy minden versenyzőnek.”

A sport különböző éráit is megtapasztalhattad pályafutásod során. Milyen hasonlóságok vannak az egyes korszakok között?

„Vannak hasonlóságok, hiszen mindig léteztek nagycsapatok, kiscsapatok és a középmezőny. A pénz mindig problémás volt, így a nagyoknak – mint a Ferrarinak vagy a McLarennek – korábban is több lehetőségük volt. Én egy középcsapattal kezdtem, a Sauberrel, mégis sikerült jó eredményeket elérnünk. Egy évet töltöttem ott, aztán tesztpilóta voltam a Ferrarinál, majd visszatértem a Sauberhez, ami nagyon fontos volt számomra, hiszen megmutathattam a tehetségem, azt, hogy tudok hajtani, és ha megvan a lehetőségem, akkor csak megyek előre. Ezután mehettem a Ferrarihoz, mert bizonyítottam a pályán.”

Melyek azok a változások, amelyeket csak az „új” korszakban tapasztaltál meg?

„Abban az időben kevesebb versenyző volt, aki fizetett azért, hogy versenyezhessen. Most vannak olyan csapatok, akik többet küszködnek, és ezért szükségük lehet arra, hogy olyanok vezessenek náluk, akik pénzt is hoznak. Akkor is voltak ilyenek, de nem annyi, mint most.”

Massa

A technika terén is jelentős változások történtek 2002 óta. Ha választhatnál egy dolgot, amit szívesen visszahoznál a Forma-1-be, mi lenne az?

„A V10-es motorokat. Imádom a V10-est, az volt a legjobb motor, amit valaha ismertem.  A V8-asban is nagy erő volt, most a V6-osban is, de a V10-es az egy komplett erőforrás volt. Ezen kívül vezetnék nagyobb leszorítóerővel bíró autókat, de ez egyébként is vissza fog jönni jövőre. Szóval érdekes lenne újra V10-esekkel és szélesebb abroncsokkal körözni.”

Karriered során eddig tizenegy győzelmet arattál – melyik volt ezek közül a legemlékezetesebb, a legkedvesebb diadal?

„Minden egyes győzelem lenyűgöző, a legkülönlegesebb az volt, amikor otthon, Brazíliában nyertem. Ez egy nagy álmom volt, ami valóra vált, szóval fantasztikus élmény volt számomra. Eszembe jutott, hogy mikor kisfiú voltam, én is ott voltam a lelátókon, akkor pedig ott álltam, és én nyertem brazil színekben – ez valami nagyszerű érzés volt.”

A brazil pálya a hazai közönség szeretete miatt nyilván a kedvenceid közé tartozik, de emellett melyik helyszín áll még közel a szívedhez?

„Elég sok pálya van, amin élvezem a vezetést. Természetesen szeretek otthon versenyzeni, hiszen az a hazai nagydíjam, de imádom Spát, Suzukát, a régi stílusú pályákat."

Az interjú először az Új Szó című lapban jelent meg.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: