DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 23. hétfő
F1

Spái exkluzív: Nem lesz gumikrízis

Spában talán még soha nem volt annyira szép, napsütéses idő, mint a Belga Nagydíj péntekjén, ám az első edzésnap így is megtizedelte a Forma-1-es mezőnyt. A legnagyobb felhördülést Nico Rosberg defektje okozta, amelynek okain még eme sorok írásakor, a kora esti órákban is töri a fejét a Mercedes és a Pirelli, de kaptak a nyakukban mások is.

Rosberg mindkét szabadedzést az élen zárta, mégis inkább nyugtalansággal az arcán járt-kelt a paddockban a napi tennivalók után. Ki lenne másként azután, hogy 306 kilométer/órás sebességnél jobb hátsó defektet kapott a Blanchimontnál, ráadásul annak okairól semmilyen fogalma nincs? Az esetről készült felvételek során megfigyelhető volt, hogy a lágy abroncs már az ominózus kör elején elkezdett szétfoszlani: ezt követte az Ezüstnyíl veszélyes tánca, amelyhez Rosbergnek – saját bevallása szerint – már semmi köze nem volt.

„Nem akarok spekulálni arról, hogyan történt, de annyi biztos, hogy nem volt éppen kellemes tapasztalat” – mondta kissé riadt arccal Rosberg a Mercedes-garázsa mögött tartott rögtönzött sajtóértekezletén. „306-os tempóval száguldva nem számít ilyesmire az ember. Hirtelen teljesen elveszítettem az irányítást, mert megsemmisült a jobb hátsó kerekem. Fogalmam sincs, hogy mi történhetett, de eléggé jelentősen sérült a kocsim is. Mondják, hogy a tévében már korábban látható volt, hogy gond van a gumival, de jómagam semmit nem éreztem. Annyi biztos, hogy alaposan ki kell vizsgálni a történteket, mert tudjuk, hogy mi volt ez. Emiatt Lewis sem hajtott már ki a pályára.”



Okosabbat egyelőre a Pirellinél sem tudnak mondani, az olasz gumigyártó mamutcég pusztán annyit közölt, hogy megkezdték a vizsgálatokat az esettel kapcsolatban. Teljes tanácstalansággal beszélt a történtekről Paddy Lowe, a Mercedes technikai vezére is, aki – mint mondta – „soha” nem látott még hasonlót korábban, ugyanakkor figyelmeztette azokat, akik jóelőre kongatnák a vészharangokat: „Ilyesmiről túlságosan korai lenne beszélni” – mondta a brit szakember arra utalva, hogy kár lenne elhamarkodottan biztonsági kérdéseket is felvető konstrukciós problémával vádolni a milánói gumigyártó vállalatot.

Az mindenképpen érdekes, hogy a második gyakorlás után kiderült: Charlie Whiting a mai két tréning között újfent körbeküldte a csapatoknak azt a néhány hete már eljuttatott direktívát, amelyben azt kérte, hogy az abroncsok használatával kapcsolatban tartsák be azokat az előírásokat, amelyeket a Pirelli biztonsági okokból szükségesnek tart. Az újbóli küldés okán sokakban felmerült, hogy talán már az első gyakorláson is láttak, tapasztaltak olyan gumis jelenséget, amely biztonsági kérdéseket vetett fel, a Pirelli szóvivője azonban határozottan cáfolta ezt a feltételezést. Többet előreláthatólag csak szombat reggel lehet majd tudni, mire a Pirelli és a Mercedes lezárja az ügy vizsgálatát, annyi azonban már most bizonyosnak látszik, hogy a versenyzők nem aggódnak: a formula.hu által hallottak alapján a többségük nem tart attól, hogy egy esetleg gumis krízisről szól majd a hétvége.

Hamilton mindkét gyakorláson kikapott Rosbergtől, de saját bevallása szerint sem ez, sem a rejtélyes gumiprobléma nem bizonytalanította el: „Élveztem a mai napot. Az autóm rendben volt, ráadásul szokatlan módon most még az időjárásra sem lehetett egy szavunk sem itt. Bizakodó vagyok” – fogalmazott a címvédő, listavezető brit.

Baleset egyébként nem csak a Mercedesnél történt, a Lotusnál és a Saubernél is akadt egy-egy látványos bukás. Az enstone-i feketéknél természetesen Pastor Maldonado szállította a látványosságot az első gyakorláson, a Malmedy kanyarnál, ahol kitört az E23-as hátulja és a megvadult kocsi az elejével a falnak csapódott. „Roppant balszerencsés voltam” – kezdte a magyarázkodást a piros zászlóhoz vezető eset kapcsán a balesetkirály venezuelai. „A kanyar közepén tört ki az autó hátulja és majdnem sikerült korrigálnom, de túlságosan csúszós volt a szegélykő. A pálya azon része ráadásul roppant szűk, így nem sikerült elkerülnöm a becsapódást. A folytatásban szerencsére sikerült behoznunk az elveszített időt, amely egyébként nem volt túl sok.”

Ericsson nem sokkal Rosberg után, a második tréningen bukott, mégpedig a Pouhon kanyarnál: „Hibáztam, sajnos, ráhajtottam a fűre, elveszítettem az irányítást a kocsi felett, és a falnak csapódtam. Elnézést kérek a csapattól az incidensért, amely sok extra munkával járt. Ilyen a versenyzés, néha sajnos ilyen is előfordul. Bosszant nagyon, ami történt” – kesergett a svéd.

Akinél nem valamilyen baleset, ott más okozott felfordulást: elég csak a McLaren-Hondára gondolni, amely a japánok ígérgetése után jelenleg ott tart, hogy megdöntötte saját rekordját a hajtáslánc-komponensek buherálása miatt kapott büntetések vonatkozásában. Spielbergben az egész világ rajtuk röhögött, amikor Fernando Alonso és Jenson Button 25-25 rajtpozíciót veszített, az ottani 50 után pedig immáron 55 az új rekord: ebből 25-öt a brit jegyez, míg a spanyol autójában 30 rajthelynyi mínuszt ér az új komponensek beépítése. Csodára ők sem számítottak, így kesergésnek nyoma sincs a brit-japán formációnál. Akadt két figyelmeztetés is a nap folyamán: az egyiket Romain Grosjeanra szabták ki az ítészek, amiért a második gyakorláson túl lassú haladással feltartotta Nico Hülkenberget, a másik pedig Danyil Kvjaté, akit a bokszutcából épp Felipe Nasr Saubere elé engedtek ki – veszélyesen. A határozat a Red Bull pilótáját érinti kedvezőtlenebbül: míg a Lotus versenyzőjének ez volt az idei első figyelmeztetése, addig a baskír már a másodiknál tart, a harmadik pedig 10 rajtpozíciós büntetés érhet.

A Lotushoz egyébként Maldonado balesete és Grosjean figyelmeztetése mellett más rossz hír is érkezett: ha minden igaz, a gárda korábbi teszt- és tartalékja, Charles Pic pert indított az együttes ellen, mivel sérelmezi, hogy tavaly a megállapodásban foglaltnál kevesebb időt tölthetett a versenyautó volánja mögött. A francia pilóta menedzsmentje által tett jogi lépések állítólag odáig fajulhatnak, hogy a Belga Nagydíj után a hatóságok lefoglalhatják a Lotus teljes felszerelését. Noha a csapatnál bíznak a probléma rendezésében, egyes források arról számoltak be a formula.hu-nak, hogy az újabb adalék már a gárda felvásárlásával hírbe hozott Renault-nak is sok lehet: a háttérben állítólag hegyre-halomra állnak a kifizetetlen számlák, amelyet még csak-csak benyelne a francia gyártó, de egy újabb adósságkupac megjelenése talán már a törölköző bedobásához vezethet.

A nap egyik érdekes színfoltja volt Giedo van der Garde megjelenése: a Sauber csapatfőnöknőjét, Monisha Kaltenbornt a melbourne-i évadnyitó hétvégéjén kis híján rács mögé juttató pilóta első ízben tette be a lábát a paddockba azóta, hogy a svájci alakulat kigolyózta a mezőnyből. Arról mélyen hallgatott, hogy végül mekkora összegű kompenzációt sikerült kipréselnie a hinwili együttesből (állítólag egyébként akkorát, hogy azt talán még jövőre is nyögni fogja Peter Sauber csapata), de érdeklődésünkre azt legalább megerősítette, hogy nincsenek beszélő viszonyban az istálló képviselőivel.

„Jó újra itt lenni, de részemről a Forma-1 befejezett történet. Továbbléptem, ide már nem akarok visszatérni. Persze a versenyzésről nem mondtam le, jövőre biztosan újra versenyezhetek, de arról egyelőre nem mondhatok semmit, hogy hol és kivel” – mondta lapunknak a 19 nagydíj-indulást jegyző holland, aki ideje zömét a Mercedes motorhome-jában töltötte: állítólag azért, mert 2016-ban már a csillagosok DTM-gárdájának kötelékében láthatjuk viszont.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: