Bernie Ecclestone egyik legfőbb fegyvere, hogy képes kimagyarázni a kimagyarázhatatlant: kétség sem férhet ahhoz, hogy a 84 esztendős Forma-1-es főmogul ennek köszönheti, hogy ilyen régóta őrzi a hatalmát és az Osztrák Nagydíj szombati napján újfent demonstrálnia kellett ezt a képességét. Amikor az újságírók megsorozták a sportág aktuális problémáit forszírozó kérdésekkel,a brit úgy cáfolt, hogy közben elismerte: valóban lenne csinosítanivaló a sportág háza táján…
Ecclestone-t annak apropóján rohamozta meg a sajtó, többek között az F+1 Blog, hogy szombaton napvilágot látott egy olyan megnyilatkozása, amely szerint nemes egyszerűséggel „sz*rnak” titulálta a „portékát, amelyet árulunk”. A kijelentést állítólag Montrealban tette a francia AFP hírügynökségnek egy mérnökökkel folytatott megbeszélés után, Spielbergben viszont a motorhome-ja ajtajában ácsorogva természetesen kapásból cáfolta, hogy elhangzott volna az ominózus komment.
„Fogalmam sincs, hogy ki mondhatta. Hibás az idézet, én soha nem mondtam ilyet!” – fogalmazott Ecclestone, aki arra a kérdés, hogy jó-e a Forma-1 és ha igen, akkor mennyire, pusztán annyit mondott: „Hogy mennyire jó a Forma-1? Önök eljönnek minden versenyre, sokkal több emberrel beszélnek, mint én, így Önöknek jobban kell tudniuk, hogy mennyire jó a Forma-1.”
Ecclestone szerint az utóbbi heteket jellemző kesergéscunami forrása az, hogy „az emberek hajlamosak arra, hogy mindig panaszkodjanak. Ez általában abból fakad, hogy vannak, akiknek nagyon sok pénzük van és vannak, akiknek nincs túl sok pénzük. Ez mindig is így volt. A győztesek például soha nem panaszkodnak, csak a vesztesek.” A brit szerint „magával a sporttal semmi gond nincs” és amiatt nem a sportot kell bírálni, hogy a Mercedes immáron második éve legyőzhetetlen: „A termék, amelyet előállítunk, kissé fejnehéz, mert van egy csapat, amely túl sok futamot nyer. Ha a Ferrarinál összeállnak a dolgok és előrelép a McLaren is, ami biztosan meg fog történni, akkor már más lesz a helyzet. A Mercedesre szerintem senkinek nem lehet egy szava sem, hibátlan munkát végez a csapat és a két versenyző is. A problémát nem ők okozzák, hanem azok, akik nem nyernek.”
Bár Ecclestone igyekezett azt sugalmazni, hogy nem tulajdonít nagy jelentőséget a megfogalmazott kritikáknak, elismerte, hogy van olyan terület, ahol valóban szükséges lenne némi csinosításra. Egyetértett például azzal, amit percekkel korábban Fernando Alonso fogalmazott meg a McLaren sajtóértekezletén: a spanyol kerek-perec kimondta, hogy a sportszabályzat a bonyolult büntetési tételekkel, miegymással érthetetlen a rajongók számára, s a veterán brit üzletember szerint is inkább ezen a területen kellene változtatni, nem pedig technikai fronton. „Úgy gondolom, hogy nagyon, nagyon alaposan át kellene néznünk a sportszabályzatot. Ne hajtsanak át a fehér vonalon, ne csinálják ez, ne csinálják azt, motorcsere esetén veszítsenek húsz rajthelyet… Ezt a közönség egyszerűen nem érti. Ha értenék, egyszerűen nem is foglalkoznának ilyesmivel” – fogalmazott Mr. E.
A Forma-1-et övező kritikaáradat egyik kiemelt forrása jelenleg a Red Bull: a Renault gyengélkedése miatt immáron második éve versenyképtelen különítmény felső vezetése Spielbergben soha nem látott szintre kapcsolt vagdalkozás terén. Ha nem a két csapatot működtető és egy nagydíjat is rendező Dietrich Mateschitz és energiaitalos vállalata művelné ugyanezt, Ecclestone valószínűleg már megpróbálta volna leállítani a sportág jó hírnevét is veszélyeztető balhét, az F+1 Blog ezt firtató kérdésére adott válaszából viszont arra lehet következtetni, hogy az osztrákkal elnézőbb.
„Mateschitz most frusztrált. Sokkal régebben van köze a Forma-1-hez, mint azt a többség gondolná és mindig támogatott bennünket. Egy roppant intelligens fickóról van, aki mindig tudja, hogy miről beszél és pontosan tudja azt is, hogy milyen hatása van annak, amit mond” – fogalmazott Ecclestone, aki saját bevallása szerint nem tart attól, hogy az energiaital-báró meghátrál: „Nem hinném, hogy kivonulnak. Ismerem jól Mateschitzet és tudom, hogy nagyobb esély van a kivonulására akkor, amikor nyer, mint akkor, amikor veszít. Ha már nem szerelmes, az nem azt jelenti, hogy rögtön válni akar. Csak egy új barátnőre van szüksége!”
Ecclestone szerint a Renault kínszenvedése - amely a Red Bull gondjainak legfőbb forrása is – nem oldható meg egyik pillanatról a másikra. Az üzletember szerint a probléma túlságosan „komplikált”, ráadásul azt nem lehet pusztán pénzzel megoldani: „A Renault-nál biztosan tudják, hogy mit akarnak. Roppant komplikált a helyzetük, amit nem pénzzel, hanem az emberekkel tudnak csak megoldani. „Ez egy olyan dolog, amikor nem számít, hogy mennyi pénzed van. Ha a dzsungelben vagyunk és megbetegszünk, valami baj ér bennünket és felmerül, hogy kéne egy orvos, akkor nem segít, ha valaki felkiált, hogy „tudok egy jó fogorvost!” Versenyképes motort kell előállítaniuk, ehhez pedig a megfelelő emberekre van szükség.”
Ahhoz, hogy a Red Bull végre elhallgasson, arra lenne szükség, hogy a Renault váratlanul feltámadjon. Erre minimális esély mutatkozik, sőt: a paddockban már olyan abszurdnak tűnő teóriákat is lehetett szombaton hallani, hogy esetleg kihagyják a következő idényt és csak 2017-től jönnének vissza, egy tökéletesített hajtáslánccal. Attól aligha kell tartani, hogy ez bekövetkezik, arra viszont Ecclestone is figyelmeztet, hogy a francia gyártó gondjait nem lehet egyik pillanatról a másikra megoldani…
„Nincsenek könnyű helyzetben, a probléma rendkívül komplikált” – mondta a Renault-ról a szakági fővezér, aki úgy véli, hogy a gyártó válságát pénzzel nem, csak megfelelő szakemberekkel lehet kezelni. Erre egy hangzatos példát is hozott: „Ez egy olyan dolog, amikor nem számít, hogy mennyi pénzed van. Ha a dzsungelben vagyunk, valami baj ér bennünket és felmerül, hogy kéne egy orvos, akkor nem segít, ha valaki felkiált, hogy „tudok egy jó fogorvost!” Versenyképes motort kell előállítaniuk, ezt pedig csak megfelelő szakemberekkel tudják megvalósítani.”
Vasárnap futam, ám erős a gyanúnk, hogy nem csak a Hamilton, Rosberg, Vettel hármas csatározásába íródik majd újabb fejezet. Biztosan hallunk még a Mateschitz-kompánia tépelődéséről is…