DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 15. péntek
F1

Gumiháború! – a Michelin beadta pályázatát

Noha a gumiháború a szó szorosan vett értelmében nem tér vissza az F1-be, és továbbra is egy beszállító fogja kiszolgálni a teljes mezőnyt, ám kérdés, hogy melyik cég lesz az, mivel a Pirellinek kihívója akadt.

Június 17-ig, azaz ma éjfélig nyújthatják be pályázatukat az abroncsgyártó cégek arra a tenderre, amelyet az F1 vezetői írtak ki, hogy megtalálják a világbajnoki sorozat kizárólagos gumibeszállító partnerét a 2017-től 2019-ig tartó hároméves periódusra. Ami biztos, hogy továbbra is egy cég fogja ellátni az összes F1-es csapatot abroncsokkal, ám bizonyos értelemben egy mini gumiháború most mégis kibontakozóban van, hiszen a Michelin beszállt a harcba, hivatalos is beadta pályázatát, azaz 2017-től átvenné a Pirelli szerepét az F1 kizárólagos gumipartnereként.



„Igen, beszálltunk” – erősítette meg a hírt az Autosportnak nyilatkozó Pascal Couasnon, a Michelin motorsport-igazgatója. „Az ok, amiért pályáztunk, az, hogy az utóbbi időben több módosítási javaslattal is előálltunk az F1-re vonatkozóan, mert csalódottak vagyunk a sportág jelenlegi gumihelyzetével. De ha hitelesek és megbízhatóak akarunk lenni, akkor nem szabad anélkül panaszkodnunk és kommentárt fűznünk a dolgokhoz, hogy megoldást is kínálnánk rá. Szóval én úgy gondolom, hogy ha vannak ötleteink, akkor azokat elő kell terjesztenünk, és megnéznünk, hogy érdekli-e az embereket vagy sem. Így legalább senki nem mondhatja ránk azt, hogy ’Srácok, ti csak beszéltek, de nem cselekedtek’. Nos, most a tettek mezejére lépünk” – fogalmazott a francia abroncsgyártó megavállalat motorsport részlegének vezére.

A Michelin a Formula-E-ben is használt, 18-inches felnikkel térne vissza az F1-be, ahonnan még 2006 végén távozott. „Kitartunk az álláspontunk mellett, jobban, mint valaha! Azért nyújtottuk be a pályázatunkat, hogy kicsit megváltoztassuk a dolgok menetét. Úgy gondoljuk, hogy gumikról festett kép a mai F1-ben nem olyan, mint amilyennek lennie kéne, vagy aminek értelme van. A gumit most egy olyan tárgyként használják, amit néhány kör után eldobnak, és ez minden, csak nem jó az abroncsgyártó iparnak. Mi azt mondjuk, hogy lehet máshogyan is jó show-t szolgáltatni a nézőknek, ahogy azt a Le Mans-i hétvégén is láttuk – magas színvonalú abroncsokkal, amik tartósan jó tapadást biztosítanak. A show ettől még jó marad” – állítja Couasnon.

A Michelin belépése a tenderbe azért is pikáns kissé, mert az F1 vezére, Bernie Ecclestone nemrégiben kerekperec kijelentette, szerinte rosszat tenne a száguldó cirkuszban a francia gumigyártó visszatérése, mondván, „ők egy kőkemény gumit fognak gyártani, amit januárban felteszel az autóra, és csak decemberben kell levenned róla, mert nem akarnak olyan helyzetbe kerülni, amiben kritika érheti őket.”

Erre reagálva Couasnon elmondta: „Természetesen tiszteletben tartjuk Bernie akaratát. Azt is megértjük, hogy az emberek szerint a Pirelli talán jó munkát végzett, de ha a csapatokat vagy a versenyzőket kérdezed, nem mindenki fog egyetérteni ezzel. Ha az a kérés, hogy legyen több bokszkiállás, akkor van rá módszer, hogy kiprovokáljuk ezt anélkül, hogy ilyen gyorsan kopó abroncsokat gyártanánk. Talán csak olyan megoldást kell találnunk, ami tiszteletben tart bizonyos irányvonalakat. Ami fontos nekünk, hogy előterjeszthessük néhány ötletünket. Imádjuk ezt a sportot, de szerintünk néhány dolgot jobban is lehetne benne csinálni, mint ahogy most van. Ezzel nem azt akarjuk mondani, hogy csak az a jó, amit mi csinálunk, de mi legalább hozzá akarjuk tenni a magunk részét a sporthoz, és belecsempészni egy kis innovációt.” 

A Michelin tehát hivatalosan is bejelentkezett a Pirelli helyére. Beindult a modernkori F1-es gumiháború az FIA asztalán…

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: