DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
F1

Hétvégén döntenek a tankolás visszatéréséről

A kezdeti lelkesedés után most úgy tűnik, a csapatok mégsem rajonganak annyira a futamok alatti tankolás tervezett 2017-es visszatéréséért. Ha nem jár megfelelő előnyökkel, Montrealban akár már le is szavazhatják.

A Stratégiai Csoport a legutóbbi gyűlése után állt elő azzal a meglepő javaslattal, hogy két év múlva ismét engedélyeznék a tankolást a versenyek során, amit 2010-től betiltottak. Egyelőre még mindig annak felmérése zajlik, hogy mennyire lenne észszerű a szabály újbóli bevezetése, és ahogy telik az idő, a csapatok technikai szakemberei egyre inkább ellenzik az ötletet.

A Motorsport értesülései szerint a döntéshozók jelenlegi álláspontja az, hogy a tankolás összességében inkább negatív hatást gyakorolna a versenyzésre. Az előző évtized egyik fő panasza az volt, hogy a csapatok túl gyakran alapoztak a bokszutcai előzésre, és a tankolások rövidebb-hosszabb időtartamával játszva igyekeztek kicselezni ellenfelüket. Emiatt tűzték ki célul most a Stratégiai Csoport tagjai, hogy az autók megtankolásának sebességét is alaposan fel kellene javítani, hogy az ne tartson jelentősen tovább a kerékcsere három másodpercénél, ezáltal pedig ne adjon lehetőséget további taktikázásra.

Dppi_00001228_304



A csapatvezetők arra is bizonyítékokat keresnek, hogy a kevesebb cipelt üzemanyaggal járó súlycsökkenés jelentősen növeli-e majd az autók sebességét, és hogy ennek köszönhetően a versenyzők is képesek lesznek-e jobban a határon autózni. Ha az elemzések során kiderülne, hogy mindez kevés előnnyel járna, akkor nem valószínű, hogy tovább feszegetnék a tankolás bevezetésének lehetőségét.

A Williams technikai igazgatója, Pat Symonds is aggályait fogalmazta meg ezzel kapcsolatban: „Személy szerint ellenzem az újbóli bevezetését, hiszen legutóbb nagyon is nyomós indokkal szabadultunk meg a tankolástól. Korábban sem szerettem, hiszen mindannyian gyorsan elsajátítottuk a fortélyait: mind ugyanazt csináltuk és az összes előzés a bokszban zajlott le. Az utolsó bokszkiállás után mindenki elvonatozott a célig.”

A Mercedes technikai ügyvezetője, Paddy Lowe szerint például egyértelmű jelek vannak arra, hogy a tankolás betiltásával valójában izgalmasabb lett a versenyzés. „Amióta megszabadultunk tőle, nőtt az előzések száma és változatosabbak lettek a stratégiák” - mutatott rá.

A hétvégén Montrealban az összes csapat képviselői találkoznak, hogy megtárgyalják, az eddigi kutatások alapján érdemes lenne-e további intézkedéseket tenni a tankolás bevezetése érdekében. Akár már el is vethetik a lehetőséget, ám a végső döntést majd nem ők, hanem a Stratégiai Csoport fogja meghozni, miután számításba vette, hogy milyen egyéb módszerekkel lehetne még gyorsabbá tenni az autókat.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: