DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 25. hétfő
F1

Exkluzív interjú Pastor Maldonadóval

A Maláj Nagydíj előtt a Forma-1 „rosszfiújával” és erőnléti edzőjével a fizikai felkészülésről, a még királykategóriában is létező szoros barátságról, Maldonado fegyelmezettségéről és az F1-be jutás nehézségeiről is beszélgettünk.

Nem sokat hallunk a más kontinensről érkezők kezdeti nehézségeiről. Te tizenöt évesen költöztél Európába. Miért pont Olaszországot választottad karriered folytatására és dél-amerikaiként hogyan szoktál hozzá az új életformához messze a hazádtól?

Pastor Maldonado: Igaz, jelenleg nincs olasz versenyző a Forma-1-ben, de Olaszország mindig is híres volt az autósportjáról. Egy másik földrészről érkezve eleinte kemény volt, de hamar sikerült barátokat szereznem, talán azért is, mert két déli kultúráról van szó. Sok dél-amerikai, köztük Massa is ezt az utat választotta. 

Most is van olasz kötődésed, erőnléti edzőként Fabrizio Maganzi segít a világ különböző pályáin. Mikor hozott össze titeket a sors?

Pastor Maldonado: Még 2001-ben találkoztunk először, amikor az olaszországi Formula Medicine erőnléti központjába jártam edzeni, akik a Forma-1-ben is jelen vannak néhány pilótával. Fabrizio náluk dolgozott. Aztán a williamses években szorosabbá vált a kapcsolatunk.



 

Fabrizio, ebben a szupermodern Forma-1-ben rendkívül fontos a fizioterapeuta szerepe, de a megfelelő összhang is sokat számít. Hogy jössz ki Pastorral?

Fabrizio Maganzi: Igen, ma már nagyon fontos, hogy legyen egy megfelelő erőnléti edző a versenyző mellett,ez a szerep azonban olykor túllép a munkakapcsolaton. Olyan, mint egy jóbaráti vagy akár testvéri viszony, miután együtt járjuk a világot és nagyon sok időt töltünk egymás társaságában - legyen az egy versenyhétvége, tesztelés vagy utazás alkalmával. Valószínűleg több időt vagyunk együtt, mint a saját családunkkal!

Pastor mindig megfogadja a tanácsaidat? 

Fabrizio Maganzi: A feladatom, hogy Pastort segítsem megfelelő kondícióban tartani, de azért ezt nem úgy kell elképzelni, mintha a hadseregben lennénk. Itt nincsenek utasítások, kidolgozzuk a megfelelő edzéstervet és együtt találjuk meg mindenre a megoldást. 

Pastor Maldonado: Megfogadom! 

Fabrizio, épp a forró, párás Maláj Nagydíj, az év legkeményebb versenye következik. Milyen speciális felkészülés szükséges ahhoz, hogy a versenyzők megküzdjenek a meleggel? 

Fabrizio Maganzi: Fontos időben akklimatizálódni, előzőleg a nagydíjhelyszínhez hasonló körülményeket biztosító térségben edzeni. Embertelennek tűnhet, de akár a legforrób napszakban, 36-38 fokban is meg kell dolgoztatni a szervezetet például futással, kerékpározással, hogy száz százalékos formában érjen a versenyző Malajziába. A hétvégén már csak kisebb bemelegítő edzések szükségesek, a prioritás akkor már a megfelelő étkezésen, a rengeteg folyadékbevitelen és a különböző hűtési módszereken van. Még az emésztés is hőt termel, ezért csak könnyű étel kerülhet az asztalra. Ilyenkor „a keveset többször elv” érvényesül. Ami a frissítést illeti, amikor épp nincs autóban a pilóta, tetőtől talpig folyamatosan hűteni kell az egész testet. 

Pastor, egyébként milyen típusú edzésmunkát kedvelsz?

Pastor Maldonado: Az attól függ. Inkább olyan dolgokat, amelyet a szabadban lehet gyakorolni, mint például a kerékpározást. Persze ha télen hideg van, dél-amerikaiként inkább a konditermet választanám.

Fabrizio, hogy látod, melyek Pastor fizikai vagy mentális erősségei, és ha van olyan, miben kell még fejlődnie?

Fabrizio Maganzi: Pastor igen komplett pilótának számít. Nagyon erős fizikumú, emellett koncentrált és rettentően elszánt versenyző. 

Pastor, katonai gimnáziumba jártál, ahol hamar elsajátíthattad a fegyelmet. Ez biztosan előnynek bizonyult autóversenyzői karriered során, bár olykor látva az agresszív vezetési stílusodat, ez a fegyelem nem vehető észre a pályán…

Pastor Maldonado: Tény, hogy nagyon sok dolgot megtanultam ott, melyet egész életem során hasznosíthatok, és a karrieremben is segített. Ilyen például a tisztelet és a fegyelem. Ennek ellenére teljesen más világról van szó, aminek nincs sok köze az autósporthoz és a vezetésemhez... Persze abban segít az iskola, hogy képes legyek tovább fejlődni. Szép időszaka volt az életemnek az az öt éve! 

A pályán mutatott viselkedésednek köszönhetően a szurkolók is látják, hogy egyéniség vagy, de sok kritika is ér. Személy szerint te elégedett vagy a pilóta Maldonadóval? Mennyivel vagy másabb a magánéletben? 

Pastor Maldonado: Ugyanolyan ember vagyok a versenyhétvégéken, mint amilyen otthon is. Azt hiszem, meglehetősen közvetlen típus vagyok, ezért sok barátom van, de néha dolgoznom kell még azon, hogy bizonyos helyzetek után elfogadjanak. Az biztos, hogy a hazám, az olasz szurkolók és jónéhány magyar is mellettem áll.

Hasonló korúak vagytok, ugyanaz a szenvedélyetek és immár szülői szerepben is helyt kell állnotok. Adtok egymásnak tanácsot?

Pastor Maldonado: Mindkettőnknek kislánya van, így ez is egy közös téma. Természetesen megosztjuk egymással az élményeinket és a tapasztalatainkat.  

Fabrizio Maganzi: Az az igazán remek dolog, hogy nem csak mi, de mindkettőnk családja is ilyen jól megérti egymást! 

Pastor, nap, mint nap érzékeljük, hogy a tehetségen kívül mennyire meghatározóak a megfelelő kapcsolatok, hogy egy pilóta eljusson az F1-be. Te élvezted Hugo Chavéz venezuelai elnök támogatását, egy bizonyos ideig a Renault pilótanevelő programjában is résztvettél, mielőtt egy fantasztikus menedzser, Nicolas Todt meglátta benned a győztes versenyzőt. Kvjat esetét nézve egyetértesz azzal, hogy manapság, ha idővel egy versenyképes istállónak akarsz vezetni, a legfontosabb dolog a nagy csapatok fiatal versenyzőket nevelő programjába kerülni?

Pastor Maldonado: Igen, egyébként is jó, ha valami egyfajta keretet ad a versenyzőnek a maga szabályaival. Láthatod, meddig juthatsz el, ha tényleg elég jó vagy. A legegyszerűbb módja az F1-be kerülésnek, ha egy nagy csapat része vagy. Ők segítenek abban, hogy továbbfejlődj - nem mellesleg a különböző versenysorozatokban a lehetőséget is megteremtik a bizonyításra. 

Új évad, új autó, új motor. Bár Melbourne-ben szerencsétlen versenyetek volt, ha a Lotus a Mercedesszel együtt újra versenyképes lesz, hány dobogós hellyel lennétek elégedettek?

Pastor Maldonado: Igen, ezek a dolgok megtörténnek, de olyan keményen próbálkozunk, amennyire csak lehetséges, hogy ahányszor csak tudunk, a pontszerzők között legyünk. Utána következő lépésben jöhet a dobogó. Tudjuk, hogy kemény harc folyik közvetlenül előttünk, de meglátjuk, mit tehetünk!  

Fabrizio Maganzi: Hány dobogós hellyel? Minél többel!

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: