Ezt az új negatív pontozást azért léptették érvénybe 2014-től, hogy elbátortalanítsa a versenyzőket a másokra veszélyes vezetési magatartástól. Az egyes pályán elkövetett vétségekért ugyanis idéntől a továbbra is kirótt szankciók mellé büntetőpontokat kaphattak a pilóták, és a szabály úgy szól, hogy aki 12 hónap leforgása alatt 12-t összegyűjt, az automatikusan egy versenyre szóló eltiltásban részesül.
Az első évben tíz pilóta, azaz majdnem a mezőny fele szerzett legalább egy büntetőpontot - a legtöbbel, öttel a jövőre is szerződéssel rendelkező Marcus Ericsson és Pastor Maldonado rendelkeznek, és bár az új idény kezdetével tovább gyarapodhat pontjaik száma, az eddigiek fokozatosan el is évülnek majd.
Íme a teljes lista a 2014-es büntetőpontokról:
Marcus Ericsson |
5 |
Pastor Maldonado |
5 |
Jules Bianchi |
4 |
Kevin Magnussen |
4 |
Jean-Eric Vergne |
3 |
Valtteri Bottas |
2 |
Adrian Sutil |
2 |
Romain Grosjean |
2 |
Sergio Perez |
2 |
Esteban Gutierrez |
1 |
Az FIA ugyan a szezon elején hangsúlyozta, hogy a rendszer célja nem a versenyzők sorozatos eltiltása lenne, sokkal inkább a balesetek megelőzése, de a nagydíjhétvégék egyik versenybírója, Garry Connelly így sem teljesen elégedett. Amikor arról kérdezték, hogy szerinte bevált-e a büntetőpontok ötlete, így felelt:
„Ebben nem vagyok biztos. Szerintem még érdemes lenne róla beszélnünk. Senki nem jutott el a 12 pont közelébe, ami egy versenytől való eltiltást eredményezne. Úgy gondolom, hogy át kellene még ezt néznünk” - válaszolta Connelly, aki gyakran tagja annak a négyfős bizottságnak, amely a büntetések kiosztásáról dönt.
Noha létezik egy lista arra, hogy milyen vétségért pontosan hány büntetőpont adható, a versenybírók látszólag rugalmasan kezelték a helyzetet, és nem minden alkalommal csapták ezt is hozzá az ítélethez. Lehet, hogy következetlenek voltak, de az sem kizárt, hogy egyszerűen a pilóták lettek idén törvénytisztelőbbek.