Steward
Strommer Benjamin
DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak JOHNNYBET
2021. február 27. szombat
F1

Megtörtént a finn hatalomátvétel?

A neves brit szaklap, az Autosport újságírója szerint igen. A silverstone-i verseny óta már nem Kimi Raikkönen, hanem Valtteri Bottas a Forma-1 első számú finnje.

A szerző, Edd Straw egy konkrét pillanatot is igyekszik meghatározni: amikor a verseny első körében Kimi Raikkönen 47G-vel a Wellington-egyenes korlátjába csapódott, Valtteri Bottas pedig a 14. rajthelyről startolva már a kilencedik helyen tartott, az lehetett a pillanat, mikor a stafétabot a 2000-es évek eleje óta kikerült Raikkönen kezéből, és ifjabb honfitársa vette át. Bottas később második lett a versenyen, pályafutása legjobb eredményét megszerezve.

 

Természetesen a Williams-pilóta eddigi eredményeit nem lehet összehasonlítani Raikkönenével, hívja fel a figyelmet a szerző. Ez idáig két dobogó (az utolsó három hét folyamán) áll a neve mellett. Kimi Raikkönen az évek során 77-szer juttatta a finn zászlót a pódiumra, ebből 20 versenyt megnyert. Ha viszont az idei szezont nézzük, a mérleg egyértelmű irányba billen. Bottas a bajnoki pontverseny ötödik helyén áll, monacói kiesését leszámítva mindig pontot tudott szerezni. Raikkönen teljes pályafutása legrosszabb szezonját futja, amit csak tetézett a silverstone-i nagy baleset. A 12. pozíció az övé, 19 pont áll neve mellett. Az utolsó négy versenyen összesen kettőt gyűjtött össze.

 



Pedig csak Bottas újonc szezonja alapján kevesen gondolhatták volna, hogy a 24 esztendős versenyző 2014 egyik főszereplője lesz. Tavaly az Egyesült Államokban nyolcadik lett - és ez az egyetlen alkalom, amikor pontot szerzett. Persze akadtak megvillanásai, mint harmadik rajtpozíciója Kanadában, és rutinosabb csapattársát, Pastor Maldonadót is számtalan alkalommal legyőzte, időmérőn és versenyen egyaránt, de ez nem változtat a tényen, hogy a végelszámolásnál a nem túl előkelő 17. helyet foglalta el. És ez fordítva is igaz: amíg Sebastian Vettel nem gyújtotta be a rakétákat, Raikkönen a Lotusszal a vb-cím esélyesének tűnt, és vélhetően a végső ötödik helynél is jobb pozícióban végez, ha nem hagyja ki az utolsó két versenyt hátműtéte miatt. Már a Ferrarira gondolva hozta meg ezt a szokatlan döntést.

 

Edd Straw azonban már akkor sejtett valamit. Szezon végi szubjektív listáján a négypontos Bottast csak egy hellyel sorolta hátrébb, mint a nyolcszor dobogóra álló Raikkönent. Gyorsasága mellett a fiatal finn versenyszemléletét említi erősségének. Bottas rendkívül gyorsan tanul és sosem panaszkodik. Tavaly, amikor a Williams korántsem volt olyan formában, mint idén, Maldonado számtalanszor beszélt az autó gondjairól, Bottas azonban csendben maradt, és dühöngés helyett a vezetésre koncentrált.

 

Ezt a higgadtságot annak köszönhette, hogy már korábban, az utánpótlás-kategóriákban megtapasztalta, milyen, amikor az autó nem felel meg az elvárásoknak. 2010-ben a Forma-3-as bajnokságban szerepelt az ART csapatban - az előző években ezzel az istállóval versenyzett Lewis Hamilton, Romain Grosjean, Nico Hülkenberg és Jules Bianchi is, mindannyian bajnokok lettek vele. Bottasra ekkor figyelt fel először a Williams, a nyomás tehát nagy volt: neki is nyernie kellett. A Mercedes-erőforrások azonban lemaradásba kerültek a Volkswagennel szemben. "Túlságosan akartam, ezért újabb és újabb hibákat vétettem" - vallotta be maga Bottas. Csak amikor elfogadta, hogy abban az évben nem lehetséges a bajnoki cím, kezdett el jobban teljesíteni. Végül harmadikként zárta a bajnokságot.

 

A következő szezonban a GP3-ba lépett. Az évad első fele nem sikerült túl erősre, csapattársa, James Calado is jobban teljesített nála, amikor azonban összeállt az autó, a maximumot hozta, és bajnoki címet nyert. Nem csak gyors volt, de nagyon éretten is versenyzett, ennek köszönhette, hogy 2012-ben semmi más feladata nem maradt, mint pénteki szabadedzéseken - 20 nagydíjból 15-ször - a Williamset vezetni. Ezzel pedig sikerült a csapatot is meggyőznie, hogy 2013-ban ő az ideális megoldás.

 

Idei eredményeit érdemes összehasonlítani egy olyan rutinos versenyzőével, mint csapattársa, Felipe Massa. Bár a brazil szerezte meg a Williams idei egyetlen rajtelsőségét - az egyetlen alkalom, amikor nem valamelyik Mercedes-pilóta rajtolt az élről -, és Massát a balszerencse sem kerüli el, gondoljunk csak arra, hogy Ausztráliában Kobayashi, Nagy-Britanniában Raikkönen közreműködésével esett ki önhibáján kívül, a pontok sokat elmesélnek: a finn neve mellett 72, a brazilé mellett 30 egység áll.

 

Arról sem érdemes megfeledkezni, hogy Bottast a Williams saját gyermekének tekinti: 2010-ben karolták fel, és utánpótlásosztályokon, majd a tesztpilótai éven keresztül készítették fel a Forma-1-re. Sok időt töltött a gyárban, sőt, bizonyos részlegeken még munkába is állították, tapasztalatszerzés céljából. Érthető módon rendkívül szoros kapcsolatban áll a csapattal.

 

2007. október 21-én, amikor Kimi Raikkönen világbajnoki címet szerzett a Ferrarival, Valtteri Bottas először ünnepelhetett győzelmet együléses autókkal, az észak-európai Formula Renault 2.0 kupa hockenheimi versenyén. Évekkel később úgy néz ki, Bottas, aki még mindig pályafutása legelején jár, léphet Raikkönen helyébe, és lehet az eddig is rendkívül eredményes finn autósport következő nagy neve.
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?