DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 24. szerda
F1

Technikai analízis - Az F1-es ballasztok titkai

A Formula-1-es autók a pilótával együtt mért minimum súlyhatára, aminek meg kell felelniük 642 kilogramm. A Formula-1-es autók azonban ennél valamennyivel könnyebbek, ezért ballasztsúlyokat használnak a minimum súlyhatár elérése érdekében, ráadásul ezekkel az autó egyensúlyát is befolyásolni lehet.


A ballaszt használta a Formula-1-ben és az autósportban nem új keletű dolog, de amíg régen elsősorban vas, vagy ólom ballasztokat használtak, addig ma már sokkal fejlettebb anyagokat, elsősorban volfrám ötvözeteket használnak erre a célra, az egyik legnevesebb gyártó, pedig az angol Densamet.

Densamet terméke pedig nagyon jó lehetőséget biztosítanak a mérnököknek arra, hogy nem csak a kívánt súlyhatárt érjék el a ballasztok segítségével, de az autók kezelhetőségét is optimalizálják velük. A ballasztokat általában a padlómezen helyezik el, olyan közel a földhöz, amennyire az csak lehetséges, hogy minél alacsonyabban tartsák az autó súlypontját.

A Caterham F1 Team nem rég megjelentetett két fotót az általuk használt ballasztokról, amelyeket az idei CT03-as Renault motoros versenyautójukban alkalmaznak. A két ballaszt azonos méretű és térfogatú, az egyik azonban alumíniumból, míg a másik a Densamet által gyártott ötvözetből készült. Az alumínium ballaszt súlya mindössze 800 gramm, ezzel szemben a Densamet volfrám ötvözetű ballasztja nem kevesebb, mit 9 kilogrammot nyom!

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: