Partnereinek köszönhetően a Járműmérnökök Egyesülete 2022-ben a legnagyobb eddigi hazai Formula Student megmérettetést szervezte: 19 ország 73 csapata érkezett szerte a világból, hogy a végső győzelemért járó díjakért megmérkőzzenek, elektromos, önvezető és belső égésű kategóriákban. A járványhelyzet enyhülésének köszönhetően a nagyközönség számára is megnyitotta kapuit a rendezvény helyszínen vásárolható belépőkkel, akiknek a csütörtöki és pénteki versenynapok tartogatják a legvonzóbb lehetőséget: csütörtökön kerül sor a belső égésű kategória 22 km-es Endurance futamára, melynek során egyszerre akár 3-4 autó is versenyez a pályán, majd pénteken ugyanez ismétlődik az elektromos autókkal, ami mellett az önvezető kategóriának a leglátványosabb száma is helyet kap.
Dr. Palkovics László, technológiai és ipari miniszter videoüzenetében a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség gálavacsorájáról, a Forma-1-es Magyar Nagydíj előestéjéről jelentkezett be. Apropója volt a bejelentkezésének az illusztris helyszínről, ugyanis az eseményen egy kerekasztal-beszélgetésben Jean Todttal, az FIA volt elnökével és David Coulthard volt F1-es pilótával az autózás jövőjét érintő kérdéseket feszegették. Ebben a kontextusban a 100 évvel ezelőtti nagy technológiai döntéshez hasonlította a mai helyzetet, amikor is a belső égésű motor javára billent a mérleg. Méltatta az elektromobilitás adta tervezői szabadságot és az általa elérhető alacsonyabb környezeti terhelést, ugyanakkor kiemelte, hogy Európában a belső égésű technológiában szerzett tudást fontos megtartanunk és továbbra is felhasználni, hiszen ennek a legutóbbi uniós döntés teret ad szintetikus üzemanyagok felhasználásával. A Formula Studentet ideális terepnek tartja ahhoz, hogy az egyre komplexebbé váló technológiai kihívásokra optimálisan felkészítse az egyetemi hallgatókat, ugyanis egy teljes körű üzleti környezetet ad az erre nyitott diákoknak, akik a tudásra legnyitottabb éveikben küzdhetnek meg változatos és nehéz feladatokkal. Zárásként kifejezte az állam szándékát a hazai Formula Student mozgalom további támogatására, és sok sikert kívánt a versenyen résztvevőknek.
Gyulay Zsolt, a Formula Student East számára kiemelkedő élményt adó Hungaroringet üzemeltető Hungaroring Sport Zrt. Ügyvezető igazgatója az elmúlt Forma-1-es versenyhétvégéről bejelentkezve köszöntötte a résztvevőket. Méltatva az izgalmas hétvégét, bízik benne, hogy a tehetséges fiatal mérnökök, akik a jövőben akár a Hungaroring boxfalán is helyet kapnak majd, nagy sikereket érhetnek el a motorsport királykategóriájának is otthont adó rendezvényhelyszínen.
Dr. Feszty Dániel, a Széchenyi István Egyetem Járműfejlesztési Tanszékének tanszékvezetője a győri Széchenyi István Egyetem hazai Formula Student (FS) mozgalomban betöltött szerepéről beszélt. Mint mondta, a Széchenyi-egyetem jelenleg koordinálja, összefogja az FS rendezvényeket. Az FS a projekt alapú képzés terepe, a hallgatók itt sajátítják el azokat a mérnöki, gazdasági ismereteket, – amelyeket a későbbiekben hasznosítani tudnak. Így az újszerű anyagok és technológiák, szimulációk, amelyek megjelennek az autó tervezésében, elektromos rendszerek, önvezető technológiák - a Formula Studenten részt vevő hallgatók kisujjában vannak. Hangoztatta, hogy az angolul „earning by doing”-nak nevezett módszer a leghatékonyabb formája a tanulásnak, amely tökéletesen kiegészíti az egyetemi oktatást, hiszen gyakorlati, projekt alapú tanulást tesz lehetővé. Jelenleg a Széchenyi-egyetem öt hallgatói versenycsapatot támogat, köztük a SZEngine motorfejlesztőket, akik a világon az egyetlen olyan csapat, aki kizárólag FS autókba fejlesztenek motort. Ők az Arrabona Racing Teammel (ART) együttműködve, az ART színeiben képviselik az egyetemet a versenyen. Ismertetése szerint a csapatok tagjai a legrelevánsabb tudást kapják, közülük többen ezeknek a projekteknek köszönhetően az ország vezető autóipari cégeinél el is helyezkednek.
A Széchenyi István Egyetem által koordinált események a szezonban időrendi sorrendben a következők: az első a Formula Student Symposium, amelynek a győri egyetem több éve otthont ad, egy 400 hallgatót felvonultató konferencia, amelynek keretében profi mérnökök adják át a tudást - ez input a tervezéshez, fejlesztéshez. Ezt követi a Formula Student Online, ahol a virtuális világban, szimulátor módban tudják kipróbálni az autójukat, valamint értékes visszajelzést kaphatnak a koncepciójukra. Ezeket a tapasztalatokat később a versenyen tudják kamatoztatni. Ezt követi júniusban a Formula Student Easter felkészítő verseny, majd pedig a Formula Student East. Az Amerikai Egyesült Államokban és Kanadában is elismert autóipari szakember kiemelte, büszke arra, hogy ők és a partnereik részt vehetnek ennek a támogatásában, hiszen agyakorlatorientált képzésnek ez a legmegfelelőbb terepe.
Frank Péter, a Knorr-Bremse R&D Center kutatás-fejlesztési igazgatója kiemelte, hogy a Knorr Bremse már 117 éve a vasúti járművek és közúti haszonjárművek biztonsági rendszereinek a szállítója. Innovatív vállalat, melyet az is mutat, hogy rendkívül nagy arányban (6%) fektetnek be a kutatás-fejlesztésbe. A magyarországi K+F központ 27 éve működik, és ez alatt rengeteg tehetséges mérnököt foglalkoztattak Formula Studentből is. Örül, hogy nem csak az autóipar és beszállítói körében, hanem ennél sokkal szélesebb spektrumú vállalatok támogatják a rendezvényt, melyek magas színvonalát méltatta. Ugyan a Knorr Bremsénél haszonjárműveken dolgoznak, melyek - bár lényegesen nagyobb és hosszabb járművek - hasonlítanak a Formula Student autókhoz a fejlesztés lépéseiben és a fejlesztői csapatok méretében. Többek között autonóm kamionok fejlesztésén is dolgoznak, mellyel hatásosan optimalizálhatnák a teherautók rendelkezésre állását. Vasárnap este volt lehetősége személyesen is köszönteni a hallgatókat, amely során elmondta, hogy nincsenek készen még az autójukkal - hiszen jövőre egyáltalán nem úgy fognak kinézni az autóik, mint idén, hiszen ez egy folyamatos fejlesztés. Az, aki el tudott jönni erre a versenyre működő autóval, az már önmagában is hatalmas teljesítmény Frank Péter szerint. “Szerencsések a hallgatók, mert gyönyörű szakmát választottak, hiszen a mérnökök egész életükben “játszhatnak”, azonban ez egy rendkívül felelősségteljes pozíció” - zárta gondolatmenetét. Kiemelte, hogy a Knorr-Bremse elkötelezett a mérnök utánpótlás nevelésében, ami miatt kiemelten fontos számukra a Formula Student East támogatása.
Papp Dávid – Nagyvállalati Értékesítési és Marketing Igazgató, Vodafone Magyarország
Ugyan a Vodafone-t sokan telekommunikációs vállalatként tartják számon, ma már szinte minden iparágban jelen vagyunk komplex technológiai megoldásokkal, ez alól a mobilitás sem kivétel. Különösen izgalmasnak tartom ezt a versenyt, hiszen élő bizonyítéka annak, hogy miképpen teszik lehetővé az innovatív hálózati megoldások, hogy egyre több adatot tudjunk gyűjteni – és ezeket információvá formálni közel valós időben. A versenyen az adatgyűjtésre a CAT-M technológiát alkalmazzuk, amit hazánkban elsők között vezettünk be országos szinten. A hálózat egyik legfontosabb előnye, hogy alacsony fogyasztású mobil adatátvitelt tesz lehetővé, a gépek közötti kétirányú kommunikációra használható és képes a bázisállomások közötti mozgást folyamatosan kezelni – ezért is alkalmazható a mobilitásban is. Ez hálózati innováció adja a hátterét annak, hogy akár távolról is tudjuk a verseny lebonyolítása közben követni, hogy mennyi energiát használt fel az autó, ami a verseny szempontjából kiemelten fontos kritérium.– mondta el Papp Dávid, a Vodafone Magyarország Nagyvállalati Értékesítési és Marketing Igazgatója.
Kiss Dávid, a versenyt szervező Járműmérnökök Egyesületének elnöke méltatta azt a lehetőséget, amit a Formula Student biztosít, hiszen ez egy kiváló eszköz arra, hogy a hallgatók elmélyíthessék azt a gyakorlati tudást, amit elméletben az egyetem falai között megtanultak. Maga a műszaki tudás önmagában nem elegendő a sikeres munkához, ezek a soft skillek, amelyeket a hallgatók a Formula Student projektfeladat keretein belül elsajátíthatnak, elengedhetetlenek ahhoz, hogy az iparban sikeresen betöltsék pozícióikat minél előbb. “Ha megvan az ember motivációja, hogy olyan dolgot csinálhat, amit szerethet, sokkal szívesebben fektet bele energiát és időt, erre adunk mi itt lehetőséget.” - példaként erre azt említette, hogy az egyetemre bekerülő hallgatók nagyon
motiváltak abban, hogy megvalósítsanak érdekes technikai megoldásokat, ugyanakkor az oktatók ehhez azokat az alapokat adják meg, amiket a hallgatók nem feltétlenül tudnak összekötni a végső komplex technikai termékkel. A Formula Student erre ad kiváló lehetőséget, és biztosítja, hogy a hallgatók mélyebb ismeretekre tegyenek szert, hiszen valós problémák megoldására kell, hogy használják a mélyen tudományos alapokat, melyeket az egyetem biztosít. Kiemelte, hogy a Hungaroring, mint helyszín rengeteg plusz motivációt ad a csapatoknak, hiszen nemrég az itt lévő hallgatók álommunkahelye, a Formula 1 foglalta el a boxutcát. A hallgatók elköteleződése pedig egyértelmű, hiszen ha az autóikon valamit még meg kell javítani a verseny rajtjáig, akkor ők azt megcsinálják, akkor is, ha éjszakázni kell.
A korábbi években bejelentett növekedési ütemnek megfelelően idén már 84 helyett nyitottak meg a szervezők a regisztráción a korábban is említett elektromos, belső égésű és önvezető kategóriákban. A Formula Student East továbbra is Európa legjobb csapatait vonultatja fel, ez is mutatja, hogy a rendezvény mennyire közkedvelt az FS mozgalomban és gyakorlatilag a legjobb összetételű verseny, amelyet a rendezvényeket minősítő ún. ranking - tehát osztályozási - rendszer is alátámaszt, ahol az elmúlt években első és második helyeken szerepelt a hazai megmérettetés.
Legtávolabbról az Egyesült Államokból, illetve Norvégiából érkeznek csapatok, a legtöbben a mozgalom arányszámai miatt Németországból regisztráltak. Egy teljesen egyedi vonása van az itthon rendezett FS versenyeknek már a regisztrációs folyamatban, hiszen a kelet-európai csapatok fix regisztrációs helyeket kapnak, ugyanis a Formula Student East globálisan betöltött szerepe a mozgalomban kimondottan az, hogy a kelet-európai régióban ezt a mozgalmat erősítse és tovább vigye, így ezúttal 19 csapat érkezik majd ebből a régióból. Magyarországot képviseli a BME Formula Racing Team elektromos csapata, a belsőégésűek közül pedig az Arrabona Racing Team Győrből, a BME Motorsport, és a kecskeméti KEFO Motorsport.
A Formula Student Eastről napi videoösszefoglalók készülnek, melyek az alábbi linkeken érhetőek el: