A GR Supra feltámasztásával a Toyota versenypályákon is sikert sikerre halmozó versenyistállója, a TOYOTA GAZOO Racing egy különleges utcai sportautó sorozat első modelljét mutatta be, amelynek mindegyikét a legkeményebb versenykörülmények tüzében kovácsoltak. A szinte azonnal ikonná váló GR Yaris ezt követő bemutatása és a GR86 kupé közelgő megjelenése tovább erősítette a GR részleget meghatározó különleges jellemvonásokat. Ezek pedig olyan autókat eredményeznek, amelyek a vezetés iránti szenvedélyből születnek, és amelyek közvetlenül a TOYOTA GAZOO Racing világbajnoki címeket érő szakértelméből és tapasztalatából merítenek.
A GR Supra már a bemutatkozásától kezdve elérhető a 3,0 literes, soros hathengeres, 340 lóerős benzinmotorral, amelyhez egy nyolcfokozatú automata váltó kapcsolódik. Egy évvel később csatlakozott a kínálathoz az új, 2,0 literes, 258 lóerős erőforrás, amely szintén az alapfelszereltség részeként automata váltóval van szerelve. Noha a modell maga, és annak teljesítménye is világszerte elismeréseket gyűjtött be a médiától és a rajongóktól egyaránt, az elkerülhetetlen kérdés továbbra is a levegőben lógott: vajon elérhető lesz-e manuális váltó az autóhoz?
#SAVETHEMANUAL
A Toyotánál pedig meghallgattatásra talált a sportautó rajongók és vásárlók kérése, így a márka örömmel jelentheti be, hogy hamarosan Európában is bemutatkozik a GR Supra hatsebességes, intelligens manuális váltóval (iMT) szerelt változata. Az újdonság tervezésekor pedig egyértelműen a precíz kézi vezérlésből fakadó öröm és az irányítás élménye vezette a mérnököket. A manuális váltós GR Supra megjelenése pedig azt jelenti, hogy Európában immár mindhárom Toyota GR modell elérhető lesz majd három pedállal – a GR Yaris esetén kizárólagosan, a GR Supra és a GR86 esetén pedig opcionálisan.
A GR Supra kiemelkedő műszaki minőségéhez méltó módon nem csupán arról van szó, hogy egy már meglévő manuális váltót szereltek az autóba. A vadonatúj váltó, és vele együtt a kuplung is kifejezetten a GR Supra 3,0 literes motorjának teljesítményéhez és nyomatékkarakterisztikájához lett kifejlesztve. Mindemellett a GR Supra fékrendszerének vezérlését és a felfüggesztést is áthangolták a még jobb teljesítmény érdekében – ez a paletta összes modelljére hatással lesz, nem csak a manuális váltós verziókra. A felfrissített modellcsaládhoz csatlakozik egy új, 3,0 literes motorral szerelt Lightweight kivitel is. A manuális váltó alacsonyabb tömege mellett az autó saját tömegét csaknem 40 kilogrammal sikerült csökkenteni, amely jó hatással van a kezelhetőségre is.
Új, hatsebességes manuális váltó
A GR Suprába beépített manuális váltót kifejezetten a kupé soros hathengeres erőforrásához tervezték és hangolták. A mérnökcsapat képes volt módosítani a meglévő váltóházat, hajtótengelyt és fogaskerekeket, valamint el tudtak távolítani olyan szükségtelen elemeket, mint az akusztikai csomag – ezzel pedig csökkenteni tudták a tömeget. Az új váltó szívét egy újonnan fejlesztett kuplung adja, amelynek nagyobb az átmérője és megerősített tányérrugókat kapott. Az új elem nagyobb súrlódási felületével és erősebb rugójával elbír a GR Supra nagy nyomatékkal rendelkező motorjával.
Intelligens működés
Az iMT sebességváltó új szoftverrel felprogramozott intelligens vezérlőrendszert használ, amely a sportos teljesítményt helyezi előtérbe. A paraméterek úgy vannak beállítva, hogy felfelé váltáskor optimalizálják a motor nyomatékát a kuplung kinyomásának és felelengedésének pillanatában, míg lefelé váltáskor a szoftvert úgy finomhangolták, hogy folyamatos teljesítményt biztosítson. Az iMT az alapértelmezett beállítás, de Sport módban kikapcsolható, amennyiben a pilóta úgy kívánja. A lassú indulást és a fokozaton belüli gyengébbnek tűnő gyorsulást elkerülendő a végáttételt 3,15-ről (ezt alkalmazza az automata váltós GR Supra) 3,46-ra csökkentették. Ennek eredményeképpen pedig sportos reakciókkal és egy sportautóhoz méltó áttételezéssel bír az újdonság.
Finomhangolt felfüggesztés és kormányzás
A GR Supra összes változata áthangolt felfüggesztést kapott, amelyet az új manuális váltó teljesítményének optimalizálása érdekében alkottak a mérnökök. A változások között szerepel a merevebb vulkanizált gumi az első és a hátsó stabilizátor rúd perselyeiben, valamint az újrahangolt lengéscsillapítók. Az elektromos szervokormány mechanikus alkatrészeit és a rendszer működési paramétereit is áthangolták.
Átszabott középkonzol és váltókar
A GR Supra új manuális váltójának beépítése nem csupán a hajtáslánc tekintetében követelt módosításokat. Arra is nagy figyelmet fordítottak a mérnökök, hogy miképpen tud megjelenni az új megoldás az utastérben. Ez nem egyszerűen arról szólt, hogy az egyik váltókart a másikra cserélik, hiszen arra kellett törekedni, hogy a sebességváltó gomb optimálisan legyen elhelyezve a precíz, gyors és élvezetes váltások érdekében. A középkonzol jelenlegi kialakítása nem tette lehetővé a megfelelő távolság tartását a váltókar és a légkondicionáló kezelőszervei között. A tökéletes ergonómia elérése érdekében a konzolt és a vezetési mód kiválasztásának vezérlőjét újratervezték. Ezenkívül megváltozott a váltókar áttétele, és módosult a váltásokhoz és a hátramenetbe való kapcsoláshoz szükséges erőkifejtés mértéke. Az átdolgozott elrendezés kényelmes, 42 milliméteres távolságot biztosít a váltógomb és a légkondicionáló kezelőpanelje között. A váltógomb fogása és a váltásokhoz szükséges erőkifejtés mértéke hozzátartozik az emberi érzékelés biztosította élményekhez, éppen ezért nagy figyelmet szenteltek a sebességváltó gomb súlyára, alakjára és a váltási érzetre is. Ennek eredményeként a Toyota a hátrameneti fokozathoz igazította az erőkifejtés mértékét, és egy nehezebb sebességváltó gombot (200 g) választott a használat közbeni kellemesebb tehetetlenségi hatás érdekében.
Finomhangolt kipörgésgátló, megnövelt stabilitás
A GR Supra tapadási és fékezési jellemzői a manuális váltóval való működésre lettek optimalizálva. Automata váltóval emelkedőn elindulásnál vagy eltérő tapadású felületeken való elinduláskor – például amikor részben jeges úton parkol az autó – lehetséges a második fokozat használata. A folyamat zökkenőmentes, visszagurulás vagy a kerekek kipörgése nélkül. Manuális váltó esetén az első fokozatot kell használni, és a kuplung felengedésekor nagyobb a kockázata a kerekek kipörgésének. A probléma megoldása érdekében a Toyota mérnökei úgy hangolták az autó kipörgésgátlóját (TRC), hogy olyan zökkenőmentes működést érjenek el, mint az automata esetében. A rendszert a GR Supra nagy nyomatékát, széles abroncsait és hátsókerék-hajtását is figyelembe véve optimalizálták. Az autó viselkedése a kanyarból történő kigyorsításkor kulcsfontosságú a Toyota által a GR Suprához megalkotott „Fun to Drive” filozófia szempontjából. Az új manuális váltós verziója esetében a kipörgésgátlót azzal a céllal hangolták, hogy a kanyarból történő kigyorsításkor biztosítsa az autó irányíthatóságát és stabilitását. A TRC rendszert úgy kalibrálták, hogy beavatkozásával fenntartsa a stabilitást – az autó a pilóta által kijelölt íven maradjon –, miközben kellő erő átvitelét engedélyezi az élvezetes vezetéshez, tehát ne szabályozza le túlságosan a vezetőt.
Vadonatúj hajtűkanyar funkció
Az új Hairpin+ funkció megalkotásának célja az volt, hogy a GR Supra a legnehezebb körülmények között is élvezetes tudjon maradni. Úgy tervezték a rendszert, hogy nagyobb szabadságot és élményeket biztosítson a pilóta számára a szűk, jól tapadó, emelkedős (több, mint 5 százalékos) kanyarokban, mint amilyenekből az európai hegységekben számtalan található. A kerekek kipörgésének nagyobb „szabadsága” élvezetesebbé teheti az ilyen útvonalakon történő autózást, ezért a Toyota úgy optimalizálta a motor nyomatékszabályozását, hogy az nagyobb különbséget tegyen lehetővé a bal és a jobb oldali gumiabroncsok kipörgésének mértékében.
Stabilizátor program
A rendkívül mozgékony, nagy súrlódású gumiabroncsokkal rendelkező autók érzékenyek lehetnek a hirtelen, gázelvételre történő túlkormányozottságra, ez pedig nehezen kontrollálható kizárólag a menetstabilizáló (VSC) segítségével. Ennek a viselkedésnek a megelőzése érdekében a manuális és automata váltós GR Supra modellek is kaptak egy stabilizátor programot (ARP). Ez már korábban beavatkozik a VSC-vel közösen, amikor hirtelen tapadásvesztést észlel. Ezenkívül a Track üzemmódot úgy programozták, hogy lehetővé tegye a könnyed driftelést a gázpedálkezeléssel. Az autó ilyenkor folyamatosan irányítható marad, de a speciális motor- és nyomatékszabályozásnak köszönhetően kisebb a megpördülés veszélye.
Az új GR Supra Lightweight
A Toyota megragadta azt a lehetőséget, hogy az új manuális sebességváltóval már önmagában csökkent az autó tömege, és megalkottak egy új, könnyített GR Supra változatot. A 3,0 literes GR Supra Lightweight verzió további tömegcsökkentő intézkedések révén 38,3 kilogrammal tud könnyebb lenni a normál 3,0 literes automata modell saját tömegéhez képest. Az új manuális sebességváltó és a friss, 19 colos könnyűfém keréktárcsák használata 21,8 kilogrammot takarít meg, és a Lightweight további 16,5 kilogrammtól tudott megszabadulni az audiorendszer kihagyásával, valamint az ülések bőrkárpitjának, elektromos állítási lehetőségnek és deréktámaszának kidobásával. Ez a tömegcsökkentés jó hatással van az autó kezelhetőségére.
Felfrissített modellválaszték, új külső és belső színárnyalatok
Az új GR Supra modellcsalád belépőmodellként megtartja a 2,0 literes automata verziót, amely Premium, Connect és Sport opciós csomagokkal fokozható, valamint megmarad a 3,0 literes automata kivitel Premium csomaggal. A 3,0 literes Live Lightweight manuális váltós kivitel várhatóan a legnépszerűbb GR Supra változat lesz, a 3,0 literes Premium felszereltségű manuális váltós változat pedig a kínálat csúcsát foglalja el.
Az új GR Supra paletta friss fényezésekkel is gazdagodott, mint a Moareki Grey és a Dawn Blue. A Matte Moonstone White szintén újdonság, de csak és kizárólag a 3,0 literes Premium felszereltségű manuális váltós modellhez érhető el. Az utastérben a korábbi vörös bőrt opcionális barna kárpitozás váltotta. A vásárlók még sportosabbá tehetik a manuális váltós modelljeik karakterét az utastérben, köszönhetően az Alcantara csomagnak, amelynek részeként a váltógomb és a váltószoknya is az egyedi anyagba van burkolva.