A 2021-ben bemutatott Audi A6 e-tron koncepcióhoz hasonlóan az A6 Avant is kizárólag elektromos hajtásrendszerrel rendelkezik, amely az Audi vezetésével a jövő kihívásaira fejlesztett PPE-platformon alapul. Emellett az A6 Sportback e-tron méreteit megtartva egy új formatervezési koncepciót képvisel. A 4,96 méter hosszú, 1,96 méter széles és 1,44 méter magas karosszéria a luxuskategóriába sorolja. Vonalaiban az Audi kortárs formavilágának továbbfejlesztése jelenik meg. Az olyan jelentős elemek, mint a zárt Singleframe és a hátul végigfutó fényszórók, az e-tron flotta többi elektromos meghajtású Audijához fűződő rokonságot hangsúlyozzák.
A Sportbackhez hasonlóan 2022 márciusában debütáló Audi A6 Avant e-tron koncepció külső megjelenése sem egy egyszerű formatervezési gyakorlat. Épp ellenkezőleg, vonalvezetése és elegáns arányai előrevetítik az Audi majdani szériamodelljeit, és sejtetni engedik, milyen dinamikus és elegáns lesz a négykarikás márka elektromos meghajtású luxuskategóriája.
„Az Audi A6 Avant e-tron koncepcióval minden szempontból kézzelfogható betekintést nyújtunk az új PPE-technológiai platformunkon alapuló jövőbeli szériamodellekbe” - mondta Oliver Hoffmann, az Audi igazgatótanácsának technikai fejlesztésért felelős tagja. „Nem csak az Avant 45 éves sikertörténetének villamosításáról van szó. Az a legfőbb célunk, hogy műszaki tudásunkkal tegyük fel a pontot az i-re. Ez elsősorban a nagy teljesítményű 800 voltos technológiát, a 270 kW-os töltési kapacitást és az akár 700 kilométeres WLTP-hatótávolságot jelenti.”
Az A6 emblémáját viselő koncepciójármű a márka business-kategóriájában elfoglalt helyét hangsúlyozza. Ez a család 1968 óta képviseli a márkát a világ egyik legnagyobb forgalmú szegmensében (1994-ig Audi 100 néven futott). A sorozatban 1977 óta léteznek Avant modellek – a kombik osztályának forradalmi, érzelemdúsan megtervezett újraértelmezése.
Az Avant megalkotásával, amelynek dinamikus vonalvezetése nagyfokú variálhatósággal párosul, a vállalat szó szerint újfajta járműtípust dolgozott ki, amelyet a konkurencia gyakran utánoz. Az Avant kifejezés, amely az avantgárd szóból és egy 1995-ös Audi reklámszlogenből származik, mára igencsak befutott: a gyönyörű kombikat hívják Avantnak.
A PPE-technológia biztosítja, hogy mindazt, amit a jármű vonalvezetése sugall, a dinamikus vezetési teljesítmény és a hétköznapi használhatóság olyan színvonalúvá tegye, amely megfelel a hosszú utakra is. Ez azt jelenti, hogy a jövőben egy Audi A6 e-tron akár 700 kilométeres hatótávolsággal büszkélkedhet (a WLTP-szabványnak megfelelően), meghajtásrendszertől és modellváltozattól függően. A sorozat legerősebb képviselői pedig kevesebb mint négy másodperc alatt gyorsulnak 0-ról 100 km/h sebességre. A Sportback és az Avant mutatói csak kis mértékben térnek el egymástól.
Az Audi A6 Avant hátulja, amely legalább annyira szép, mint amennyire tágas, korántsem az egyetlen dolog, ami miatt kétszeresen is a tárolás bajnokának számít. Ezt a címet a meghajtórendszer és az akkumulátortechnológia is indokolja. 800 voltos rendszerével és 270 kW-os töltési kapacitásával mindössze 10 perc alatt elegendő energiát tud felvenni egy gyorstöltő-állomáson ahhoz, hogy körülbelül 300 kilométert tegyen meg.
Összetéveszthetetlen e-tron: a dizájn
Méretei alapján az Audi A6 Avant e-tron koncepció egyértelműen az előkelő kategóriát képviseli: 4,96 méter hosszú, 1,96 méter széles és 1,44 méter magas, ami megegyezik az Audi A6/A7 sorozat jelenlegi modelljeivel. Dinamikus arányai és elegáns vonalai, köztük a márkára jellemző Avant-hátsó, már első pillantásra nyilvánvalóvá teszik, hogy ez a jármű egy szélcsatornában fogant.
Az aerodinamika mindig is kulcsszerepet játszott az Audi luxuskategóriában elért hosszú sikertörténetében. Az Audi 100/C3 - a maga idejében minden osztály aerodinamikai világbajnoka - legendás: a 0,30-as cW-értékével az Audi már 1982-ben messze felülmúlta versenytársait, és ez még hosszú évekig így is maradt.
A mostani Audi A6 e-tron koncepciójú elektromos meghajtású család új fejezetet ír a sikertörténetbe, és ismét bebizonyítja, hogy a márka mindig tökéletesen ötvözi a formát és a funkciót. A Sportback mindössze 0,22-es cW-értéke példa nélküli a villamosított C-szegmensben. Terjedelmes tetővonalával az Avant cW-értéke mindössze 0,02 egységgel haladja meg ezt az értéket. Hétköznapi értelemben ez azt jelenti, hogy a járműnek minimális a légellenállása – ami kezdetben alacsonyabb energiafogyasztást és ezáltal nagyobb hatótávolságot jelent. Ugyanakkor a szélcsatornában végzett finomhangolás ismét egy a legapróbb részletekig kivételes eleganciával és harmóniával rendelkező organikus formatervet eredményezett.
A nagyméretű, 22 colos kerekek, a rövid túlnyúlások, a lapos utastér és a dinamikus tetőív olyan arányokat kölcsönöz az Avantnak, amelyek egyértelműen egy sportmodellre emlékeztetnek.
Mivel nincsenek szögletes élek, a domború és homorú felületek megtörés nélkül váltják egymást, amely lágy árnyékokat eredményez a teljes karosszérián. Az Audi A6 e-tron koncepció monolitikusnak tűnik, mintha egyetlen öntőformában készült volna – különösen oldalról nézve.
A finoman hátrafelé lejtő tetőív a ferde D-oszloppal az Audi Avant ablaktervezésének jellegzetes vonása; a D-oszlop kifejezetten áramvonalasan emelkedik ki a jármű hátsó részének stabil aljából. A szemet gyönyörködtető quattro kerékjárati ívek hatásosan hangsúlyozzák a karosszéria szélességét, ugyanakkor szervesen illeszkednek az oldalsó felületekhez.
A kerékjárati íveket a járműküszöb feletti, speciálisan megformázott, fekete betéttel kiemelt akkumulátorterület köti össze – ez a dizájnelem mára az Audi márka elektromos járműflottájának védjegyévé vált. Szintén jellemzőek az Audi e-tron modellekre az A-oszlop tövében elhelyezett elegáns, kamerával ellátott virtuális külső tükrök.
A jármű orrát elnézve azonnal szembe tűnik, hogy az Audi A6 e-tron koncepció a négykarikás márka elektromos meghajtású képviselője. Jellegzetes ismertetőjegye a nagy, zárt Singleframe hűtőrács, amelyet alul mély légbeömlők szegélyeznek a hajtáslánc, az akkumulátor és a fékek hűtésére. A lapos fényszóró-foglalatok messze belenyúlnak az oldalirányban ívelt orr-rész oldalaiba, kiemelve a jármű karosszériájának vízszintesen igazodó felépítését.
A jármű hátulján egyértelműen azonosítható a szélcsatorna hatása. A felső hátoldali véget úgy alakították ki, hogy aerodinamikailag funkcionális és körkörösen leszakadó peremet hozzon létre. A színezett díszléccel ellátott hátsó spoiler vizuálisan kiemeli az A6 Avant e-tron koncepció hosszúkás, vízszintesen orientált sziluettjét. A légáramlással is fontos munkát végez az aerodinamika javítása érdekében.
Az alsó részen pedig a hátsó diffúzor két nagyméretű légkivezető nyílása van a lökhárító területébe integrálva. Ezek az alkatrészek, amelyek szintén színezett díszléccel rendelkeznek, úgy irányítják a jármű alatt áramló levegőt, hogy csökkentik a turbulenciát - a csökkentett légellenállás és a minimális aerodinamikai felhajtóerő tökéletes kombinációja.
A bemutatójármű sportos sziluettjét a Neptune Valley elnevezésű meleg szürke árnyalat hangsúlyozza. Míg a festék árnyékban modern, visszafogott megjelenésű, napsütésben teljes hatása kibontakozik, hogy effektpigmentjeivel lágyan irizáló arany árnyalataiba borítsa a bemutatójárművet.
Fénytechnika - megvilágítás minden szempontból
A lapos fényszórók és hátsó lámpák karcsúak és belesimulnak a teljes vonalvezetési koncepcióba. A Digital Matrix LED és a digitális OLED technológia maximális fényerőt tesz lehetővé és számos funkciót biztosít még minimális felület mellett is, ugyanakkor testreszabható egyedi világítást kínál. Az Audi világítástervező és -fejlesztő csapata ismét elképesztő munkát végzett - ez a koncepciójármű rengeteg új funkciót és személyre szabási lehetőséget kínál a világítóegységeihez.
A karosszéria mindkét oldalába három kis méretű, nagy felbontású LED-projektort építettek be, amelyek az ajtók kinyitásakor színpaddá változtatják az alattuk lévő talajt – apró, elnyúló, dinamikus fényhatások üdvözlik az utasokat a saját nyelvükön megfogalmazott üzenetekkel.
Az autós hírek támogatója az Aquaprofit Zrt.
Az Audi számára különösen fontos, hogy ötvözzék a biztonsági funkciókat és az esztétikus kialakítással. Ezért a kis méretű, nagy felbontású kivetítők figyelmeztető jelzéseket is megjelenítenek a talajon, például, hogy figyelmeztessék a kerékpárosokat, hogy az jármű ajtaja hamarosan kinyílik.
További négy nagy felbontású, a jármű sarkaiba észrevétlenül beépített LED-projektor felel az irányjelzők kivetítéséért. A kivetülések kialakítása szükség szerint módosítható a különböző piacok és jóváhagyási régiók figyelembevételével.
A Digital Matrix LED elülső fényszórók már-már moziminőséget nyújtanak. Ha például az Audi A6 Avant e-tron koncepció egy akkumulátortöltési szünet miatt egy fal előtt parkol, a járművezető és az utasok a falra vetített videojátékkal mulathatják az időt. A vezetőtérben lévő kis képernyő helyett az aktuális játék virtuális látványát XXL formátumban a falra vetítve látják majd - mindezt a Digital Matrix LED fényszórókon keresztül.
A koncepciójármű hátulján új generációs digitális OLED-egységek találhatók, amelyek folyamatos fénycsík formájában kijelzőként működnek. Alkalmasak egyedi digitális világítás és dinamikus kijelzők szinte korlátlanul testreszabható variációinak létrehozására is, amelyek a vevő személyes ízléséhez igazíthatók.
A hátsó lámpák egyik újdonsága a digitális OLED elemek háromdimenziós felépítése, amely - a karosszéria formájához igazodva - lehetővé teszi az éjszakai design tökéletes integrálását az összképbe. Ez lehetővé teszi, hogy a dinamikus fényjátékot ne csak két dimenzióban - mint korábban -, hanem lenyűgöző, 3D-s térhatással éljük át.
Magától értetődik, hogy a kombinált hátsó lámpák a fényszórókhoz hasonlóan megfelelnek a fejlesztők elvárásainak, a járművilágítás hagyományos funkcióinak, mégpedig a látni és látszani elv elvárásainak – elöl a közlekedési helyzethez, az időjáráshoz és a környezethez intelligensen alkalmazkodó, valamint a többi közlekedővel kommunikáló fényszórókkal tisztán és fényesen megvilágított út. A rendkívül fényes, homogén és nagy kontrasztú kombinált digitális OLED hátsó lámpák különösen alkalmasak arra, hogy jelentősen növeljék a biztonságot a jövő útjain.
Ezenkívül a jármű körüli kivetítésekkel a kommunikációs hatótávolság most először a járművön kívülre is kiterjeszthető. Az A6 e-tron koncepció a jármű intelligens konnektivitásának segítségével vizuális jelzésekkel tájékoztatja a többi közlekedőt.
PPE - nagy hasmagasság és alacsony tengelymagasság
A PPE-t kizárólag akkumulátoros elektromos hajtásrendszerekhez tervezték, így teljes mértékben ki tudja használni a technológia összes előnyét. A jövő PPE-flottájának kulcsfontosságú eleme a tengelyek közötti akkumulátormodul, amely körülbelül 100 kWh energiát tárol az A6 e-tron koncepció Avant változatában. A jármű teljes padlójának kihasználásával viszonylag sík akkumulátor-elrendezés érhető el. Ez azt jelenti, hogy ezt az egységes platformot a nagy hasmagasságú járművek és a kifejezetten dinamikus, lapos felépítésű járművek - mint például az Audi A6 Avant* - esetében is lehet majd használni, anélkül, hogy változtatni kellene az alap felépítésen.
A PPE-s járművek akkumulátorának és tengelytávjának mérete állítható, így alkalmasak a különböző piaci szegmensekben való használatra. A meglehetősen hosszú tengelytáv és a nagyon rövid túlnyúlások aránya azonban mindegyik verzióban közös, és ez a nagy kerekekkel együtt olyan alaparányokat eredményez, amelyek egyszerűen tökéletesek - és nem csak a formatervezés szempontjából. Ugyanis a jövő PPE-s modelljeinek utasai is élvezhetik a hosszú tengelytáv előnyeit, vagyis hosszabb belső teret és nagyobb lábteret mindkét üléssoron, ami minden szegmensben kulcsfontosságú előny. Továbbá, az elektromos járművek általában tágasabbak, annak köszönhetően, hogy technológia miatt egyszerűen nincs szükség váltóalagútra.
De még a váltóalagút nélkül sem kell lemondaniuk az Audi vásárlóinak a márka védjegyének számító quattro hajtásrendszerről. A jövő PPE-s modelljei között lesznek olyan változatok, amelyek külön elektromos motorokkal vannak felszerelve az első és a hátsó tengelyen, amelyek elektronikus koordinációt alkalmazva biztosítják az összkerékhajtást igény szerint, és tökéletes egyensúlyt biztosítanak a menetdinamika és az energiahatékonyság között. Emellett az e-tron flottában lesznek minimális fogyasztásra és maximális hatótávolságra optimalizált alapváltozatok is - ebben az esetben a meghajtást egyetlen, a hátsó tengelyre szerelt elektromos motor biztosítja.
Az Audi A6 Avant e-tron koncepció két elektromos motorja 350 kW összteljesítményre és 800 newtonméter nyomatékra képes.
Az Audi A6 e-tron koncepció első kerekei, kifejezetten elektromos járművekre optimalizált módon, ötkaros tengelyen keresztül csatlakoznak a hátsó többlengőkaros tengelyhez. A koncepciójármű adaptív lengéscsillapítókkal ellátott Audi légrugózással rendelkezik.
Audi A6 Avant e-tron – kapacitásban bajnok
Az Audi A6 Avant e-tron koncepció – és az összes jövőbeli PPE-s modell – hajtástechnológiájának gerincét a 800 voltos töltési technológia képezi majd. Az előző Audi e-tron GT quattro*-hoz hasonlóan ez a technológia biztosítja, hogy az akkumulátort akár 270 kW-os teljesítménnyel, rendkívül rövid idő alatt lehessen tölteni a gyorstöltő-állomásokon. Ez a forradalmi technológia a PPE-vel először lép be a nagy volumenű közép- és luxuskategóriájú szegmensekbe.
Így az A6 Avant kétszeresen is tárolóbajnokká válik, nem csak a tágas hátulja miatt. A PPE-technológia olyan rövid töltési időt tesz lehetővé, amely szinte ugyanannyi, mint a hagyományos, belső égésű motorral hajtott jármű megtankolása miatt beiktatott pihenő. Mindössze tíz perc elegendő az akkumulátor olyan szintű feltöltéséhez, amellyel a jármű több mint 300 kilométert tehet meg. Az Audi A6 Avant e-tron koncepció 100 kWh-s akkumulátora kevesebb mint 25 perc alatt 5-ről 80 százalékra tölthető.
A több mint 700 kilométeres hatótávolsággal együtt – a kiválasztott hajtásrendszertől és a teljesítménytől függően – az Audi A6 e-tron család modelljei kompromisszumok nélkül alkalmasak hosszú utazások megtételére. Továbbá hatótávolságuk és töltési sebességük lépést tart a belsőégésű motorokkal, így tökéletes univerzális járműnek tekinthetők a mindennapi igények kielégítéséhez, a rövid bevásárlási utaktól kezdve a nyaralás során tett hosszabb utazásokig.
Dinamikai tulajdonságait tekintve az Audi A6 e-tron koncepció – az elektromos járművekre jellemző módon – bőven felülmúlja belsőégésű motorral működő riválisait. Az első fordulattól kezdve elérhető nagy nyomatéknak köszönhetően még a hatékonyságra tervezett belépő szintű modellek is kevesebb mint hét másodperc alatt gyorsulnak 100 km/h-ra. A csúcskategóriás, nagyteljesítményű modellekben pedig ez a gyorsulási idő jóval négy másodperc alá is csökkenhet.
PPE - sokoldalú, változatos, elektromos
2018-ban debütált az Audi első teljesen elektromos szériajárműve, az Audi e-tron*. Azóta a márka szisztematikusan és rohamosan halad előre az elektromobilitás széles körű, teljes termékpalettáján való bevezetésével. Az Audi e-tron* SUV és az e-tron Sportback* után 2021 februárjában debütált a rendkívül dinamikus e-tron GT quattro*, amely a Porsche AG-val közösen kifejlesztett új technológiai platformon alapul. Alig két hónappal később pedig bemutatkozott az Audi Q4 e-tron* és a Q4 Sportback e-tron* – két rendkívül egyedi SUV a kompakt szegmensben egy közös technológiai platformmal, a Volkswagen Csoport modulrendszerű elektromos hajtáskoncepciójával.
Az Audi A6 e-tron Sportback és Avant koncepciójárművek most egy olyan járműcsalád első tagjai - kezdetben a C-szegmensben, majd később a B- és D-szegmensben is -, amelyek egy másik innovatív technológiai platformra épülnek; ez a Premium Platform Electric, röviden a PPE. Ennek a moduláris rendszernek a fejlesztése az Audi vezetésével, de a Porsche AG-vel közösen történik. A PPE-platformra épülő első Audi sorozatgyártású járműveket egymás után mutatják be, 2023-tól kezdődően.
A PPE az első olyan platform, amelyet úgy terveztek, hogy a lehető legszélesebb körben ki tudja szolgálni a tömeggyártású személygépkocsikat – beleértve a nagy hasmagasságú SUV-okat és CUV-okat, valamint az Audi alapvető termékpalettájához tartozó alacsony hasmagasságú járműveket, például az Audi A6-os sorozatot. Ugyanakkor tervben van a PPE-paletta kiterjesztése a B-szegmensre is, amely évtizedek óta az Audi legnagyobb forgalmú piaci szegmense. A PPE még a D-szegmens csúcsmodellje esetén is egy olyan kiváló technológiai platform, amire lehet építkezni.
A PPE-vel az elektromos járművek mostantól azok az ügyfelek számára is vonzóvá válnak, akik a SUV-szegmensen túli járműkoncepciókat – például a márkára jellemző Avantot – részesítik előnyben.
Ennek eredményeként az Audi hatékonyan bővítheti portfóliójában az elektromos járművek kínálatát a nagy volumenű B- és C-szegmenseken keresztül. Ezenkívül a méretgazdaságosság lehetővé teszi, hogy a luxuskategóriás technológiát és a különböző modellváltozatokat egy széles körű, a prémiumpiacon páratlan modellkínálatba építsék be.
A fent említett modellek üzemanyag-/elektromos energiafogyasztási és kibocsátási értékei
Audi A6 Avant
100 kilométerre jutó kombinált üzemanyag-fogyasztás literben: 7,8-4,5;
kilométerenkénti kombinált szén-dioxid-kibocsátás grammban: 178-118
Audi e-tron GT quattro:
Kombinált elektromos energiafogyasztás kWh/100 km (62,1 mérföld): 21,8-19,9 (WLTP);
19,6-18,8 (NEDC); kombinált szén-dioxid-kibocsátás g/km: 0 (0)
Audi e-tron
Kombinált elektromos energiafogyasztás kWh/100 km (62,1 mérföld): 26,1-21,0 (WLTP);
24,3-20,9 (NEDC); kombinált szén-dioxid-kibocsátás g/km: 0 (0)
Audi e-tron Sportback
Kombinált elektromos energiafogyasztás kWh/100 km (62,1 mérföld): 25,9-21,0 (WLTP);
24,0-20,9 (NEDC); kombinált szén-dioxid-kibocsátás g/km: 0 (0)
Audi Q4 e-tron
Kombinált elektromos energiafogyasztás kWh/100 km (62,1 mérföld): 21,3-16,6 (WLTP);
18,2-15,6 (NEDC); kombinált szén-dioxid-kibocsátás g/km: 0 (0)
Audi Q4 Sportback e-tron
Kombinált elektromos energiafogyasztás kWh/100 km (62,1 mérföld): 20,9-16,6 (WLTP);
17,9-15,6 (NEDC); kombinált szén-dioxid-kibocsátás g/km: 0 (0)