A FIAT betartotta azon ígéretét, miszerint minden típusából legalább egy rendkívül alacsony károsanyag-kibocsátású változatot hoz forgalomba, és újabb fontos lépést tesz az energiaátállás és a fenntartható mobilitás felé.
AhogyOlivierFrancois,a Fiat vezérigazgatója, a Stellantis marketing igazgatója fogalmazott:„A FIAT tovább halad az elektromosítás felé vezető úton. Az új 48 voltos hibrid technológiát alkalmazó 500X Hybrid és Tipo Hybrid modellek bevezetésével immár teljessé vált a FIAT modellkínálatának villamosítása. Ezzel márkánk minden ügyfele számára kínálunk fenntartható mobilitási megoldást, méghozzá egy egyszerű technológia alkalmazásával, megfizethető áron. Rendkívül büszke vagyok arra, hogy ez a megoldás összhangban áll márkánk azon hitvallásával, hogy 'csak akkor zöldnek, ha minden tagja zöld.' Ez azonban még nem minden. A FIAT tovább halad a fenntartható mobilitás felé vezető úton, és a korábbi bejelentésekkel összhangban arra törekszik, hogy már 2023-tól évente egy-egy új modellt hozzon forgalomba. Ezek mindegyikét villanymotorral szereljük, így 2027-re teljes modellpalettánk tisztán elektromos üzemű lesz.”
A FIAT alapvetőértékeivelösszhangbanjelentősmértékbenhozzájárulta hibrid technológiák népszerűsítéséhezés elterjesztéséhez. Olyan egyszerűműszakimegoldástalkalmazott,amelykorlátozásoknélkülhasználható,ígyazautók a megszokott módon vezethetők,ugyanúgy,minta belsőégésűmotorralszerelttípusok.A FIAT így széles körben ismertette meg ügyfeleivel a technológia előnyeit,szószerinta ’kezükbeadva’azt,méghozzáelsőkénta márka ikonikus típusaiban, az európai piac legkeresettebb városi járműveiben.Az500és a Panda, amelyek 2021-ben több mint 200 000 példányban találtak gazdára, a piac meghatározó szereplőiközéemelték a FIAT márkát.
A FIAT mindig is innovatív, egyszerű és megfizethető megoldásokat kínált, amelyek kivétel nélkül a vásárlók szükségleteihez igazodtak, és kézzel fogható előnyökre váltották a technológiában rejlő lehetőségeket. A mai napon az új 500X Hybrid és Tipo Hybrid modellek bevezetésével ugyanez a szemlélet érvényesül: olyan felhasználóbarát technológiai megoldásról van szó, amely rendkívül innovatív és intelligens is.
Az500XHybridés a Tipo Hybrid révén a márka újabb fontos lépést tesz abba az irányba, hogy kielégítse a technológia iránt a szegmensben és felette jelentkező, egyre intenzívebb (tavaly 30%-ot meghaladó) keresletet.
A FIAT egyben a (RED) szervezettel is folytatja együttműködését, azt vallva, hogy mindannyian hozzájárulhatunk egy nemes ügyhöz, és a (RED) oldalán mi is tehetünk a járvány elleni küzdelem sikeréért.
Az 500X és a Tipo minden hibrid hajtáslánccal szerelt verzióján megtalálható a 'Hybrid' technológiát hirdető embléma: a csomagtérajtón elhelyezett logó két falevélből áll, amelyeken kék páracseppek láthatók. Az embléma harsányabb, mint az 500 és a Panda esetében, ezzel is hirdetve, hogy a hajtásláncok továbbfejlődtek.
Új 48 voltos hibrid technológia: extra teljesítmény a mindennapokban
Az 500X Hybrid és Tipo Hybrid modellek új hajtáslánca nem csupán fenntartható, az üzemeltetése költségei is kedvezőbbek: a rendszer egy olyan ultramodern technológiát képvisel, amely mindenekelőtt egyszerű és emberközpontú: nincs szükség bonyolult kézikönyvekre ahhoz, hogy teljes mértékben kihasználjuk a benne rejlő lehetőségeket. Könnyen és élvezetesen használható technológia: ezt ígérte a FIAT márka a Stellantis csoport szoftvertechnológiai napján, és most a gyakorlatban is megvalósítja ezt az elméletet. Az új motor mindennapi használatra készült, és szükségtelen bonyolítások nélkül képes kielégíteni az ügyfelek minden mobilitási igényét.
Az 500X Hybrid és a Tipo Hybrid teljesítményének a titka az új generációs 1,5 literes, négyhengeres FireFly benzines turbómotor (amely akár 130 lóerőt és 240 Nm forgatónyomatékot képes leadni) és a 48 voltos, 15 kW teljesítményű villanymotor közötti szinergiában rejlik, amit az új hétfokozatú duplakuplungos automata sebességváltó szabályoz.
A fejlett hibrid technológia jóvoltából a FireFly motor teljesítményét a belső égésű motorhoz ékszíjjal csatlakozó, indítómotorként és generátorként is szolgáló, tisztán elektromos indítást lehetővé tevő, teljesen csendes villanymotor, valamint az üzemanyag-fogyasztást csökkentő, a menetdinamikát javító hajtó villanymotor javítja. Ezeknek köszönhetően a jármű képes álló belső égésű motorral közlekedni. Ez az első olyan FIAT Hybrid hajtáslánc, ahol a villanymotor teljesen leválasztható a benzinmotorról, így az utóbbi a WLTP ciklus szerint mért menetidő akár 47 százalékában egyáltalán nem üzemel.
Üzemanyag-fogyasztásés károsanyag-kibocsátás
Városi forgalomban ez az arány 62 %-ra nő.
Azúj48 voltos, 1,5 literes, soros négyhengeres turbómotorra épülő hibrid hajtáslánc előnyei még a korábbi 1,3 literes, négyhengeres turbómotorénál is jelentősebbek: az 500X esetében az új verzió üzemanyag- fogyasztása és ezáltal CO2-kibocsátása akár 11%-kal kedvezőbb (WLTP ciklus szerint.) A teljesítmény terén egy másodpercig sem kell kompromisszumot kötni, az autó rendkívül komfortosan vezethető, hiszen a rendszer szinte észrevétlenül váltogatja a belső égésű és a villanymotor használatát.
Menetteljesítmények
A hibrid modellek ráadásul a kínálat legdinamikusabb tagjai: a Tipo mindössze 9, az 500X pedig 9,4 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára, köszönhetően a villanymotor gyakorlatilag késlekedés nélküli nyomatékleadásának. A rendszer tehát a belső égésű motor újraindításakor gyorsan kiegészíti annak teljesítményét, optimalizálva a rendszerteljesítményt. A technológia kiküszöböli a turbólyukat, és késlekedés nélküli gázreakciókat biztosít. Az autó tisztán elektromos üzemben indul el, ám amint nagyobb teljesítményre van szükség, haladéktalanul rendelkezésre áll a benzinmotor.
Végül,denemutolsósorbanemlítéstérdemel,hogya villanymotor képes eltolni a belső égésű motor üzemi tartományát, így az akár hidegindítást követően is a lehető legtakarékosabban használható. Ez a funkció elősegíti a katalizátor gyors felmelegedését, ami további fogyasztás- és emisszió-csökkenést eredményez.
Elektromosközlekedés
A hibrid hajtáslánc mindkét modellcsaládban számos előnyt kínál, köztük a tisztán elektromos elindulást: a járművek finoman, csendesen, benzin égetése nélkül indulnak álló helyzetből. A jármű a teljesítményigénynek és az akkumulátor töltöttségének a függvényében a továbbiakban is használható elektromos üzemben (e-indulás). A technológia szintén támogatja az e-gurulás funkciót, ahol a vezető a gázpedál érintése nélkül tehet meg rövid távolságokat, például dugóban haladva (e-dugókövetés.) Emellett a jármű tisztán elektromos üzemben képes parkolni (e-parkolás), első fokozatban és hátramenetben egyaránt. Mindemellett a hibrid rendszer lassítás és fékezés során egyaránt képes visszanyerni a felszabaduló mozgási energiát.
A technológia előnyeiközvetlenülélvezhetők:alacsonyabbkárosanyag-kibocsátás,fokozottankörnyezetbarátműködés,csekélyebbzajszennyezés,komfortosabbés élvezetesebb vezethetőség– köszönhetően azautomatasebességváltófinomműködésének,a robbanékony és kezes teljesítmény- leadásnak, valamint a kedvezőbbüzemanyag-fogyasztásnak.Ezekazoka jellemzők,amelyeknekköszönhetőenaz500XésTipomodellekkategóriájuk(B-,illetveC-szegmens)legkiválóbb48V-oshibridhajtáslánc-technológiájávalrendelkeznek:ez extra teljesítményt kínál a mindennapokban, könnyen használható, ráadásul az ügyfelek szabad mobilitásra vonatkozó összes elvárását kielégíti.
Fiat 500X Hybrid: az olasz crossover
Az500XHybridoptimálisgépkocsiazonfiatalvásárlókszámára,akikegyedistílusújárművetkeresnek,napirendszerességgelközlekedneka városban, ugyanakkor, ha úgy tartja kedvük, korlátozások nélkül szeretnének nekivágni a nagyvilágnak. Ezek az ügyfelek érdeklődnek a modern technológia iránt, és mindennél fontosabb számukra a fenntarthatóság, illetve a kedvező üzemanyag-fogyasztás.
Az500XHybridezért ideális kiegészítése a modellcsaládnak, amely 2014-es bevezetése óta több mint 750 ezer példányban talált gazdára. Az 500X ráadásul az összes jelentős globális piacon kapható, ezért túlzás nélkül nevezhető elsöprő világsikernek.
Azújautó-piaclegszorosabbversenytfelvonultatószegmensébenmindiga 10 legnépszerűbbmodellközöttszereplő500Xnemriadvisszaa megmérettetéstől:vásárlóinaktöbbmint60százalékátkonkurensmárkáktólcsábítottael. A piac egyetlen vászontetőscrossovereként,illetve– a (RED) szervezettel ápolt együttműködésjóvoltából– a szegmens egyetlen hasonló kooperációt magáénak tudható képviselőjekéntaz500XHybridmostúj hétfokozatú duplakuplungos automata sebességváltót is kap.
A 2022-es modellévre az 500x logói frissültek. Elöl új '500'-as logót találunk, hátul pedig a karakteres személyiség és a szerethetőség szimbólumaként dinamikus 'FIAT' felirat látható. Ez a két stíluselem még modernebbé teszi az 500X megjelenését, párhuzamot vonva az új 500-as karakterével és hangulatával.
A Cult, Club, Cross és Sport felszereltségi szinteken, kétféle karosszériaváltozatban (Hatchback és vászontetős Dolcevita) elérhető 500X teljes motorkínálatában a 120 lóerős, elsőkerék-hajtású 1.0 GSE T3, a 95 lóerős 1.3 MULTIJET, valamint a 130 lóerős 1.6 MULTIJET II erőforrások is megtalálhatók. Az új hibrid variánssal együtt ez a portfolió az ügyfelek összes mobilitási igényét kielégíti.
Fiat Tipo Hybrid: még fenntarthatóbb a tökéletes családi jármű
A Tipo Hybrid ideális választás azon családok számára, akik sokoldalú, funkcionális járművet keresnek mindennapi közlekedési igényeik kielégítésére. A Tipo minden környezetben helyt áll, a belvárostól a vidéki utazásokig; olyan praktikus, tágas gépkocsi, amely messzemenőkig óvja a környezetet.
A Tipo Hybrid így magától értetődő kiegészítése a bevezetése óta több mint egymillió példányban eladott típuscsaládnak: a tökéletes családi járműnek. A modell négyféle felszereltségi szinten (Tipo, City Life, City Cross és Cross) kapható, választhatóan ferdehátú és igen tágas kombi karosszériával. A motorkínálatban a hibrid verzió mellett rendelkezésre áll a 100 lóerős, 1,0 literes, háromhengeres turbómotor, valamint a kínálat csúcsán elhelyezkedő, 130 lóerős 1,6 literes dízel.
Vezetőtámogató technológiák a biztonságos közlekedésért
Az500XHybridés a Tipo Hybrid a kényelmesebb és biztonságosabb vezethetőséget szavatoló, opciós vezetőtámogatórendszerekválasztékáttekintveiskategóriájukélén állnak. A legfontosabb tételek között említést érdemelnek a következők:
- Éberségfigyelő– az 500X Hybrid fedélzetén újonnan bevezetett, a 2020-as Tipóról azonban már ismerős technológia a jármű oldalirányú mozgásából következtet arra, hogy a vezető kezd elfáradni. Ilyenkor hangjelzéssel, illetve a műszeregységben megjelenő üzenettel figyelmezteta veszélyre, és pihenőt javasol.
- Az autonóm vészfékrendszer a vezető tétlensége esetén automatikus fékezéssel kerüli el az ütközést az elöl haladó járművel, vagy csökkenti a baleset súlyosságát. A rendszer hang- és fényjelzéssel figyelmeztet,majd finoman fékez, és csak ezt követően aktiválja a teljes vészhelyzeti elkerülő fékezést.
- A jelzőtábla-felismerő rendszer azonosítja az aktuális útszakaszon érvényes sebességhatárt
- A sebességhatároló a sebességkorlátozás betartását javasolja a vezetőnek
- A sávelhagyásra figyelmeztető rendszer segít a sofőrnek a megfelelően felfestett forgalmi sávon belül tartani az autót
- Az adaptív fényszóró automatikusan távolsági világításra kapcsol, ha nem érzékel szembejövő forgalmat, így éjjel jobb látási viszonyokat teremt
- A holttér-figyelő rendszer figyeli a tükrök holtterét, és a külső visszapillantó tükörben megjelenő jellel figyelmeztet az érzékelt akadályokra
A még praktikusabb használatot segíti a kulcs nélküli nyitási és indítási rendszer, a tolatókamera, valamint a vezeték nélküli okostelefon-töltő rendszer (az utóbbi csak a Tipo Hybrid modellen elérhető). A vezeték nélküli töltő a legnépszerűbb okostelefonok töltési teljesítményénél háromszor gyorsabb, akár 15 wattos töltést biztosít.
AzolaszországiMelfiüzemébengyártottFiat500XHybridés a törökországi Tofas-ban készülőTipoHybridtavasszal már hazánkban is rendelhető.