Az Arteon eladási adatai a VW konszernen belül nem tartoznak a legjobbak közé, elviekben el is lehetne kaszálni a Passat-alapú modellt. A legszebb Volkswagenekből évente mindössze 20 ezer példány kel el, amíg a jóval konzervatívabb, élére vasalt testvérből nagyjából az ötszöröse. De nem véletlen, hogy a németek forgalomban tartják az Arteont: imázs terén jóval többet hoz a konyhára.
Nemrég próbára tehettük a kombi verziót dízelmotorral, ezt követte a szupercsendes limuzinváltozat. Tesztautónkat a hátsó ülések fejterét illetően érheti kritika, a magasabbaknak gondot okoz a hátrafelé lejtő tető. A középen helyet foglaló lábterét pedig a kardánalagút keserítheti meg kissé.
Az utastérnél említést érdemel a 30 színben állítható hangulatvilágítás, amely az elegáns belsőt nagyon jól feldobja. Az érintésre működő, azaz haptikus klímaszabályozást még szokni kell, anno a régi technikát odafigyelés nélkül lehetett működtetni – itt már rá kell pillantani az állításkor. Az utastérnél a fanyalgók azt említették, hogy nem annyira egyedi az Arteon műszerfala és belseje, mint amit az autó külseje sugall. A tervezők gondolkodását ezen a téren meg lehet érteni: csak így lehetett leszorítani a gyártási költségeket.
Az autó legérdekesebb része a kétliteres motor, amely ezúttal 190 lóerős, turbós, benzines. A benzin- vagy dízelüzem kiválasztását nem könnyíti meg a VW, mert alig található árkülönbség a két erőforrás között. Így a döntést a felhasználás helye és az ízlés dönti el. Aki rengeteget megy, főleg autópályán, annak értelemszerűen a dízel a jobb választás.
A mérleg nyelvét a benzines felé billenti, hogy rendkívül kifinomultan és csendesen jár, szinte észrevétlen a működése. Nagy tűzijátékot nem kell várni tőle, a 190 lóerő nem teszi mindent legyorsuló kanyarbajnokká a négyajtós limuzint. Városok között használva ugyanakkor – a sebességhatár betartásával – simán produkál az Arteon 6 liter körüli fogyasztást. Ennek az az oka, hogy a kövér nyomatékot biztosító motor ilyen sebességnél 2000 körüli fordulaton jár.
Műszaki adatok:
Hossz/szél./mag.: 4866/1871/1460 mm
Motor: 1984 cm3, 190 LE/4180–6000, 320 Nm/1500–4180
Gyorsulás (0–100 km/h): 7,7 másodperc
Ár: 13 167 090 Ft (alapár: 12 324 610 Ft)
Tesztautó: Porsche Hungária