Minden idők legsikeresebb raliversenyzője, Sebastien Loeb későn, huszonegy évesen ült először rali versenyautóba. Hat évvel később junior világbajnokságot nyert, három évre rá, 2004-ben pedig megszerezte első rali világbajnoki címét.
Kilenc évvel és hetvenkilenc raligyőzelemmel később, kilenc WRC bajnoki cím birtokában bejelentette, hogy visszavonul a rali királykategóriájából. Ezt követően a legváltozatosabb motorsport-ágakban tette próbára magát, a Pikes Peak-i hegyi felfutó versenytől a WTCC túraautó-világbajnokságig, a rallikrossz világbajnokságtól a Dakar-raliig; jelenleg az idén debütáló Extreme E elektromos tereprali-bajnokságban versenyez.
Eközben nem csak versenyzőként, hanem csapattulajdonosként és –főnökként is kipróbálta magát. A 2012 óta működő csapat ugyanolyan sokszínű, mint névadó alapítója, az elmúlt évtizedben kilenc különböző nemzetközi és francia bajnokságban vettek részt, a jégversenyzéstől a különböző márkakupákon (pl. Peugeot 208 Rally Cup) át a túraautó-versenyzésig.
Csapatának egyik legnemesebb származású versenyautója az a Peugeot 208 R5 T16, amelyet a Loeb visszavonulásának évében, 2012-ben bevezetett FIA R5 géposztály specifikációi szerint épített a Peugeot 2016-ban. A mintegy 285 lóerős, 1,6 literes, négyhengeres turbómotorral szerelt autó ötfokozatú, szekvenciális 3MO váltót kapott, mindkét hajtott tengelyen önzáró differenciálmű segített az aszfaltra (vagy murvára) átvinni a teljesítményt. A lengéscsillapítókat az Öhlins, a négydugattyús nyergekkel szerelt fékeket az Alcon szállította a Peugeot-nak.
A VF3CA5FS0EW035687 alvázszámú autó mozgalmas életet tudhat maga mögött. A Peugeot Sport által kifejezetten a Sebastien Loeb Racing részére gyártott 208 R5 T16 a 2016-os rali világbajnokság hetedik futamán, a Lengyel-ralin esett át a tűzkeresztségen. Francia pilótája, az aszfalt-specialista Quintin Giordano remek tempót diktált, ám a végső sikertől meghibásodás fosztotta meg. Ugyanebben a szezonban két további versenyt (Német-rali és Rallye du Var) is feladni kényszerültek, ám a szezonzáró versenyen, a Rallycircuit Cote d’Azur-ön kategóriaelsők és összesített negyedikek lettek, ami jól szemlélteti az autó (és a csapat) képességeit.
2017-ben sem unatkozott a Peugeot 208 R5 T16: nyáron Svájcban, a Rallye du Chablais-n maga Sebastien Loeb ült a volán mögé, míg a navigátori teendőket Loeb felesége, a rutinos navigátor Séverine Loeb-Mény vállalta magára.
A házaspár izgalmakkal teli hétvégén, a svájci sztárpilóta Sebastien Carront összesítésben alig fél perccel megelőzve szerezte meg a rali abszolút első helyezését – talán ezért is maradt ezt követően a csapatnál az autó, amellyel Francois Jakubowski ért el dobogós helyezéseket a francia ralibajnokságban.
A 208 R5 T16 három év után, 2018-ban búcsúzott az aktív versenyzéstől. Utolsó futamán, a Rallye de la Vesubie-n az összesített negyedik helyen zárt. A következő három évet a Sebastien Loeb Racing garázsában, gondos kezek között töltötte. A pontos dokumentáció szerint a motorban 1450, a sebességváltóban 2450 versenykilométer van, a turbót 850 kilométerrel ezelőtt cserélték – mindhárom fődarab élettartamát 4000 kilométerben határozta meg a Peugeot Sport, így a felújításig még jó pár bevetésen részt vehet az autó.
A Peugeot 208 R5 T16 irányára 159 ezer euró, azaz hozzávetőleges 55,7 millió forint (plusz ÁFA). Ebben benne van a beépített Monit T100 rali versenyszámítógép is; ennek és kiváló műszaki állapotának köszönhetően a 208-as azonnal nevezhető különböző nemzeti és nemzetközi ralikra. A csomag részét képezi az aszfaltra és murvára optimális beállítási dokumentáció is, külön megállapodás szerint pedig tartalék alkatrészeket is biztosít az autóhoz a Sebastien Loeb Racing. Ugyanakkor az ikonikus Red Bull színekben pompázó autó makulátlan megjelenésének, no meg a tulajdonos személyének (amelyre a karosszéria több pontján, jól láthatóan elhelyezett feliratok emlékeztetik a szemlélőt) köszönhetően bármely igényes motorsport-gyűjtemény ékköveként is megállja a helyét.
A tranzakciót az RM Sotheby’s aukciós ház privát adásvételekre szakosodott részlege bonyolítja, így biztosítva a professzionális, diszkrét vásárlási élményt az érdeklődők számára.
Peugeot 208 R5 T16 műszaki adatok:
Motor | PSA EP6 CDT |
Építési mód | Soros négyhengeres, négyütemű benzines turbómotor |
Alumínium öntvény motorblokk és hengerfej | |
Öt ponton csapágyazott főtengely | |
Lökettérfogat | 1598 cm3 |
Furat x löket | 82,0 x 75,5 mm |
Legnagyobb teljesítmény | 280 LE / 209 kW @ 6000/perc fordulatszámon |
Legnagyobb forgatónyomaték | 400 Nm @ 2500/perc fordulatszámon |
Szelepvezérlés | Kettős felül fekvő vezérműtengely, hengerenként négy szelep, változó szelepvezérlés |
Feltöltés | 1 db kettős megfúvású turbófeltöltő, 32 mm-es szűkítéssel |
Üzemanyag-ellátás | hengerenkénti közvetlen befecskendezés, egy darab elektromos mozgatású fojtószelep |
Erőátvitel | ötfokozatú szekvenciális sebességváltó, összkerékhajtás |
Teljes hosszúság | 3962 mm |
Teljes szélesség | 1820 mm |
Teljes magasság | (nincs adat) |
Tengelytáv | 2560 mm |
Nyomtáv | (nincs adat) |
Menetkész tömeg | 1200 kg |
Karosszéria | acél, önhordó |
Felfüggesztés | elöl-hátul MacPherson |