„Az Audi RS 3 Sportback** harmadik, illetve az Audi RS 3 Limousine** második generációjával olyan mindennapi használatra is alkalmas ’élsportolókat’ kínálunk, amelyek egyaránt magukkal ragadnak az utcán és a versenypályán” – hangsúlyozta Sebastian Grams, az Audi Sport GmbH ügyvezető igazgatója. „E modellek vonzó belépési lehetőséget kínálnak RS-világunkba, mégpedig a Torque Splitter révén a menetteljesítmények non plus ultrájaként a kompakt szegmensben.”
Gyorsulás- és végsebesség-csúcsértékek – ez a 2.5 TFSI aggregát
Öthengeres, nagyteljesítményű erőforrásával az Audi RS 3** egyedülálló piaci szegmensében. Sorozatban kilenc alkalommal nyerte el a 2.5 TFSI aggregát az „Év Nemzetközi Motorja” („International Engine of the Year”) díjat, s a kompakt sportmodell új generációjában az eddigieknél is intenzívebb vonóerő jellemzi. Az új RS 3 modellek (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)*: 8,8 – 8,2; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 201 – 188) álló helyzetből mindössze 3,8 másodperc alatt gyorsíthatnak fel 100 kilométer/órás tempóra, végsebességüket pedig 250 kilométer/órára korlátozza az elektronika, ám opcióként 280, az RS-dinamikacsomaggal és kerámiafékekkel pedig akár 290 kilométer/órára is emelhető. Az Audi RS 3 (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)*: 8,8 – 8,2; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 201 – 188) így gyorsulás és végsebesség tekintetében kategóriája legjobbjává lép elő. Mindebben meghatározó tényező 500 newtonméterre emelt forgatónyomatéka, amely a 2250 és 5600 percenkénti fordulatszám közötti tartományon mindvégig a vezető rendelkezésére áll. Ez az érték 20 newtonméterrel meghaladja az előd modellét, az Audi RS 3** így még dinamikusabban gyorsíthat ki alacsony motorfordulatszámokról. A 294 kW (400 LE) maximális teljesítmény az eddigieknél korábban, már 5600-as percenkénti fordulatnál megjelenik és széles, egészen 7000-es fordulatig húzódó csúcsot képez. Az új motorszabályzó egység még gyorsabb hálózati kapcsolatot biztosít a hajtásrendszer komponensei között.
Az autós hírek támogatója az Aquarofit Zrt.
Az öthengeres aggregát teljesítményét hétfokozatú kettős tengelykapcsolós sebességváltó továbbítja, amelyet rövid kapcsolási idők és sportosabb fokozatosztás jellemez. A motor egyedi 1-2-4-5-3 gyújtási sorrendje és ebből adódó utánozhatatlan hangja a vezetés még érzelemdúsabb élményéről gondoskodik. Első alkalommal egészül ki a kipufogórendszer olyan változó szabályzású szeleppel, amely köztes állásokat is lehetővé tesz, még szélesebbre bővítve a hangkarakterisztikát. E funkció az Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszeren keresztül állítható. A dynamic és az RS Performance üzemmódban például jóval korábban nyitnak a szelepek, még hangsúlyosabbá téve a vérpezsdítő hangkomponenseket. Az öthengeres erőforrás semmi mással össze nem téveszthető hangját az extrafelszerelésként rendelhető RS sportkipufogó-rendszer erősítheti tovább.
Maximális agilitás – RS Torque Splitter és RS 3 specifikus menetüzemmódok
Az új Audi RS 3** az első Audi modellként készül már alapkivitelében a Torque Splitter technikájával, amely a hátsó tengely differenciálművét, illetve az eddigi többlamellás központi tengelykapcsolót váltja fel. A megoldás részeként egy-egy elektronikus szabályzású, többlamellás tengelykapcsolót alkalmaztak a tervezők a féltengelyeken, így biztosítva a hátsó tengelyre érkező forgatónyomaték megfelelő nagyságát, valamint a hátsó kerekek közötti optimális elosztását. A Torque Splitter sportos vezetési stílus esetén megnöveli a kanyar külső ívén gördülő, így nagyobb terhelésű hátsó kerékre jutó forgatónyomatékot, jelentősen mérsékelve az alulkormányozottsági hajlamot. Balra ívelő kanyarokban a jobb hátsó, míg a jobbkanyarokban a bal hátsó kerék javára, egyenes menetben pedig a két hátsó kerék között egyenletesen osztja el a forgatónyomatékot.
Az új technika zárt pályán akár az ellenőrzött driftet is lehetővé teszi, amikor a Torque Splitter a hátulra érkező teljes forgatónyomatékot az egyik hátsó kerékre irányítja – ami kerekenként akár 1750 newtonméterig is lehetséges. E célra az Audi specifikus RS 3 menetüzemmódot dolgozott ki, s az RS Torque Rear kifejezetten drift-móduszként saját jelleggörbével rendelkezik a Torque Splitter szabályzási karakterisztikájában. További újdonság a kimondottan pályahasználatra kialakított RS Performance menetüzemmód, amelyet specifikus motor- és sebességváltó-beállításaival pontosan az első ízben gyári extrafelszerelésként kapható fél-slick gumiabroncsokra hangoltak. A Torque Splitter ez esetben különösen sportos hosszirányú dinamikáról gondoskodik, a lehető legkisebb alul- illetve túlkormányzottsággal. Az említett menetüzemmódok az Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszeren keresztül választhatók, amely még a comfort, auto, dynamic, RS Individual és efficiency móduszokat is kínálja.
Fokozott dinamika, nagyobb pontosság – RS-sportfutómű és megnövelt kerékdőlés
Az alapfelszereltséghez tartozó RS-sportfutómű új fejlesztésű RS 3 lengéscsillapítókkal és RS-specifikus szeleprendszerrel készül, amely a megfelelő összenyomási és széthúzási karakterisztika révén különösen érzékeny reakciókat kölcsönöz a lengéscsillapítók számára. A csillapítás ily módon még gyorsabban és hatékonyabban reagálhat a pillanatnyi menethelyzetre. Extrafelszerelésként az adaptív csillapításszabályzással működő RS-sportfutómű plus is rendelkezésre áll, amely mindegyik lengéscsillapító működését egyenként és folyamatosan illeszti az útviszonyokhoz, a pillanatnyi menethelyzethez és az Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszerben választott üzemmódhoz. A háromféle – kényelmes, kiegyensúlyozott és sportos – jellegmező jól érzékelhetően széles szabályzási tartományt biztosít a lengéscsillapítók karakterisztikájában.
Pontosabb kormányreakciókról és fokozott oldalirányú vezetésről gondoskodik a megnövelt negatív kerékdőlés, azaz a kerekek nagyobb mértékben befelé dőlnek. Az új RS 3** első futóműgeometriáját az A3 modellekénél közel egy fokkal nagyobb negatív kerékdőlés jellemzi, amelynek érdekében átdolgozták a lengőcsapágyházakat, feszesebben ágyazták az alsó keresztlengőkarokat, valamint merevebb segédvázat és stabilizátort alkalmaztak. A hátsó kerekeket különválasztott rugó-lengéscsillapító elrendezésű, négykaros felfüggesztések vezetik, amelyek segédvázra csatlakoznak és csőkeresztmetszetű stabilizátorral egészülnek ki. A Torque Splitter okozta megnövekedett oldalirányú erőket az Audi A3 és S3** modellkénél merevebb hátsó kerékagyelemek veszik fel, a negatív kerékdőlés pedig itt csaknem fél fokkal haladja meg az A3 változatokét. Az RS-specifikus progresszív kormányzás áttétele a bekormányzási szögtől függően változik, utóbbi növekedtével a kisebb áttétel közvetlenebb kormányzást eredményez. A rásegítés mértéke a járműsebesség szerint változik és az Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszer üzemmódjai is befolyásolják. A rugók és a lengéscsillapítók hangolása kimondottan feszes, s az S3** változatokénál tíz, míg az A3 család tagjaiénál 25 milliméterrel süllyesztik mélyebbre a karosszériát.
Ugyancsak újdonság az RS 3** modellekben a Moduláris menetdinamikai szabályzó (modular Vehicle Dynamics Controller; mVDC), amely központi rendszerként az oldalirányú dinamika szempontjából minden releváns komponens adatait rögzíti, pontosabb és gyorsabb együttműködést biztosítva. Az mVDC a precíz bekormányzási és menettulajdonságok jegyében szinkronizálja a Torque Splitter, az adaptív lengéscsillapítók és a kerekenkénti forgatónyomaték-elosztás technikáit, összességében – különösen a kanyargós utakon – tovább növelve az RS 3 agilitását.
Intenzív lassulás – fékberendezés hatdugattyús féknyergekkel és acél vagy kerámia féktárcsákkal
Alapkivitelben hatdugattyús féknyergekkel és acél féktárcsákkal szerelt, új fejlesztésű és megnövelt méretű tárcsafékek tartják kordában az öthengeres motor tekintélyes teljesítményét, extrafelszerelésként pedig az első kerekekre 380 x 38 milliméter méretű kerámiatárcsákkal készült fékek is rendelhetők, a fékrásegítő speciális pedál-jelleggörbéjével kiegészítve. E nagyteljesítményű fékrendszer tíz kilogrammal könnyebb az acélféknél. A belső szellőzésű és perforált acél féktárcsák elöl 375 x 36, hátul 310 x 22 milliméter méretben készülnek. Ezzel egyaránt nagyobbak és kopásállóbbak is, mint az előző modellen. A specifikus légterelő elemek 20 százalékkal csökkentik a fékek lehűlési idejét, a nagy terhelés eredményezte csúcshőmérséklet így változatlan pedál-visszajelzés mellett gyorsabban mérsékelhető, emellett a rézmentes és 15 százalékkal nagyobb fékbetétek kopása is csökken. Akik a kerámiaféket részesítik előnyben, szürkére, vörösre vagy kékre fényezett féknyergek között válogathatnak, míg az acélváltozatot kedvelők a fekete helyett vörös féknyergeket rendelhetnek.
Kifejező és semmi mással össze nem téveszthető – külső megjelenés és világítás
Az új Audi RS 3** dizájnja még dinamikusabb és erőteljesebb, mint elődjéé. Elején széles RS lökhárító, markáns méhsejtmintázatú rácsozattal kialakított, új tervezésű Singleframe hűtőrács és nagyméretű légbeömlő nyílások határozzák meg a kompakt sportmodell kifejező megjelenését.
Az RS 3** alapkivitelben keskeny, ékalakú LED-fényszórókkal és dinamikus irányjelzővel szerelt, ugyancsak LED-technikájú hátsó lámpákkal gördül le a szerelőszalagról, extrafelszerelésként pedig sötétített betétekkel kialakított Matrix-LED fényszórókkal is rendelhető. Ezek külső, lefelé nyúló szegletében a digitális nappali menetfény rajzolódik ki, 3x5 LED-szegmens alkotta pixelmezőjükkel semmi mással össze nem téveszthető megjelenést kölcsönözve az RS 3 számára. A Dinamikus hazavezető fény (Dynamic Leaving Home & Coming Home) animációjaként a bal fényszóróban kockás zászló, míg a vezető oldalán „RS 3” felirat jelenik meg, menet közben pedig mindkét oldalon a kockás zászló motívuma világít.
Az első kerékjáratok mögött új dizájnelemként feltűnő kiegészítő légkilépő nyílás vonzza a tekintetet. Új tervezésűek a fekete betétekkel kiegészített oldalsó küszöbborítások is, amelyek a hangsúlyosan domborodó sárvédőkkel közösen nagyban hozzájárulnak az új RS 3** kifejező megjelenéséhez. Az első nyomtáv 33 milliméterrel szélesebb az előző modellénél, míg hátul a Sportback esetében tíz milliméter a növekmény. Alapkivitelében az RS 3** 19 col peremátmérőjű, 10 Y-küllős könnyűfémöntvény keréktárcsákkal készül, míg az extrafelszerelésként rendelhető, RS-jelzésű 5 Y-küllős változatot vérbeli versenysport-dizájn jellemzi. Kívánságra az Audi első ízben Pirelli P Zero Trofeo R nagyteljesítményű fél-slick gumiabroncsokkal is szerelheti őket. A sportos lezárásról integrált diffúzorelemmel kiformált, ugyancsak új tervezésű, RS-specifikus hátsó lökhárító, valamint a két nagyméretű, ovális végcsőben záródó RS kipufogórendszer gondoskodik.
Az új Audi RS 3 modellek** az RS-specifikus Kyalami-zöld és Kemora-szürke színben is rendelhetők, s első ízben fényeztethető a Limousine teteje Briliánsfekete kontrasztárnyalatra. Az egyes külső elemek, mint például a Singleframe hűtőrács méhsejtmintázatú betétje, már alapkivitelben matt vagy magasfényű fekete bevonatot kapnak. Kívánságra az első lökhárító, a diffúzorbetét és az ablakszegélyek alumíniumszínűek az alumínium optikai csomag részeként, a még sportosabb megjelenés szolgálatában pedig az oldalsó küszöbborítások betétjei szénszálerősítésű műanyag (karbon) kivitelben is készülhetnek, akárcsak a külső visszapillantó tükrök házai, illetve a Limousine csomagtérfedelének légterelője és a Sportback tetőlégterelője.
Versenysport-hangulat – a beltér
A beltér sportosságát is számos RS-specifikus elem hangsúlyozza. A műszerek a szériafelszereltséget bővítő Audi virtual cockpit 12,3 col átlójú kijelzőfelületén jelennek meg, amely a fordulatszámot oszlopdiagramként, a teljesítményt és a forgatónyomatékot pedig százalékban mutatja. Extraként a fordulatszám az új RS-Runway dizájn szerint is megjeleníthető, amely grafikusan, repülőgép-kifutópályát idézve, s fordított – azaz a legnagyobb elöl, a legkisebb hátul – elrendezésben tünteti fel a fordulatértékeket. Az Audi virtual cockpit plus mindezeken túl a nehézségi gyorsulással (g) kifejezett tömegerőket, a köridőket, illetve a 0-100 km/h, 0-200 km/h, negyed- illetve nyolcadmérföldes gyorsulásértékeket is megjelenítheti.
A sebességváltó manuális üzemmódjában az RS-specifikus kapcsoláspont-jelző a versenysporthoz hasonlóan zöld, sárga és villogó vörös skálán osztja fel a motor fordulatszám-tartományát a fokozatváltások ideális időpontjának kijelzéséhez. A 10,1 col képátlójú érintőképernyő az úgynevezett RS-monitort is magában foglalja, amelyről a hűtőfolyadék, illetve a motor- és a sebességváltóolaj hőmérséklete, valamint a gumiabroncsnyomás is leolvasható. Először kapható az Audi RS 3 modellekbe** Head-up kijelző, amely a kapcsoláspont-jelzőfények mellett bizonyos fontos információkat a vezető közvetlen látóterében, a szélvédőre vetítve jeleníti meg.
A szénszálerősítésű műanyag (karbon) műszerfal, valamint az RS-nyomattal és antracit kontrasztárnyalatú díszvarrásokkal díszített RS-sportülések szintén a versenysport-hangulatot erősítik, extrafelszerelésként pedig méhsejtmintázatú RS-steppeléssel és fényes fekete, vörös vagy első ízben zöld kontrasztárnyalatú díszvarrásokkal készült Feinnappa bőr üléskárpit is választható. Mindezekhez illeszkedve vörös és zöld RS-dizájncsomagok is rendelkezésre állnak, különleges kontrasztárnyalatú díszvarrásokkal és RS-hímzésekkel készült padlószőnyegekkel, illetve színes szegélyű biztonsági övekkel. A plus dizájncsomagban az üléstámlák vörös vagy zöld felső része és a légbefúvó nyílások színes díszítőeleme is szerepel.
Minden kézben – kormánykerék „12 óra” jelöléssel és RS Mode gombbal
Az RS 3** már alapkivitelében alul egyenesített karimájú, bőrbevonatú, háromküllős RS Sport multifunkciós kormánykerékkel készül, amely igényes kivitelű cinköntvény sebességváltó-kapcsolóbillentyűkkel egészül ki. Akik a dizájncsomagot választják, az RS-embléma mellett „12 óra” jelölést is láthatnak a kormánykeréken, amelynek segítségével gyorsabban felmérhető a pillanatnyi kormányállás a dinamikus autózások során. Alternatívaként egy kerek karimájú RS kormánykerék is rendelkezésre áll, amely a támogatott kormányzási funkciók számára kapacitív kézérzékelést (Hands-on-Detection) is kínál. Mindkét kormánykerék-változat közös jellemzője a jobb küllőn található új RS Mode gomb, amellyel az Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszer RS Performance, illetve RS Individual, vagy a legutóbb épp használt üzemmód hívható le. A két RS menetüzemmódban a műszerek megjelenítését és a Head-up kijelző által kivetített képet kapcsoláspont-jelző teszi még sportosabbá.
A megadott felszereltségek, adatok a németországi modellprogramra érvényesek. A változtatás és a tévedés joga fenntartva!
* Az üzemanyag-fogyasztási és a szén-dioxid-kibocsátási adatok a megadott tartományban a választott keréktárcsák/gumiabroncsok, illetve járműfelszereltség függvényeként alakulnak
** Az említett és a német piacon elérhető modellek üzemanyag-fogyasztási és szén-dioxid-kibocsátási értékei együttesen a jelen médiainformáció végén található felsorolásban tekinthetők meg.
Az említett modellek üzemanyag-fogyasztási és szén-dioxid-kibocsátási adatai
Az üzemanyag-/elektromosenergia-fogyasztási és a szén-dioxid-kibocsátási adatok, illetve gazdaságossági besorolások a megadott tartományban a választott keréktárcsák/gumiabroncsok, illetve járműfelszereltség függvényeként alakulnak.
Audi RS 3 Sportback
Üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km): 8,8 – 8,3*;
szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 201 – 190*
Audi RS 3 Limousine
Üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km): 8,7 – 8,2*;
szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 198 – 188*
Audi S3 Sportback
Üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km): 7,4*;
szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 170-169*
Audi S3 Limousine
Üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km): 7,3-7,2*;
szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 166-165*