A 2020-as kormányzati programhoz képest azonban több részlet megváltozott. „A régi-új autóvásárlási programnak ezúttal három pillére van” – kezdte Markó Zoltán, a Duna Autó Zrt. kereskedelmi és marketingigazgatója. „A maximum ötszemélyes, tisztán elektromos gépkocsikra 2,5 millió forintos állami támogatás igényelhető, bruttó 12 millió forint vételárig, de bruttó 12-15 millió között is jár az idei évre megnövelt, 1 500 000 Ft kedvezmény. A hét- vagy többszemélyes autóknál a nagyobb támogatási összeg határértékét bruttó 14 millióig tolta ki az állam, ráadásul az ezen modellekre pályázók még a nagycsaládos akcióval is összevonhatják ezt az engedményt, így akár 5 millió forinttal olcsóbban juthatnak új, elektromos gépkocsihoz. Az alacsonyabb támogatási összeg pedig a bruttó 14-17 milliós járművekhez is elérhető. A program 3. pillérét a taxisok alkotják, akik ezúttal 45%-os állami hozzájárulást kérhetnek, a megvásárolni kívánt gépkocsi bruttó 15 millió forintos vételáráig.”
Az alternatív – és azon belül is az elektromos – meghajtás egyre erősebb piaci trendet képvisel a közlekedésben, ezért az autógyárak is már úgy optimalizálják kapacitásaikat, hogy lépést tudjanak tartani a vevői igényekkel. Markó Zoltán elmondása alapján a magyar autóvásárlók is egyre nyitottabbak az elektromos technológiák iránt, hiszen a Duna Autó például több mint 300 darab elektromos autót adott már át kormányzati támogatással, a 2020-as eladásoknak pedig 10%-a irányult a környezetbarát gépjárművek kategóriájára. Ehhez hozhat újabb fellendülést a most kihirdetett pályázat – a koronavírus-járvány okozta gazdasági megtorpanás ellenére is.
Az Autóvárosban jelenleg 10 márka 19 modellje közül – az ország legszélesebb elektromos (és hibrid) kínálatából – válogathatnak a pályázat iránt érdeklődők. Kezdő listaár alapján a legtöbb autó beleesik a 12 millió Ft alatti kategóriába, köztük a kisautók (pl. Peugeot e-208, Honda-e), a személyautók (pl. Citroën ë-C4, Hyundai Ioniq Electric) és a kis méretű városi SUV-k (pl. Kia e-Niro, Kia e-Soul, Hyundai Kona Electric, Peugeot e-2008) dominálnak. A 1,5 millió forintos támogatási keretbe a nagy, városi SUV-k férnek bele. A hét- vagy többszemélyes variációk esetében pedig a Citroën ë-Spacetourer, Peugeot e-Traveller és Nissan e-NV200 Evalia szerepel a kínálatban. A tavalyi programmal ellentétben idén nem lehet pályázni elektromos haszongépjárművekre, azonban a TAO kedvezmény továbbra is igénybe vehető céges vásárlásnál. Környezetbarát munkatársnak így már választható a Citroën ë-Jumpy vagy ë-Berlingo furgon, Peugeot e-Expert, Fiat Professional e-Ducato vagy Renault Master Z.E. egyaránt.
Az óbudai cég tavalyi értékesítési adatai alapján a tisztán zöld energiával működők közül a Renault Zoe és a Nissan Leaf a legnépszerűbb az elektromos autók piacán. A jól bevált elektromos típusok mellett azonban folyamatosan törnek előre a népszerűségi listán az újonnan érkezők is. A Dacia a Springgel, a Fiat pedig az 500e-vel számít új belépőnek, amely modellekkel kapcsolatban komoly eladási számokat prognosztizálnak a szakemberek. Ráadásul hamarosan tovább bővül a paletta, hiszen érkezik a Peugeot e-Rifter, Citroën Berlingo, Seat el-Born és Volvo XC40 BEV is.
„Az érdeklődők hajlamosak lemondani a zöld megoldásokról, miután összehasonlítják az alternatív és hagyományos meghajtású autók árcéduláját. Pedig a társadalmi felelősségvállalás, az eszmei érték mellett az alacsonyabb fenntartási és karbantartási költségek, egyszerű konnektoros töltési opció, olcsóbb biztosítás, adókedvezmények, ingyenes parkolási lehetőségek is jó érvek a környezetbarát modellek megvásárlása mellett. Választani azonban így sem egyszerű, hiszen színes a paletta és mindenkinek más-más az egyedi igénye” – foglalta össze a Duna Autó igazgatója.
Hozzátette: „Megalapozhatja a döntést az is, ha a vételár és a WLTP szerinti, vegyes hatótáv hányadosát vizsgáljuk, és rögtön kiderül, milyen formában térül meg befektetésünk.” A vállalat által összeállított lista szerint a legkedvezőbb megoldást a debütáló Dacia Spring nyújtja, hiszen nem csak alacsony az ára, de az átlagosnak számító, 230 km-es hatótávot is biztosítani tudja. Így 100 km-re vetítve 1 738 696 Ft az újautó egységára. Úgy, hogy közben modern, biztonságos és kényelmes közlekedési eszközzel utazhatunk, a környezettudatosságban megjelenő értéke pedig felbecsülhetetlen és megkérdőjelezhetetlen. A rangsor második helyén a Renault Zoe áll, mindössze majdnem 50 000 Ft-tal drágább opciót nyújtva – s habár vételára közel duplája konszerntársának, hatótáv tekintetében is szinte kétszer annyira képes. A képzeletbeli dobogó 3. fokára pedig a Peugeot e-208 állhatna fel, 2 291 176 Ft-os egységárával, 100 km-re számolva. A sor végén érthető módon a hét- vagy többszemélyes modellek foglalnak helyet, hiszen ezen esetekben nem csak a karosszéria nagyobb, de a tömeg is, amit meg kell mozgatni a beépített akkumulátor vagy más energiatároló eszköz által termelt mozgási energiával.
Az idei elektromos autóvásárlási programban nem csak a támogatás mértéke és a határértékek változtak, hanem a pályázás feltételeire és menetére is oda kell figyelniük a potenciális vevőknek. Természetes személyként legfeljebb 1, civil szervezet, egyesület és felsőoktatási intézmény esetében pedig maximum 5 darab elektromos gépjármű vásárolható állami támogatással. A pályázat benyújtásának feltétele a kiválasztott gépjármű megrendelése, amely nem lehet korábbi, mint a pályázati kiírás megjelenésének napja, vagyis 2021. május 17. A pályázat beadása az IFKA oldalán keresztül nyújtható be, három szakaszban: 2021.06.14. és 2021.07.02. között, 2021.08.09-27. között, valamint 2021.10.11-től a keret kimerüléséig, de legkésőbb 2022.06.01-ig. A pályázott gépjármű átvétele pedig csak a Támogatói Okirat átvételét követően lehetséges.