Az EQS nem csak a Mercedes-EQ legelső teljesen elektromos prémium limuzinja, de egyben a világ első luxuslimuzin villanyautója is. Ezt a kivételes státuszt azonnal szemlélteti a modell formaterve, amely a funkció és az aerodinamika páratlan egyensúlyát vegyíti az innovatív esztétikával. Az érzéki letisztultság jegyében fogant modell nagyvonalúan kialakított felületekkel és szinte illesztésmentes ívekkel nyit a jövő felé, nem csak önmaga, hanem egy teljesen új modellcsalád számára. Bár az EQS sok tekintetben rokonságban van az S-osztállyal, valójában egy teljesen új, kimondottan elektromos járművek számára tervezett platformra épül. Erre az új architektúrára épül a későbbiekben bemutatkozó EQE, valamint az EQS és az EQE SUV változata is.
A sportosan alacsony felépítés kupészerű sziluettel ruházza fel a modellt. Az előretolt A-oszlop és a vele harmóniában ívelő C-oszlop hatalmas utasteret fog közre, amelynek határozott céltudatosságát a rövid túlnyúlások fokozzák. A teljes hosszúság 5216 milliméter, amelyhez 1926 milliméteres szélesség és 1512 milliméteres magasság társul. A tekintélyes méretek dacára a modell fordulékonysága kivételes: a hátsótengely-kormányzás opciójának köszönhetően a fordulókör mindössze 10,9 méter. Nem csak a belső tér, de a csomagtartó mérete is óriási: alaphelyzetben 610 literes tér található hátul.
Az alaphelyzetben 19, opcionálisan pedig akár 22 colos kerekek tovább fokozzák az EQS sportosan elegáns megjelenését. Az innovatív, nagyfelbontású DIGITAL LIGHT funkcióval is felszerelhető fényszórókat különleges fényív köti össze, amely a Black Panel fekete hűtőráccsal kiegészülve egészen egyedi megjelenést biztosít az EQS számára. Ráadásul az AMG Line vagy az Electric Art külső csomagban a hűtőrácson található csillag is különleges, háromdimenziós megjelenésben tündököl, felidézve az 1911-ben bejegyzett Daimler-Motorengesellschaft anyavállalat eredeti logóját.
A különleges forma szinte minden eleme a funkciót is szolgálja: így például az övvonalnál található külső visszapillantó tükrök, amelyek éppen úgy csökkentik a légellenállást és a zajszintet, mint a karosszéria síkjába süllyedő kilincsek. A motorháztető csak a szervizben, karbantartás (pl. belső légszűrő cseréje) okán nyitható, az ablakmosó-folyadékot a bal oldalon, egy speciális szervizajtón át lehet betölteni.
Különleges élmény, amely szinte minden érzékszervünkkel átélhető
Látás, hallás, szaglás, érzékelés: az új EQS sokoldalúan szólítja meg érzékszerveinket.
Vizuális észlelés: az emberi szemben több mint 100 millió pálcika és csap gondoskodik a látásról. Ezeken keresztül észlelhetjük, mennyire ígéretes az EQS előretolt utasfülkéje, és mennyire látványos a kupészerűen ívelő hátsó rész. A különleges kialakítás már első pillantásra megkülönbözteti a modellt a belső égésű motorral felszerelt járművektől, amelyet az első Black Panel és a hátsó megvilágítás kialakítása még inkább kiemel.
A belső tér kialakítása során is teljesen új utakon járhattak a fejlesztők. Ezt a szabadságot testesíti meg az MBUX Hyperscreen – az EQS egyik különlegessége. A konkáv képernyő a műszerfal teljes egészére kiterjedve nyújt olyan látványos és részletes megjelenést, amelytől garantáltan egy új világban érezzük magunkat. A képernyő felett egy különösen lapos légbeömlőív húzódik, amely az MBUX Hyperscreen hullámszerű formáit felvéve igazán avantgárd hangulattal ruházza fel a belső teret. Az ajtók nyugodt, letisztult kialakítása a modern életterek megnyugtató tágasságát sugározza. Az egyediségről a modern és a hagyományos anyagok, valamint a színek is gondoskodnak – a digitális csúcstechnikát pedig a kiterjesztett valóság funkciókkal rendelkező Head-up-Display is szemlélteti.
Hallható észlelés: az emberi fül a hanghullámokat észleli, az EQS esetében ez megnyugtató csendet és az interaktív, érzelmes hangélményt jelent. A Mercedes hangszakértői teljesen új hangokkal gondoskodtak arról, hogy az elektromos meghajtásra való paradigmaváltás hallható is legyen. Az EQS gyárilag a Silver Waves és a Vivid Flux hangzásvilággal kínál modern élményt, amit a központi kijelzőről személyre szabhatunk. Már a járműhöz való közeledést és a beszállást is akusztikai üdvözléssel kíséri az autó, búcsúzásul pedig különleges Aura hangokat hallhatunk. De nem csak ez, hanem az ENERGIZING COMFORT új programjai is megnyugtató melegséget közvetítenek, akár az erdők, akár a tengerek, vagy éppen egy nyári zápor hangját halljuk. A felemelő élményt különleges megvilágítással és képi hatásokkal fokozza a jármű. Emellett a zenehallgatást megkönnyíti az MBUX Online Music szolgáltatása, amely integrált hozzáférést biztosít a legnagyobb zenei streaming szolgáltatók tartalmaihoz.
Az illatok bűvöletében: lélegzéskor folyamatosan illatanyagokat juttatunk szervezetünkbe. Rögtön két rendszer is egymástól függetlenül továbbítja a szaglás adatait az agynak: az orrnyálkahártya receptorai és a háromosztatú ideg végződései. A kellemetlen szagoktól az EQS HEPA-szűrővel (High Efficiency Particulate Air) tisztítja meg a külső levegőt, és egyúttal különösen hatékonyan eltávolítja a finomport, a kisméretű részecskéket és a polleneket. A speciális szűrőben körülbelül 600 gramm aktív szén gondoskodik a megfelelő szűrésről; az aktív elnyelőfelület körülbelül 150 focipályányi.
A megfelelő illatokról pedig az AIR-BALANCE csomag részeként elérhető aktív illatosítás gondoskodhat. Az elektromos zászlóshajó számára új illatot komponáltak: a No.6 MOOD zöld jegyeiben a füge frissességét fedezhetjük fel.
Haptikus észlelés: a bőr az ember legnagyobb érzékszerve. Segítségével érzékeljük a hideget és a meleget, a puhaságot és a keménységet vagy akár a szárazságot és a nedvességet. Az EQS belső terében pedig rengeteg kellemes észlelés érhet minket: kiterjedt bőrfelületek művészi varrással vagy dinamikus perforációval, a hasított bőr és a neoprén elegyére emlékeztető NEOTEX modern struktúrája, a nyíltpórusú, valódi fabetétek vagy a 3D-s optikás alumínium.
Az MBUX Hyperscreen központi és utas oldali érintőképernyője haptikus visszajelzést nyújt, amely a mechanikus kapcsolók érzetét kelti. Ráadásul, ha erősebben nyomunk a képernyőre, azzal másféle parancsot adhatunk ki, még könnyebbé téve egyes funkciók elérését.
Nem csak az ujjaink, de a teljes testünk érezheti az EQS összesen tízféle masszázsprogramjának különlegességét: a vibrációs motorokkal rendelkező ülésbe épített megoldás a lávaköves masszázs érzetét nyújtva az ülésfűtéssel közösen lendül munkába.
Gyors tanulás mesterséges intelligenciával
Az EQS nem csak az érzékekhez szól, hanem önmaga is érzékelni képes, méghozzá számos tekintetben. A zászlóshajóban akár 350 érzékelő gondoskodik a megfelelő észlelésről, legyen szó távolságokról, sebességről, gyorsulásról, fényviszonyokról, csapadékról és hőmérsékletről, vagy akár az ülések foglaltságáról.
A rendszer az érkező információkat villámgyorsan feldolgozza és döntéseket hoz. Képességeit az új tapasztalásokkal a mesterséges intelligencia révén gyarapítja, a tanulóképesség pedig fokozza a felhasználói élményt. Néhány példa:
- Az opcionális menethangok interaktívan reagálnak egy tucat paramétert figyelembe véve. A menetprogram kiválasztása is befolyásolja a hangokat. Az intelligens algoritmus alapján kiszámolt aktuális menethangot a Burmester® Surround audiorendszer számára valós időben, az adott körülményeknek megfelelően, például sebesség és menetpedál állás alapján határozza meg a rendszer.
- Az ENERGIZING COACH helyzettől függően egyéni szempontokat mérlegelve ajánlja az ENERGIZING COMFORT programjait, amelyek felfrissítenek, átmelegítenek vagy éppen felpörgetnek. Ha a vezető Mercedes-Benz vivoactive® 3 okosórát, a
Mercedes-Benz Venu® okosórát vagy egy kompatibilis Garmin® kiegészítőt használ, a rendszer figyelembe veszi a személyes stressz-szintet és az alvásminőséget is.
- Az MBUX rendszer proaktívan ajánlja a felhasználók számára a megfelelő szolgáltatást a megfelelő időben. Ehhez a felhasználó viselkedését és a környezetet is figyelembe veszi, a betanult folyamatokat pedig folyamatosan optimalizálja. Az MBUX a főképernyőn dinamikusan alkalmazkodó tartalmakat és lehetőségeket kínál fel. Az MBUX Belső Asszisztens pedig felismeri a mozgásokat és annak megfelelően reagál – az EQS-ben akár hátul is.
Az új világcsúcstartó
Akár 0,20-es légellenállási együtthatójával[1] az EQS új mércét állít fel a sorozatgyártású autók között. Ez pedig hangszigetelés tekintetében is a világ egyik legjobbjává teszi. Mindez számos apró fejlesztés eredménye, amelyek együtt legalább annyira forradalmi eredményt adnak, mint maga az autó, amely jól kihasználja a különleges aerodinamika előnyeit.
Az EQS homlokfelülete 2,51 m2, amely a kivételes légellenállási együtthatóval számolva 0,5 m2-es effektív légellenállásnak felel meg – ez szintén az egyik legjobb érték a világon. Ráadásul a különböző felszereltségű autók közötti szórás elenyésző, így az ügyfeleknek nem kell nagy áldozatot hozniuk akkor sem, ha látványban a nagyobb, akár 22 colos keréktárcsákat részesítik előnyben.
A kiváló aerodinamika nem csak a hatótávra, de a zajszintre is pozitív hatással van. A széria Akusztika komfort csomag számos kiegészítő szigeteléssel fokozza a csendességet. A szél- és más külső behatások zaját még tovább csökkenthetik az opcionálisan elérhető, többrétegű, akusztikus oldalüvegek. Az opcionális panorámatető speciális tömítésekkel és szélterelőkkel biztosítja a csendes közlekedést.
Egy igazi úriember
Opcionálisan az ajtók nyitásával sem kell már fáradoznunk. Az automatikus komfort ajtók esetében a kilincsek kiemelkednek, amint a vezető elkezdi megközelíteni az autót. Ha körülbelül másfél méteres távolságba ér, a vezető oldali ajtó automatikusan kinyílik. Az MBUX használatával a vezető ugyanígy ki tudja nyitni a hátsó ajtókat is, majd azok egyetlen gombnyomással kényelmesen be is csukhatók. Az esetleges akadályokat a parkolóérzékelők észlelik, a rendszer pedig a holttérfigyelővel összedolgozva fokozza a nyitási biztonságot.
Egyetlen kábel sem nyúlik ilyen messzire – a hajtásláncok
München-Berlin, vagy éppen a tengerpart Budapestről megállás nélkül? Ami eddig a dízelüzemű gépjárművek kiváltsága volt, az EQS akár 770 kilométeres (WLTP) hatótávjának köszönhetően immár elektromosan is valóra válik.
Minden EQS modell hajtásáról egy hátul található elektromotor gondoskodik, az összkerékhajtású 4MATIC változatok esetén pedig az első tengelyt egy másik elektromotor hajtja. A moduláris hajtáslánci koncepció kivételesen széles lehetőségeket kínál: már a piaci bevezetéskor elérhető lesz egy 333 és egy 524 lóerős verzió, az akár 762 lóerős csúcsverzió pedig jelenleg fejlesztés alatt áll. Az optimális kihasználást kivételesen hatásos hűtőrendszer segíti.
Az EQS széles körűen állítható menetprogramjai tökéletesen alkalmazkodnak a vezető elvárásaihoz, így a vitorlázás mellett akár egypedálos vezetésre is lehetőség van – az összkerékhajtású kivitelek akár 290 kW-os rekuperációra is képesek, amely 0,3 m/s2-es lassítást jelenthet. Az ECO Assist pedig segít kivételesen hatékonyan kihasználni ezt a tulajdonságot: például a távolban várakozó járműveket észlelve, időben megkezdi a lassítás folyamatát, csökkentve az üzemi fék használatát.
A 4MATIC összkerékhajtási rendszer a két tengelyen található elektromotorok összehangolásával intelligensen és folyamatosan változtatja a tengelyek közötti erőeloszlást. A rendszer percenként 10.000 alkalommal ellenőrzi a kerekek megfelelő tapadását – ez olyan reakciókészséget biztosít, amelyre hagyományos mechanikus összkerékhajtás nem képes.
Kivételes megbízhatóság
Az EQS útja ötmillió tesztkilométeren át vezetett a sorozatgyártásig. A skandináv térség kemény teleitől kezdve a tesztpályák aszfaltján át a közutak és városok dzsungeléig mindenhol kiállta a próbát, beleértve a nagysebességű Nardò tesztpálya kihívását és Dél-Afrika forróságát.
A fejlesztés során a mérnökök különösen nagy figyelmet szenteltek az elektromos hajtásláncnak és az akkumulátoroknak, amelyek maguk is több millió tesztkilométert tettek meg a stuttgarti és naberni fejlesztő központokban.
Moduláris, hatékony és innovatív: az EQS akkumulátorai
Az EQS lítium-ion akkumulátorai kivételes skálázhatóságukkal sokszínű kínálatot biztosítanak, miközben a házon belül fejlesztett vezérlőrendszer vezeték nélküli (OTA) frissítést is lehetővé tesz, az életciklusa során még tovább fejlesztve a modellt.
Az EQS új generációs akkumulátorai sokkal nagyobb energiasűrűséggel rendelkeznek, mint az eddigi EQ-modellek megoldásai. A legnagyobb akkumulátor nettó 107,8 kWh-s kapacitása körülbelül 26 százalékkal nagyobb, mint az EQC akkumulátoráé. A tartósságot pedig 70 százalékos kapacitásra vonatkozó 10 év vagy 250.000 kilométeres garancia szavatolja.
A hajtásrendszertől függően 10- vagy 12-cellás modulokba rendezett akkumulátorok 90 vagy 107,8 kWh-s felhasználható kapacitást kínálnak. Optimalizált kialakításuk 10 százalék alá csökkenti a létrehozásukhoz szükséges kobalt mennyiségét, későbbi újrahasznosításuk pedig a Mercedes-Benz átfogó stratégiájának részét képezi. Az EQS akkumulátorai a németországi hedelfingeni gyárban készülnek, 2022-től karbonsemleges eljárással.
Gyors feltöltés, akár zöld árammal
A Mercedes me Charge ügyfelei 2021-től kezdődően zöld energiával autózhatnak: garantáltan megújuló forrásból származó áram lép annak helyére, amelyet az ügyfelek járművükkel a Mercedes me Charge hálózatán keresztül vételeznek. További előny az IONITY Unlimited: az EQS minden európai vásárlója egy éven keresztül ingyenesen használhatja a gyorstöltőállomás hálózatát, amely a többi Mercedes me Charge töltőponttal együtt összesen több mint 200.000 nyilvános töltőhelyet jelent.
A Plug & Charge funkció megkönnyíti a töltőállomások használatát is: elég csak kompatibilis készülékhez csatlakoztatni az EQS-t, az engedélyezés és a töltés azonnal megkezdődik. A fizetés automatikusan a Mercedes me Charge rendszerén keresztül történik, amely átlátható és jól kalkulálható elszámolást biztosít. Az egyes megállók optimális beiktatását pedig az elektromos intelligenciával felvértezett navigáció is segíti, amely számos tényezőt figyelembe vesz a megfelelő útvonal kialakításához. Sőt, a jövőbe is tekint, így például az úti célnál az érkezési időpontban várható hőmérsékletet, a töltőpont tervezett használati idején annak várható foglaltságát és a jellemző forgalmi viszonyokat is figyelembe veszi.
A megoldás pedig a jármű többi funkciójával együtt vezeték nélküli (OTA) frissítéssel folyamatosan aktualizálható, így az EQS a teljes életciklusa során a technológia aktuális csúcsát képviseli majd.
A piaci bevezetéskor mindkét modellváltozat a nagyobb, 107,8 kWh-s akkumulátor-csomaggal lesz elérhető. A 400 V-os architektúra akár 200 kW-os töltésre is lehetőséget biztosít, amivel az akkumulátor csupán 31 perc alatt tölthető 10-ről 80 százalékra – vagyis 5 perc alatt akár 100 kilométer hatótávot is vételezhetünk.
Bevezetés két modellel
Az EQS forgalmazásának megkezdésekor két modell lesz elérhető, egyaránt a nagyobb, 107,8 kWh-s akkumulátorral. Az EQS 450+ maximális teljesítménye 333 lóerő, legnagyobb nyomatéka pedig 568 Nm. A luxuslimuzin álló helyzetből csupán 6,2 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra, végsebességét pedig elektronika limitálja 210 km/h-ban.
Az összkerékhajtású EQS 580 4MATIC vezetője 524 lóerőnek és 855 Nm nyomatéknak parancsol, ami különösen dinamikus menetteljesítményeket tesz lehetővé. A 0-100-as gyorsulás csupán 4,3 másodpercig tart.
Kivételes kényelem meggyőző dinamikával – a futómű
Az EQS négylengőkaros első és többlengőkaros hátsó futóműve szoros rokonságban áll az S-osztály megoldásával. Az AIRMATIC légrugózás ADS+ folyamatosan változó lengéscsillapítással szériafelszerelés, éppúgy, mint a hátsó kerekek akár 4,5 fokos elfordítására képes hátsótengely-kormányzás.
A két rendszer kivételesen, sokoldalú menetkényelmet és dinamikát biztosít. A légrugózás például Comfort menetprogramban 120 km/h felett 10, 160 km/h felett pedig 20 mm-rel csökkenti a szabad magasságot, ezáltal mérsékelve a légellenállást. Ugyanakkor szükség esetén 40 km/h-s sebesség alatt 25 mm-t emelhetünk a karosszérián.
A hátsótengely-kormányzás alaphelyzetben 4,5, opcionálisan pedig 10 fokkal képes a hátsó kerekek elmozdítására, így már alaphelyzetben is 11,9, felár ellenében pedig 10,9 méteres fordulókört garantál. Mivel utóbbi megoldás nem tartalmaz műszaki módosítást, így utólagosan, OTA frissítéssel is aktiválható.
Úton az önvezetés felé
A hálózatba kötött, különösen fejlett asszisztens rendszerek megkönnyítik az EQS vezetőjének a dolgát, miközben nagymértékben fokozzák az aktív biztonságot. A bizonyos országokban várhatóan 2022 első felétől elérhető DRIVE PILOT rendszer mindezt egy lépéssel még tovább viszi.
A DRIVE PILOT képes lesz kimagasló fokú automatizált vezetésre 60 km/h-s sebességig bizonyos autópálya-szakaszokon nagy forgalom, vagy torlódás esetén, elsőként Németországban. Mindez leveszi a terhet a vezető válláról, aki így az érvényben lévőszabályokat figyelembe véve más tevékenységet (pl. e-mailek olvasása) is folytathat.
Az INTELLIGENT PARK PILOT parkolási rendszer révén az EQS már felkészült a 4-es fokú automatizált parkolásra (Automated Valet Parking). A megfelelő opcionális felszereltség és szolgáltatás megléte esetén az új EQS képes teljesen automatikusan, a vezető közreműködése nélkül beparkolni AVP infrastruktúrával rendelkező parkolóházakba, majd később igény szerint automatikusan ki is parkol onnan.
Műszaki adatok[2]
|
|
EQS 450+ |
EQS 580 4MATIC |
Hajtáslánc |
|
Hátsókerékhajtás |
Összkerékhajtás |
Elektromotorok |
Modell |
Elektromos szinkronmotor(ok) (PSM) |
|
Max. rendszerteljesítmény[3] |
lóerő/kW |
333/245 |
524/385 |
Max. forgatónyomaték |
Nm |
568 |
855 |
Gyorsulás 0-100 km/h |
s |
6.2 |
4.3 |
Végsebesség[4] |
km/h |
210 |
210 |
Használható akkumulátor-kapacitás (WLTP) |
kWh |
107,8 |
107,8 |
Rendszerfeszültség |
Volt |
396 |
396 |
Max. energia-rekuperáció[5] |
kW |
186 |
290 |
Fedélzeti töltő (széria/opció) |
kW |
11/22 |
11/22 |
Töltési idő[6] wallboxon vagy nyilvános töltőállomáson (AC töltés, 11/22 kW) |
óra |
10/5 |
10/5 |
Töltési idő[7] gyorstöltéssel (DC) |
perc |
31 |
31 |
Max. DC töltési kapacitás |
kW |
200 |
200 |
DC töltés 15 perc alatt[8] (WLTP) |
km |
Akár 300 |
Akár 280 |
Vegyes üzemanyag-fogyasztás (WLTP) |
kWh/100 km |
15,7-20,4 |
17,4-21,8 |
CO2-kibocsátás (WLTP) |
g/km |
0 |
0 |
Vegyes üzemanyag-fogyasztás (NEDC) |
kWh/100 km |
16,0-19,1 |
16,9-20,0 |
CO2-kibocsátás (NEDC) |
g/km |
0 |
0 |
Gépjármű |
|
||
Hosszúság/szélesség/magasság |
mm |
5216/1926/1512 |
|
Nyomtáv elöl/hátul |
mm |
1667/1682 |
|
Fordulókör (hátsótengely-kormányzással 4.5°/10°) |
m |
11.9/10.9 |
|
Csomagtér térfogata, VDA |
L |
610-1770 |
|
Menetkész tömeg[9] |
kg |
2480 |
2585 |
Terhelhetőség |
kg |
465-545 |
475-550 |
Megengedett össztömeg |
kg |
2945-3025 |
3060-3135 |
Minimális légellenállási együttható |
|
0.20[10] |
0.209 |
[1] Cd érték, SPORT menetprogramban, 19 colos AMG keréktárcsával
[2] Előzetes adatok.
[3] A rendszerteljesítmény nem az egyedi teljesítményértékek egyszerű összeadásából származik.
[4]Elektronikusan korlátozott.
[5]Optimális feltételek mellett.
[6] 10-100 százalékos teljes töltés (AC csatlakozás legalább 11/22 kW-tal, fázisonként 16/32 A-rel)
[7] 10-80 százalékos töltés egyenáramú (DC) gyorstöltéssel, 400 V-os táplálással, legalább 500 A-rel
[8] DC töltőállomáson 500 A-rel a WLTP alapján
[9] Az Európai Közösség irányelvei alapján
[10] 19 colos AMG keréktárcsa esetén SPORT menetprogramban