A magyarok jelentős része tervez nyaralást a veszélyhelyzet megszűnése után, a legnépszerűbb úti célok belföldön és a hazánkhoz közeli országokban találhatók. A Balaton a kedvenc, de belföldön Eger, Hajdúszoboszló, Zalakaros és a Mátra, míg külföldön Horvátország, Olaszország, Ausztria és Görögország számít vonzó célpontnak. Az utazást a felmérést kitöltők 86 százaléka saját autóval tervezi és mindössze a válaszadók tizede venne igénybe tömegközlekedést.
Autóhasználati szokások
A felmérés megvizsgálta azt is, hogy a magyarok hogy viszonyulnak a közösségi autóhasználathoz és kiderült, hogy ez a közlekedési forma még gyerekcipőben jár hazánkban. Ha a közösségi vagy saját autóhasználat között kell dönteni, a megkérdezettek több mint fele inkább a saját autó mellett dönt, sőt, minden 10. válaszadó nem is tudja, mi az a közösségi autóhasználat. Mindössze a kutatásban résztvevők 0,8 százalékát teszik ki azok, akik rendszeresen élnek ezzel a lehetőséggel.
Ez visszaköszön abban is, hogy a magyarok több mint 96 százaléka saját autót használ a mindennapi közlekedéshez, ami egyben azt is jelenti, hogy a járműről és az abroncsokról maguknak kell gondoskodniuk. Az eredmények alapján elmondható, hogy a tulajdonosok gondját viselik autójuknak: kétharmaduk válaszolta azt, hogy rendszeresen megnézeti a járművet egy ismerős autószerelővel vagy márkaszervizben.
Mire jó a címke?
A kutatás rámutat arra is, hogy bár a megszokott gumiszervizzel rendszeres kapcsolatban vannak az autósok, új abroncs vásárlásakor mégsem hozzájuk fordulnak tanácsért, hanem inkább autós weboldalakról, tesztek alapján tájékozódnak, mivel ezeket tartják iránymutatónak. Az abroncsokon található EU-s címke a megkérdezettek több mint 60 százalékát nem befolyásolja a döntésben.
“Érdekes látni, hogy bár a megkérdezettek jelentős része az abroncsteszteket tartja a legfontosabbnak vásárlás előtt, az EU-s címkét sokkal kevesebben veszik figyelembe. Fontos, hogy a címkéket is ismerjük és az ott lévő adatokat értelmezzük. 2021 májusától új EU-s rendelet lép hatályba és a megújított címke vizuális információkat is tartalmaz majd a gumiabroncs teljesítményéről hó vagy jég esetén. Ahogy mosógép vagy tűzhely vásárlásánál is áttanulmányozzuk a címkét, ezt érdemes a gumik beszerzése előtt is megtenni, de azt ki kell hangsúlyoznom, hogy ezek a címkeadatok csak az újonnan vásárolt gumiabroncsokra érvényesek, és a címkeértékekhez tartozó adatok egy használt gumiabroncsnál nem mérvadóak. Ami pedig a tapasztalatot illeti, egy címkét vagy tesztet sem helyettesíthet a gumiszerviz munkatársainak ismerete, gyakorlata az egyes gumimárkákkal és autókkal kapcsolatban, érdemes hozzájuk fordulni, ha biztosra szeretnénk menni” – emelte ki Mikolai Béla, az Apollo Vredestein Kft. szakértője.
Az abroncsokon található EU-s címke mindössze a negyedik helyen szerepel, mint abroncsvásárlás előtti tájékozódási pont, az autós weboldalak, a gumiszerelők és az abroncs-márkakereskedők után. Az említett címkéken található információkról már az autósok 85 százaléka hallott, ugyanakkor mindössze 15 százalékuk válaszolta azt, hogy hasznosnak is tartja.
Abroncskezelés
A magyar autótulajdonosok felelősségteljesen közelítik meg abroncsaik kezelését. 10-ből 7 megkérdezett rendszeresen maga ellenőrzi abroncsai állapotát, sőt, a megkérdezettek 6 százaléka időről időre szervizben nézeti meg a gumikat.
A szezonálisan nem használt abroncsokat a megkérdezettek nagy többsége (84 százalék) otthon tárolja, a leselejtezésre ítélt darabokat pedig 4-ből 3 autós a gumisnál hagyja. Arra a kérdésre válaszolva, hogy mi történik a leadott gumikkal, a válaszadók több mint 90 százaléka azt válaszolta, hogy ezeket az abroncsokat újrahasznosítják.
“Örömmel látjuk, hogy az emberek tájékozottak a leadott, már nem használt abroncsok felhasználását illetően. Nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy a gumi nem egyszerű hulladék, nem szabad sem az út mentén hagyni, sem az otthoni kommunális hulladékban elhelyezni. Megpróbálhatjuk megkeresni azokat a hulladékudvarokat, melyek befogadnak gumikat is, itt leadhatjuk a használt abroncsainkat. Vannak erre szakosodott szervezetek is, melyek gondoskodnak a begyűjtésről, ami nem mindig megy zökkenőmentesen, egyszerűen ezért fordulhat elő, hogy a gumisok a náluk hagyott használt abroncsért bizony kezelési költséget számolnak fel” – tette hozzá Mikolai Béla, az Apollo Vredestein Kft. szakértője.