DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Egyéb

BMW iX: Megbízhatósági teszt a sarkkörön túl

A BMW Group új technológiai zászlóshajóját intenzív hajtáslánc- és futómű-technológiai megmérettetéseknek vetik alá a mérnökök Norvégia északi pontján: a két elektromos motor, az összkerékhajtás, a járműtöltő technológia, a nagyfeszültségű akkumulátor-technológia és a hőkezelő rendszer extrém hideg körülmények között vizsgázik.

A BMW iX sorozatgyártáshoz vezető fejlesztési folyamata egy évvel a modell piaci premierje előtt a tervek szerint halad. Miután a BMW iX a #NEXTGen 2020-as felvonásán megtartotta dizájn-világpremierjét, a bajor prémiumgyártó új technológiai zászlóshajójának prototípusai elutaztak a sorozatgyártás előtti utolsó téli tesztekre a Skandináv-félsziget északi részére. A megbízhatósági vizsga, amelyet a tervezőmérnökök az Északi sarkkörön túl, extrém hideg körülmények között tartanak, többek között a modell hajtáslánc- és futómű-technológiai finomhangolására szolgál. Mindeközben a két elektromos motor, az összkerékhajtás, a járműtöltő technológia, a nagyfeszültségű akkumulátor-technológia és a hőkezelő rendszer is számot ad megbízhatóságáról a 0 Celsius fok alatti hőmérsékletben.

P90409328_highRes_the-first-bmw-ix-tes_resize



A megbízhatósági- és finomhangolási utazás Európa legészakibb vidékére kalauzolta a BMW iX prototípusait. A finnországi Lappföld és az észak-norvégiai North Cape felé vezető kietlen utakon nem csupán a BMW eDrive hajtáslánc-technológia ötödik nemzedéke, de a futómű-technológia vezérlőrendszerei is kivételesen megterhelő útviszonyok és időjárási körülmények közepette adnak számot funkcionalitásukról, valamint tartósságukról és megbízhatóságukról. Az intenzív tesztek során a mérnökök mindenekelőtt azt vizsgálják, hogy a hajtáslánc- és a futómű-technológia alkotóelemei mennyire működnek együtt a csúszós, kiszámíthatatlan útfelületeken. A járatlan, fagyos utak és a jeges felületek kiváló terepfeltételeket teremtenek ahhoz, hogy a szakemberek a jármű menetdinamikai határait feszegetve hangolják tökéletesre a motorvezérlő technológia, az elektromos összkerékhajtás és a futómű-technológia vezérlőrendszereinek működését.

P90409307_highRes_the-first-bmw-ix-tes_resize

A BMW iX az első olyan modell, amelyet a BMW Group új, moduláris, rendkívül széles tartományban alkalmazható jövőbeni eszköztárának alapjaira fejlesztettek ki a mérnökök. A müncheni központú vállalatcsoport új technológiai zászlóshajóját a kezdetektől tisztán elektromos mobilitásra tervezték, a BMW eDrive hajtáslánc-technológia, az intelligens könnyűszerkezetes járműépítés és az optimalizált aerodinamikai tulajdonságok legkorszerűbb innovációival új hatékonysági mércét állítva a luxus SAV (Sports Activity Vehicle) modellek mezőnyében. A legfrissebb mérési eredmények szerint a két elektromos motor együtt több mint 370 kW / 500 lóerő maximális teljesítmény leadására képes. A BMW iX menetstabilitásának, megbízható tapadásának és kiemelkedő hatékonyságának folyamatos optimalizálása érdekében az Északi sarkkörön túl végzett megbízhatósági teszt szerves része a BMW xDrive intelligens összkerékhajtás finomhangolása és a tengely-specifikus kilengés-korlátozás adaptív beállítása is. A fejlesztési folyamat célja, hogy a mérnökök 100 kilométerre vetítve elérjék a valós körülmények közötti legdinamikusabb járműhasználat eredményeit vizsgáló, globális szabvány szerint működő tesztciklus (WLTP – Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) mérései szerinti extrém alacsony, kevesebb, mint 21 kilowattórás kombinált energiafogyasztást és az egy akkumulátor-feltöltéssel megtehető több mint 600 kilométer tisztán elektromos hatótávolságot, amely értékek – a valós körülmények közötti legdinamikusabb járműhasználat eredményeit vizsgáló, globális szabvány szerint működő tesztciklus (WLTP – Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) mérései szerint – egyedülállóak a BMW iX szegmensében.

P90409310_highRes_the-first-bmw-ix-tes_resize 

A dermesztő körülmények között végzett tesztek során a BMW eDrive hajtáslánc-technológia alkotóelemei rendkívüli kihívásokkal néznek szembe: a járműtöltő technológiának és a nagyfeszültségű akkumulátoroknak a tél mélyén, extrém alacsony hőmérsékletben kell tanúbizonyságot adniuk kifogástalan hétköznapi használhatóságukról. Ahogyan a digitális kijelzőknek is, amelyeknek minden körülmények között pontos információkkal kell szolgálniuk az energiatároló egység aktuális töltöttségi szintjére, a jármű megtehető hatótávolságára és működési állapotára vonatkozóan. A hőkezelő rendszer, amelynek feladata, hogy folyamatosan biztosítsa a hajtáslánc-technológia és a nagyfeszültségű akkumulátorok optimális működési hőmérsékletét, eközben a 0 Celsius fok alatti, extrém hideggel szemben tanúsított ellenállását bizonyítja.

A kihívásokkal tűzdelt tesztprogram még a rövid idő ellenére is nagyobb igénybevételnek teszi ki a BMW iX prototípusait, mint amilyennel szemben a sorozatgyártásban készülő modelleknek teljes életciklusuk során szembesülniük kell. A teszteredmények foganatosításának, valamint a hajtáslánc- és futómű-technológiai finomhangolásoknak köszönhetően a BMW iX a következő hónapokban a vezetés élményének új korszakát hozza el a jelenbe.

A hajtáslánc maximális teljesítményére, valamint a járműtöltési teljesítményre, a menetteljesítményre, az üzemanyag- és energiafogyasztásra, a károsanyag-kibocsátásra, illetve a tisztán elektromos hatótávolságra vonatkozó adatok előzetes értékek.

Az üzemanyag-fogyasztási és károsanyag-kibocsátási értékeket a valós körülmények közötti legdinamikusabb járműhasználat eredményeit vizsgáló, globális szabvány szerint működő tesztciklus (WLTP – Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) mérései szerint számolták ki. Az adatok a gumiabroncs-típusoktól és a felszereltségi szintektől is függnek.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: