Alapok és extrák halmaza
Minden autósnak más az igénye – legyen szó akár biztonsági, akár kényelmi funkciókról új gépkocsija vásárlásakor. Van, akinek mumusa a parkolás, így ragaszkodik a parkoló asszisztenshez, más a legjobb utazási élmény érdekében a legmodernebb hangrendszerrel vagy panorámatetővel kéri autóját. Ezek mind egy-egy felszereltségi szint részét képezik, vagy kiegészítőként rendelhetőek az újonnan gyártott járműhöz.
De mit is értünk pontosan felszereltségi szint alatt? Azon alapfunkciók, kiegészítők összességét, amelyeket automatikusan megkapunk új autónkhoz. Ehhez természetesen számos egyéb, választható felszereltség is társítható – de ami az egyiknél még extra, az a magasabb felszereltségi szintű gépkocsiban már alapnak számíthat.
Ár-érték arányban a legmegfelelőbbet
„Ahány márka, annyiféle kombinációt kínálnak az autók összeállítására. Sőt, ez gyakran még egyazon gyártó modelljei között is különbözhet” – ismertette Markó Zoltán, a Duna Autó Zrt. kereskedelmi és marketingigazgatója. „Sok márkánál alapvetően felszereltségi szintekben kell gondolkodni, az egyes opciók nem rendelhetők pluszban a gépkocsikhoz. Ez leginkább a koreai és japán vállalatokra jellemző, mint a Honda, Suzuki, Kia vagy Hyundai. Az európai gyártóknál már akkor sem ütközhetünk akadályba, ha például az alapszintű, „Zen” Renault Capturbe tolatóradart is be szeretnénk építtetni. Igaz, ezt a Klíma csomag részeként is megkaphatjuk, olyan egyéb funkciókkal együtt, mint az automata klíma vagy az eső- és fényérzékelő. A prémiummárkáknál – mint a Volvo – viszont teljesen személyre szabható, összeválogatható, milyen funkciókat és kiegészítőket szeretnénk választottunkba.”
Mindegy, melyik gyártóról beszélünk, mindig érdemes figyelni az általa kínált csomagokat. Ezek az ajánlatok sokkal költséghatékonyabb megoldást nyújthatnak, mint ha a bennük lévő elemeket külön-külön vásárolnánk meg az autónkhoz. A Renault mellett a Skoda is rendkívül sokféle és kitűnő opciókat egybegyűjtő változatokat kínál, hogy végeredményben egy jól felszerelt autót kaphassanak kézhez az újdonsült tulajdonosok. Kecsegtető lehet egy navigációs, kényelmi vagy téli csomag is. Míg utóbbi megvásárlásakor a Hyundai a fűthető kormánykereket és első üléseket teszi elérhetővé, addig a Volvo ezt kiegészíti az ablakmosó fúvókákkal is. Sőt, a svéd gyártó Pro csomagjába emellett a fűthető hátsó ülések és az álló helyzetben való autófelmelegítés is beletartoznak.
2020-as autófelszereltségi szempontok
Markó Zoltán elmondta, hogy a vásárlói igények között, a leghangsúlyosabb szempont a biztonságtechnika, de a szórakoztató elektronika és a kényelmi funkciók megléte sem mellékes. „Tapasztalataink szerint a legtöbb potenciális vevő a biztonsági extrák közül a hátsó holttér-figyelő rendszert, valamint a vészfékező és sávtartó asszisztenst helyezik előtérbe – ezek a funkciók már helyet is kapnak a legtöbb szériában. Igyekeznek is a gyártók a határaikon belül minél több biztonsági extrák bepakolni a modellekbe, többek között azért, hogy az Európai Új Autó Értékelő Programban (Euro NCAP) minél jobb értékelést kapjanak. A kényelmi funkciók közül a szervokormány már alapnak számít – Európában enélkül ma nem is lehet új személyautót venni. De a menetstabilizáló és a nappali menetfény is kötelező alapfelszerelés minden új gépkocsiban. A szórakoztató elektronikával kapcsolatban pedig komoly az igény arra, hogy a multimédiás kiegészítőkön tükrözhessük telefonunkat, és így maradéktalanul használhassuk minden okosfunkcióját az autó kijelzőjén is. Talán nem is gondoltuk volna, de az itthoni piacvezető Suzuki Vitarában – felszereltségi szinttől függően – is elérhetők ezen megoldások.”
Almát körtével? De mégis hogyan?
Nincs egyszerű dolgunk, ha a felszereltségek összehasonlításáról van szó. Ahogy az Autóváros szakembere is elmondta, a gyártók többsége különböző csomagokat hoz létre, fantázianevekkel ellátva, és persze nem egységes irányelvek szerint. Az pedig elég bosszantó tud lenni, ha két modell között vacillálunk, és végül csak a vásárlás után derül ki egy harmadikról, mennyivel több mindent nyújthatott volna, szinte ugyanazért az árért.
Az összehasonlításban segítséget nyújthat a TCO (Total Cost of Ownership) kalkulátor egyik szolgáltatása, amely a felszereltségek egy szintre hozásával segít meghozni a legjobb döntést a potenciális újautó tulajdonosoknak. Ezt a funkciót viszont csak a szakcégek érik el, magánemberként nagyon nehéz információt gyűjteni. Kétségbe azonban nem kell esni, hiszen az igényekhez igazodva a Duna Autó értékesítési tanácsadói is segítséget tudnak nyújtani az érdeklődőknek, a vállalat 19 márkájának kínálatából.