A CX30-nak az új Mazda3-nál hét centivel rövidebb a tengelytávja és mindössze 25 (!) milliméterrel több a hasmagassága. Van ennek értelme? A válasz igen: ez az adat is azt mutatja, hogy a gyárak egyre szegmentáltabb piacban gondolkodnak, és minden apró területet lefednek, ahol eladást remélnek.
Az újdonságnak azonban nem ez a legfontosabb innovációja, az X-Faktora. A különleges tényező itt az a tulajdonság, amitől jobb a produkció, mint a többi. A példa a tesztautónkra lefordítva: egy speciális benzinmotor, amely 20 százalékos fogyasztáscsökkenést és zöldebb működést ígér. A teszten a dízelmódon is működő benzines erőforrásra fókuszáltunk.
Azt már az elején elárulhatjuk, hogy nem „ájultunk el” az új technológiától, és a „megéri-e a felárát” kérdésekre is rövid a válaszunk: nem. Az ok: 8,5-9 literes fogyasztási átlagokat mértünk az autóval, amely cseppet sem megnyugtató. A legjobb értéket városok között értük el, nyugodt közlekedéssel. Egy tényező persze árnyalta a képet, de az rendesen: a modellt négykerék-hajtással szerelték. Városi használatban, sík vidéken ez teljesen felesleges extra. Ez a kivitel – az automata váltóval együtt – 100-115 kilóval növeli meg a Mazda3-hoz képest az autó tömegét. Logikus lehet a következtetés, hogy ha ez a specifikáció nincs beikszelve a rendeléskor, akkor a fogyasztása kedvezőbb.
Az utastér a Mazda-minőséget hozza, finom anyagokból áll, és az összeszerelésben sem találhatunk kivetnivalót. A formatervezéssel sincs gond, esztétikus a látvány a fülkében. Remekül működött a számtalan vezetői segéd és a központi kijelző, az utóbbinak egyszerű a kezelése. A vezetésre koncentrálást nagyban segítik a szélvédőre vetített menetadatok.
A belső színvonalán érződik igazán, hogy a Mazda felszállt a prémiumvonatra. Ezen a szerelvényen nincs egyedül, a magukat fentebb pozicionálók között találni koreai, francia és olasz gyártókat. A prémium életérzést nemcsak az árazás mutatja, hanem a külalak is, amit fokoz a Mazda jellegzetes vörösesbordó fényezése, melyet a katalógus soul crystal pirosnak ír le, és a legdrágább, 200 ezer forint körüli színkombinációt jelenti.
Műszaki adatok:
Hossz/szél./mag.: 4395/1795/1540 mm
Motor: 1998 cm3, 180 LE/6000, 224 Nm/3000
Gyorsulás (0–100 km/h): 8,9 s
Ár: 12 024 800 Ft (alapár: 8 664 900 Ft)
Tesztautó: Mazda Motor Hungary