A Mustang Lithium nem csupán egy magányos prototípus, ami azt mutatja be, hogyan működhetne az elektromos hajtás a világ legkelendőbb sportkocsijában, hanem egyben tesztautó is, amellyel a Webasto és a Ford próbára tehetik azt az akkumulátor- és hőkezelési technológiát, amit az egyre népesebb e-mobilitási szegmens számára fejlesztenek.
„Nem titok, hogy a Ford elektromos hajtásláncokkal szereli fel legnépszerűbb típusait,” mondta el Hau Thai-Tang, a Ford termékfejlesztési vezetője. „Ez az egyedi Mustang-változat remek lehetőséget kínál márkánk és a Webasto számára, hogy megmutassuk vásárlóinknak, milyen teljesítményre képes az új elektromos hajtás egy olyan autóban, amit már jól ismernek és szeretnek.”
A felvillanyozó vadállat, a Mustang Lithium formás teste egyedi gyártású karbonszálas elemekből készült; a 25 mm-rel leültetett autó 20 colos kovácsol keréktárcsákon gördül. A gépháztetőt felhajtva szokatlan látvány fogadja az embert: egy Phi-Power elektromotor és két inverter, amelyeket egy EVDrive technológiával kiegészített 800 voltos Webasto akkumulátor-rendszer lát el árammal. A rendszer akár egy megawattnyi energiát is képes előállítani.
A 800 volt éppen a duplája a legtöbb közúti elektromos autó által használt feszültségnek. Ennek köszönhetően a rendszer könnyebb, erősebb és kevesebb hőt termel, ugyanakkor nagyobb erőt ad le, mint a manapság használatos akkumulátoros elektromos hajtásláncok.
Izgalmas ötlet, hogy a Mustang Lithium modellbe manuális sebességváltó került, méghozzá a Getrag MT82 hatfokozatú egység gyorsulási versenyekről ismert Calimer-változata, ami magabiztosan elviseli a mintegy 1300 Nm forgatónyomaték jelentette terhelést. A hajtóerőt a Ford Performance féltengelyek és a Super 8.8 Torsen® differenciálmű viszik át az útra a kis tömegű Forgeline keréktárcsákon keresztül, amelyeken Michelin® Pilot® Sport 4S gumiabroncsok feszülnek.
A mérnökök számos izgalmas megoldással fokozták még az autó teljesítményét: ilyen például a Ford Performance versenypálya-csomagja és rugótorony-merevítése, a Shelby GT350R-ből származó hatdugattyús Brembo első fékrendszer, a Sankuer Composite Technologies oldalsó splitterei és hátsó diffúzora, valamint a Webasto átlátszó polikarbonát ablakokkal kiegészített motorháztetője, TurboDX akkutöltője és TurboCord töltőkábele.
A Mustang Lithium egyedi üzemmódokat is kínál (Valet, Sport, Track és Beast), amelyek meghatározott mennyiségű forgatónyomatékot biztosítanak a különféle forgalmi helyzetekhez. Az egyes üzemmódok pillanatok alatt aktiválhatók az autó műszerfalába épített 10,4 colos érintőképernyőn.
„A Ford nagy erőkkel dolgozik a járművek elektromosításán, ami jó alkalmat jelent számunkra, hogy bemutassuk, milyen lenyűgöző elektromos teljesítmény kínálnak majd a jövőben az általunk fejlesztett járműipari technológiák,” vélekedett Mark Denny, a Webasto Customized Solutions North America elnök-vezérigazgatója.
Az elektromos hajtás főszerepet kap a Ford jövőbeli terveiben
Több mint 20 éve már, hogy a Ford széles tömegek számára biztosítja az elektromos és a hibrid elektromos hajtás előnyeit; a vállalat eddig több mint 800.000 ilyen járművet gyártott világszerte.
2022-ig a Ford több mint 11,5 milliárd dollárt fektet az elektromos hajtások fejlesztésébe. Ennek jegyében 2020-ban jelenik meg egy vadonatúj, Mustang-ihletésű, tisztán elektromos hajtású SUV, mintegy 500 km-es hatótávolsággal, néhány éven belül pedig kapható lesz a tisztán elektromos hajtású F-150 pickup is.
A vadonatúj, 2020-as Ford Explorer és Escape hibrid SUV-modellekben már a vállalat negyedik generációs lítium-ion akkumulátor-technológiája működik majd, ami megegyezik a Mustang Lithium energiatároló rendszerével. Jövőre az F-150 Hybrid is megjelenik. Ezeknek az elektromos hajtásláncoknak nemcsak az a nagy előnyük, hogy azonnali nyomatékleadást kínálnak, hanem a nyomatékvezérlés és az uralhatóság terén is magasabb szintet jelentenek – ráadásul nulla károsanyag-kibocsátással működnek.