A Hyundai a kompakt sportos autók között is hozza a formáját: igen jó áron kínálja a lóerőket. Megnyugtató, hogy részlegesen önzáró differenciálzárral (LSD) is felszerelték a tesztautónkat, ami mutatja a karosszéria alatt megbújó technika komolyságát.
Érdekessége az ötajtós sportmodellnek, hogy a rugótornyok közötti merevítés ezúttal nem előre, hanem hátra került. Fekete fémcső található a csomagtartóban, amely kicsit leszűkíti a bőröndöknek szánt teret (431 liter). Ez az ötajtós persze nem utazóautó, nem a pakolhatóság és a mindenek feletti kényelem az elsődleges, sokkal inkább hozza a műfajjal járó ínyencségeket. Ha valaki panaszkodik a kemény rugózásra, a kormányon időnként tapasztalható hajtási befolyásra, vagy a hangos motorra, akkor az N változat nem az ő autója.
Azoknál a rajongóknál viszont, akik kedvelik, szeretik a sportos autókat és aránylag jól is vezetnek, garantált a siker. Ők azok, akik szeretik megkergetni a járművüket pályanapokon vagy autóznak egy sebeset kanyargós utakon. Az efféle, gyorsan elérhető élvezetért cserébe elviselik például az állandóan feszes rugózást.
Szerencsére azért nem szükséges minden percben versenyautó keménységgel pattogni a sok helyütt vacak hazai utakon. A menetprogramok között ott a komfort mód, amiben jól elviselhetők a mindennapok.
Az autó életrevalóságát mutatja, hogy 275 lóerő és a kétliteres motor ellenére kilenc literrel is el lehet járni száz kilométeren – többek között az elérhető Eco üzemmód segítségével. Persze ha az élvezetekre kerül a sor, tehát a durrogó kipufogó hallgatására, a gyorsítgatásokra és a tempós haladásra, akkor pikk-pakk megugrik az étvágy.
A Hyundai i30 vezetése elsőrangú élmény, köszönhetően a nagyon jól kapcsolható kézi váltónak, ez manapság ritka kincs. Az utastérben a sok helyen felbukkanó vörös cérna, a jól tartó első ülések, az Alcantara kárpitok hozzák a tipikus hot hatch életérzést és kinézetet. A hardvert részben érintettük, de a keményen harapó Brembo fékek előtt is fejet kell hajtani, és az i30 Fastback irányíthatósága előtt szintén le a kalappal.
Azzal zárjuk, amivel kezdtünk: a Hyundai kínálja a kategória legjobb árú autóját, de még így is lepipál jó pár konkurens modellt.
Műszaki adatok:
Hossz/szél./mag.: 4455/1795/1425 mm
Motor: 1998 cm3, 275 LE/6000, 353 Nm/1450–4700
Gyorsulás (0–100 km/h): 6,1 s
Ár: 10 734 000 Ft (alapár: 9 449 000 Ft)
Tesztautó: Hyundai Holding Hungary Kereskedelmi Kft.