Az ötajtós új Focus oldalról hasonlít az egyes BMW-hez és a Mercedes A osztályhoz. Ez jó kezdés az elődjénél könnyebb – a dízelmotor és az automata váltó ellenére – csak 1287 kilós kompakt autónál. A német–amerikai technika korábbi előnyei megmaradtak, továbbra is jó vezetni, és ehhez újabb segítségeket kínál a márka a sok-sok extra kiegészítő formájában. A technikai támogatás a Fordnál azt jelenti, hogy elég komoly vezetési segéd és elektronikai arzenál sorakozott fel a tesztautóban.
A Sync III-at futtató központi kijelző gyors, átlátható, kiváló a navigációja, és könnyű a kezelése – egyetlen probléma vele, hogy nem tud magyarul. A B&O hangrendszerről szintén elismerésre méltóan lehet szólni, remek a hangja. Az utastérben jó anyagokat használtak, a kényelem és a tér szintén az a kategória, amire nem érkezhet panasz. A csomagtartó mérete átlagos, de a 375 literes raktér jól pakolható, akinek nem elég, az a hátsó ülést lehajtva 1354 literesre bővítheti a teret.
Akad persze elégedetlenségre okot szolgáltató része is a modellnek: az autó legproblémásabb része – a sajnos más Focusnál is megtapasztalt – lassan dolgozó váltó. Ez leginkább akkor érhető tetten, ha hátramenetbe tekerjük a rendhagyó kapcsolót, de a hatás nem azonnali. Érdekesség, hogy a teszt alatt nem minden esetben találkoztunk ezzel a problémával, néha gyors váltásokat is tapasztalhattunk…
Aki nem bír az automata nélkül élni, az maradhat a – Land Roverekből, Jaguarokból ismerős – kör alakú kapcsolós szerkezetnél. Azt mindenesetre jó tudni, hogy a Focus kézi kapcsolású váltói nagyon jók: aránylag rövid kapcsolási úttal, jó kapcsolási érzettel működnek, ráadásul azzal csökkenthető az autó vételára is.
Az 1,5 literes motor ideális területi képviselőknek vagy a sokat utazóknak. A 120 lóerőt és 300 Nm-t szolgáltató négyhengeres a 95 és a 150 lóerős véglet között helyezkedik el. Ez az erő bizonyos helyzetekben kevés lehet, de átlagos igényeknek tökéletes. A váltó alacsonyan tartja a fordulatot, ennek köszönhetően az automata váltós autóval városok között 4,5 literrel is el lehet járni. Az autópálya-tempó persze megemeli a fogyasztást (nagyjából 6 literre), városban 5,5 magasságában fogyaszt a dízel Focus.
Műszaki adatok:
Hossz/szél./mag.: 4378/1825/1454 mm
Motor: 1499 cm3, 120 LE/3600, 300 Nm/1750
Gyorsulás (0–100 km/h): 10,2 s
Ár: 9 285 000 Ft (alapár: 7 210 000 Ft)
Tesztautó: Ford Közép- és Kelet-Európai Kft.