Tesztautónk jól mutatja a világ működését: a nemrég született sportos márka első autója egy szabadidő-autó. Abba a filozófiai fejtegetésbe, hogy a mai SUV-trend az autógyárak ízlésformálásának vagy a vevők praktikus gondolkodásának köszönhető-e, most nem megyünk bele. A Cupra az útjának az elején jár – lásd a Lexus harminc éves történetét –, de ahogyan a francia DS, a martorelli márka is elég egyéni dolgot kínál ahhoz, hogy működjön az üzleti modell.
A Cupra szerencsére megkaphatott mindent a nagy testvér, a VW család építőkészletéből. Az anyamárka a versenysportban szerzett több évtizedes szaktudását tette bele az új márkába és az autóba. Ami talán az egyik legfontosabb. Ugyanis ma már nem nagy művészet a kétliteres, számtalan helyen alkalmazott turbómotorból kinyerni a 300 lóerőt és a 400 Nm nyomatékot, majd mellé társítani a hétsebességes, dupla tengelykapcsolós váltót és az egészet beleépíteni a Seat Ateca/VW Tiguan/Skoda Karoq által is használt karosszériába. Az viszont remek mérnöki teljesítmény, hogy ebből a magas és erős szabadidő-autóból, „sportolásra” is alkalmas járgányt faragtak.
A prospektusok ugyan azt sugallják, hogy az újdonság arra is alkalmas, hogy egy versenypályán körözzünk vele, mi azért a Brembo által szállított és igen harapós fékrendszerrel rendelkező Cupra Atecával elsőként nem a Hungaroringre hajtanánk. Jó ideig bírná, sokkal hosszabban, mint az átlagos sportos szabadidő-autók, a modell igazi otthona azonban nyilván a közút.
Az igazán extra az Atecában a kocsi futóművének a hangolása. Kanyargós utakon szinte eltűnik a magas tömegközéppontú szabadidő-autók orrtolós hajlama. A menetmódválasztó Cupra állása biztosítja a versenyautó-szerű vezethetőséget. A hétköznapokban a komfort módot javasoljuk, amely jobban elviselhető a magyar aszfalton a vékony oldalfalú gumikkal.
Az öt másodperc körüli százra szökkenés tíz éve még a Mitsubishi Evók területe volt, ma már ezen a szinten mozog a tesztelt SUV. A száguldást jól tálalják, mert remek a körítés: a motor visszaváltásnál durrog, férfias a hangja, gyors a váltó reakcióideje, elérhető a rajtprogram és jól is működik. Mindehhez hab a tortán a gyönyörű, minden földi jóval ellátott belső tér. A keserű pirulát legfeljebb az jelentheti, hogy nagyjából ugyanezzel a teljesítménnyel és felszereltséggel egy Seat Ateca 70%-os áron is beszerezhető…
Műszaki adatok:
Hossz/szél./mag.: 4376/1841/1615 mm
Motor: 1984 cm3, 300 LE/ 5300–6000, 400 Nm/2000–5200
Gyorsulás (0–100 km/h): 5,2 s
Ár: 16 802 000 Ft (alapár: 15 036 380 Ft)
Tesztautó: Duna Autó Zrt.