Amikor a Toyota először belengette a hírt a 17 év után feltámadó sportautó-legenda Supra visszatéréséről, rögtön megindultak a találgatások arról, hogy vajon hibrid elektromos sportautóként tér-e vissza a japán ikon, akár a Lexus LC-ből ismert multi-stage hybrid erőforrással. Ma már tudjuk, hogy a fejlesztés során a japán mérnökök folyamatosan egyeztettek a világszerte komoly hagyományokat ápoló Supra-klubokkal, és az igazi Supra rajongók kizárólag sor hatos benzines motorral tudták elképzelni az új generációt.
Nem sokáig váratott magára ugyanakkor az újabb hibrid erőgép, ami azonban minden előzetes várakozást felülmúlt, a Toyota ugyanis nem a szupersport, hanem a hipersport kategóriát célozta meg az új modellel.
Hiperautó-teljesítmény hiperautó-áron
Még tavaly januárban leplezte le a Toyota GR Super Sport tanulmányt, ami sok autórajongó szívét megdobogtatta, akkor azonban még kevesen fogadtak volna arra, hogy gyártásba is kerülhet a modell, amely a vállalat első olyan, közúti használatra készült hiperautója lehet, amelyet a világ legnevesebb versenyein is láthatunk. Tekinthetjük ezt a Toyota válaszának a Mercedes-AMG Project One modelljére, vagy az Aston Martin Valkyrie hiperautójára, amelyek a Formula 1-ben szerzett tapasztalatokra és szakértelemre épülnek. Az egyetlen különbség az, hogy a japán cég a FIA Hosszútávú Világbajnokságon (WEC) megszerzett tudását hasznosítja.
Természetesen, ahogy ez várható, egy ilyen hiperautó ára hiperautói magasságokba szökik. A Toyota TS050 hibrid versenyautó ihlette gép várhatóan több mint egymillió dollárba kerül majd. A Toyota ausztrál leányvállalatának szóvivője, Orlando Rodriguez legalábbis erre utalt a világ első, közúton is használható hiperautójának megjelenésével kapcsolatban, a Motoring számára készített interjúban: „Valószínűleg hiperautó-szintű lesz.” - jegyezte meg. „Hogy az ára…? Hát az is.”
A GR Super Sport tanulmány hajtásáról egy 2,4 literes, biturbó V6-os motor lesz, amely a hibrid rendszerrel együtt 986 lóerős (735 kilowatt) teljesítménye képes. Ezek egyelőre persze csak a tanulmányautó számai, a sorozatgyártású változattal kapcsolatban még semmit sem erősítettek meg. A limitált kiadású hiperautóval kapcsolatban még a szóvivő sem tudott ennél több információval szolgálni.
„Még azt sem tudjuk, melyik piacon, egyáltalán hol lesznek kaphatók ezek az autók, illetve azt sem, hol járhatnak, vagy nem járhatnak majd a közutakon.” - fogalmaz Rodriguez. „A Toyota egyelőre csak a szándékát jelezte arra nézve, hogy ilyen autót gyártson. Hivatalosan még nem erősítették meg a megvalósításról szóló híreket, de úgy tudjuk, ez az elkövetkező pár évben megtörténik. Persze akkor is jó időbe telik, mire a volánja mögé ülhetünk.”
A tavalyi Le Mans 24 órás verseny előestéjén jelentette be a Toyota hogy megépíti az autót
Még tavaly, a 2018-as Le Mans 24 órás autóversenyen (amelyet a vállalat az idei Le Mans-hoz hasonlóan dupla dobogóval megnyert 1000 lóerős hibrid versenygépeivel) jelentette be a Toyota, hogy megvalósítja a GR szupersportkocsi-tanulmányát, a mostani Le Mans után pedig a vállalat nemrég közzétett néhány fotót, amelyeken a már megépített modellről készültek. A 2,4 literes biturbó V6-os középmotor és a motorsport-tapasztalatok alapján tökéletesített Toyota Hybrid System-Racing hajtás 986 lóerős teljesítményt ad le. Az első és hátsó, 13 col széles kerekek bőven elegendő tapadási felületet biztosítanak ahhoz, hogy ez a hatalmas erő hatékonyan jusson el az aszfaltra. A karcsú kocsitestben nagyon sok szénszálas elemet alkalmaztak, hogy az autó a lehető legkönnyebb legyen.
Az, hogy a GR Super Sport tanulmány bemutatása és a FIA Hosszútávú Világbajnokság hiperautó-szabályzatának bejelentése egy időpontra esik, azt sugallja, hogy ez lesz a Toyota új versenyautója, ami megfelel a most megjelent szabályozásnak. A 2020-as szezonban a leggyorsabb hosszútávú versenyautóknál nagyobb hangsúlyt fektetnek a tömeggyártás lehetőségére. Az ideiglenes szabályok szerint a külső dizájn elsőbbséget élvez az aerodinamikával szemben, és új homologizációs eljárásokat is bevezetnek. A járművek első kerekét egy KERS hibrid egység, a hátsó kerekeket pedig belső égésű motor hajthatja. Ugyanakkor a szabályok azt is megkövetelik, hogy a KERS-rendszer a tömeggyártású autókban is elérhető legyen. A szabályrendszer összeállításában egyébiránt részt vett a Toyota, a McLaren, az Aston Martin, a Ferrari és a Ford is. A résztvevők jelenléte azt sugallja, hogy ezek a márkák legalább is fontolóra veszik, hogy versenyezzenek ebben a géposztályban.
Fejlesztés alatt a Toyota Super Sport országúti hiperautó
A Toyota még nem nyilatkozott arról, mikor mutatkozik be a GR Super Sport, de megerősítették, hogy a fejlesztés már folyamatban van. Vélhetően egy új hipersport autó ikon születésének pillanatait láthatjuk, amely alighanem meghódítja majd az országutakat és a versenypályát is. A vállalat a sorozatgyártású változatnak hangzatosabb nevet szeretne adni. A versenyváltozat elkészültét 2020 őszére tervezik, de a tesztelés – ami remélhetőleg többet mutat majd az autó dizájnjából – már a jövő év elején elkezdődik.
A GR Super Sport a márka olyan modellje, amely megfelel a FIA Hosszútávú Világbajnokság új szabályzatának. A frissített szabályok szerint az autógyártóknak a verseny kezdetétől számított két éven belül legalább 20 közúti változatot kell legyártaniuk. Ez a felállás azt eredményezi, hogy az autógyártók könnyebben népszerűsíthetik ezeket a modelleket a versenypályán. A Toyotán kívül eddig az Aston Martin az egyetlen márka, amelyik megerősítette, hogy részt vesz ebben a munkában.
„A TOYOTA GAZOO Racing számára a versenyzésnek ez az új korszaka fantasztikus lehetőséget kínál arra, hogy ne csak versenycsapatként, a szakma legjobbjai ellen mutathassuk be, mire vagyunk képesek, hanem sportkocsigyártóként is bizonyíthassunk.” – mutat rá Shigeki Tomoyama, a TOYOTA GAZOO Racing versenyistálló elnöke.
Az új pályaversenyautók legfeljebb 750 lóerősek lehetnek. A hibrid hajtás megengedett, de nem kötelező, és a rendszer nem termelhet többet 270 lóerőnél. Annak érdekében, hogy ösztönözzék a hibrid rendszerek használatát, az elektromotor az első kerekekhez csatlakozhat, így a hibrid hajtású versenygépek négykerékhajtásúak lehetnek. GR Super Sport tanulmány 2,4 literes, biturbó V6-os középmotorja és a hibrid rendszer együttes teljesítménye állítólag 986 lóerő lesz. A karosszéria kialakítása inkább a versenypályákra való, hiszen hiányzik róla a hátsó oldalablak, és a hátsó részt szinte kettészeli egy függőleges légterelő.