A Lexus RX a legnagyobb darabszámban értékesített luxuskategóriájú hibrid szabadidőautó a világon és minden idők legkelendőbb Lexus-modellje, amely európai premier június 30-án a Chantilly Arts & Elegance Richard Mille rendezvényen tartja. A mai napon a Lexus fellebbentette a fátylat az új RX luxus szabadidőautóról, vagyis annak a modellnek a továbbfejlesztett változatáról, amely kulcsszerepet töltött be a márka életében, hiszen 1998-as bemutatkozásakor hozzájárult a luxus városi szabadidőautók szegmensének megteremtéséhez. A tervek szerint 2019 őszétől forgalomba kerülő új RX hűen tükrözi a Lexus folyamatos elkötelezettségét, hogy méltó maradjon úttörő szerepéhez a luxuskategóriájú SUV-k szegmensében. Az új RX továbbra is erőteljes és sportos kiállású, ám a dizájnerek láthatóan átrajzolták a karosszéria elejétől a végéig futó vonalat, így az autó összképe kivételes összhangot sugall. Az eredmény: elegáns és dinamikus külső, amely a Lexus új formanyelvét hangsúlyozza. Vezetési tulajdonságok tekintetében (az LC és LS kupé, illetve szedán nyomdokain haladva) az RX-et is a Lexusra jellemző lenyűgöző menetteljesítmények jellemzik. Ehhez a mérnökök az autó minden részét a legalaposabb vizsgálatnak vetették alá, majd javítottak a karosszéria szilárdságán és a felfüggesztésen, de újak a lengéscsillapítók és fékrendszer központi elemei is. Így született meg ez a precízen és könnyedén kezelhető autó, amely mindig hajszálpontosan a vezetője által kijelölt nyomvonalon halad. Mindemellett az új RX-et világelső BladeScan Type AHS adaptív fényszórókkal és a legújabb generációs Lexus Safety System + biztonsági rendszerrel is felszerelték.
Elegáns, dinamikus külső, gyakorlatias belső
Az újratervezett első és hátsó lökhárítóknak köszönhetően a karosszéria elejétől a végéig futó vonalak kecsesen folynak egymásba, fokozva ezzel az RX lendületes megjelenését. A küszöböket egyenes vonal köti a hűtőmaszk aljához, ami az erő és a stabilitás határozott érzetét kelti. A tervezők a hátsó lökhárító alsó részét a hátsó sárvédőhöz illesztették, amely a hátsó oszlop alsó részén összeolvad az ablakok rajzolatával, kivételesen elegáns és erőteljes külsőt kölcsönözve a hátsó résznek. Emellett az autó szélességét erősen hangsúlyozó elemek – például a kipufogó vagy az alsó védőlemez – a hátsó rész sportos és agresszív megjelenéséhez is hozzájárulnak.A Lexust fémjelző orsó alakú hűtőmaszk L-formákból képzett hálómintáját tovább árnyalták, új kerete pedig az első lökhárítók oldalába futva egységes profilt eredményez. Az új, karcsú fényszórók ’éles’ karakterrel ruházzák fel az orr-részt, a hátsó fények pedig L-alakba rendeződnek. Az RX L modell harmadik üléssora kétállású, így még nagyobb lehet a lábtér, ha kell, emellett az RX L második üléssora pilótaüléseket kapott, így a harmadik sor lábtere 95 mm-rel nagyobb, amitől az utastér a hátsó sorban ülők számára is tágasabb és kényelmesebb.
Fokozott stabilitás és lineárisabb kormányzás az RX alapvető kényelme mellett
A vezetési élményt fokozó fejlesztések közül kiemelt fontosságú a felfüggesztés módosítása és a korábbinál merevebb karosszéria. Takeaki Kato, a Lexus főmérnökének szándéka az volt, hogy a könnyen kezelhető modell magával ragadó vezetési élményt nyújtson, ezért a mérnökcsapat szorosan együttműködött a gyártástervezőkkel. Az autón több helyen is alkalmaztak lézeres csavarhegesztést (LSW) és ponthegesztést, valamint a korábbinál nagyobb mennyiségben használtak nagy szilárdságú ragasztást (4,2 m hosszon a stratégiailag fontos helyeken). A kanyarstabilizátorok merevebbek (üregesek és 1 milliméterrel szélesebbek lettek), a kerékagyak pedig erősebbek a korábbiaknál, ami eleve javítja a kormányzási pontosságot. Az új RX-et aktív kanyarodássegítő asszisztenssel (ACA) is felszerelték, ami csökkenti az alulkormányzottságot, amikor a vezető a kanyar közepén gyorsítani kezd; emellett pedig jóval finomabbra hangolták az elektromos szervokormányt. Mindezek meglehetősen lineáris kormányzási érzetet eredményeznek, és segítik a vezetőt, hogy minden körülmények között a kívánt nyomvonalon maradjon. Az RX újratervezett lengéscsillapítóiba épített FCD (Friction Control Device) [1] az útfelszín apró egyenetlenségeiből adódó nagyfrekvenciás rezgéseket tompítja. A lengéscsillapítók emellett hatásosan csökkentik a kanyarodási oldaldőlést, és javítják a kormányzási pontosságot is.
Szegmensvezető biztonság és kényelem a világelső Bladescan Type AHS és a legújabb Lexus Safety System+ segítségével
BladeScan Type AHS
A Lexus úttörő az autóipari világítástechnikában: elsőként szerelte fel járműveit LED fényszórókkal és adaptív távolsági fényszórókkal (AHS), amelyek a szembejövő forgalomhoz alkalmazkodva növelik a biztonságot. Az új RX most szintén világelső technológiával jelentkezik: ez a BladeScan Type AHS, aminek lényege, hogy a LED forrásból eredő fény két, nagy sebességgel forgó tükörpengére vetül, majd egy lencsén át világítja meg az úttestet. Miközben úgy tűnik, hogy a fény nem mozog, a BladeScan Type AHS pontosan szabályozza a fény eloszlását úgy, hogy a tükörpengék forgását és a LED fényszórók ki-és bekapcsolását is szinkronizálja. Mivel a rendszer könnyebben ki tudja terjeszteni a fényszóró hatótávolságát, olyan pontokat is meg tud világítani, amelyek a hagyományos rendszerekkel nehezen láthatók. Ilyen például az útpadka, ezért a vezető jóval hamarabb felismeri a gyalogosokat és a közúti jelzőtáblákat anélkül, hogy a más járművezetőket, vagy az ellenkező irányba haladókat vakítaná. Az éjszakai gyalogosfelismerés hatótávja menetirányban a korábbi 32 méterről 56 méterre nőtt.
Lexus Safety System +
Az új RX megkapta a Lexus Safety System + legfrissebb változatát, ami fejlett biztonsági és baleset-megelőzési technológiákat tartalmaz. A Lexus Safety System + főbb elemei:
- Az ütközést megelőző biztonsági rendszer (PCS) nappal a kerékpárosok, gyenge fényviszonyok mellett pedig a gyalogosok felismerésében segít beltéri kamerájával és hűtőmaszk mögé épített milliméter-hullámhosszú radarjával.
- A dinamikus radarvezérlésű sebességtartó automata (DRCC) és a sávkövető asszisztens (LTA) együtt könnyebbé és biztosabbá teszi a sávtartást. Ha a rendszer azt érzékeli, hogy a jármű kisodródik a sávból, az LTA látható figyelmeztetéssel és hangjelzéssel, vagy a kormánykerék rezgésével (esetleg apró kormányzási beavatkozásokkal) hívja fel a vezető figyelmét.
- A jelzőtábla-felismerés (RSA) kamera és a navigációs térképek segítségével szerez információt, amit a head-up kijelzőn (HUD) és a multiinformációs kijelzőn is megjelenít. Ezzel jelentősen csökken annak az esélye, hogy a vezető figyelmen kívül hagy egy-egy jelzőtáblát.
Kapcsolódási technológiák Apple CarPlay és Android Auto funkcióval, valamint érintőképernyős és érintőpados opciókkal
Az RX új érintőképernyős kijelzőt kapott a Lexus számára tervezett érintésérzékelő Remote Touch Interface (RTI) mellé (amely kontroller kialakítás helyett mostantól érintőpados). Az utastér kialakításánál messzemenőkig figyelembe vették az okostelefon-használatot, új a telefontartó, az USB port, és adottak a kapcsolódási lehetőségek is (Apple CarPlay és Android Auto). A hangvezérlés az Apple Siri vagy a Google Assistant rendszer révén a telefonon keresztül is működik. Hasonlóképpen, a vezető választhat a Lexus navigációja és az okostelefonos rendszerek használata között.
[1] A lengéscsillapítók szerkezete gumit is tartalmaz, így azokat a magas frekvenciájú rezgéseket is képesek csillapítani, amelyeket a pusztán olajos megoldással nem lehet.