„Hozzánk már március első napjaiban jöttek az ügyfelek, hogy le szeretnék cseréltetni a téli gumijaikat nyáriakra” – kezdte Papolczi István, Duna Autó Zrt. szakembere. „Személy szerint azonban azt tanácsoltam, hogy tartsák fent a téli abroncsokat még egy rövid ideig. A néhány évvel ezelőtti extrém eset után, március 15-e egy lélektani határ lett, amíg érdemes minimum kihúzni a kerékcsere idejét. Reggelente és esténként ugyanis lehűlhet annyira a hőmérséklet, amihez a téli gumi még mindig több biztonságot nyújthat, mint amennyi hátránya keletkezhet belőle az autósnak. Egy-egy tavaszi záporról, kiadósabb esőzésről – esetleg ad-hoc havazásról – nem is beszélve, amikor is a síkossá váló aszfalton csökkenhet autónk kontrollálhatósága, a féktáv pedig jelentősen megnövekedhet.”
„Fontos azonban, hogy mindig az évszaknak megfelelő gumiabronccsal szereljük fel autónkat. Ha nyáron is a téli gumikat használjuk, akkor amellett, hogy gyorsabb kopnak el az abroncsaink, zajosabb gördülést, csökkent stabilitást, megnövekedett fékutat is eredményezhet. Számszerűsítve ez azt jelenti, hogy egy 100 km/h-ról történő vészfékezésnél a téli gumival szerelt gépjármű 6 méterrel később áll meg, mint a nyári gumival szerelt autó…”
Ha pedig eljön a gumicsere ideje, érdemes pár kritériumot szem előtt tartani, mielőtt a következő szezont is megkezdenék az abroncsok. A használat mértéke, valamint a gumik kémiai összetételének változása egyaránt hatással van az abroncsok élettartamára. Papolczi István szerint nincs ökölszabály arra vonatkozóan, hogy a gyártástól számítva hány évig ajánlatos egy-egy garnitúrát használni, mert a kor miatti elhasználódásnak több befolyásoló tényezője van. De azért a 8-10 éves gumiabroncsok már cserére érettek. A gumik profilmélysége azonban pontosan meg tudja határozni, meddig autózhatunk biztonságosan az adott abroncsokkal – ez az érték a téliek esetében 4 mm, a nyáriaknál pedig 1,6 mm. Nem árt időnként ellenőrizni a gumik légnyomását, anyagát, valamint kopottságát is, de a márkaszervizek erre is ügyelnek a cserék, szervizek alkalmával. „Ha ki is húzzuk valameddig a nyári abroncsok cseréjét, a jövőre nézve tanácsos időben bejelenteni az autónkat a szervizbe, hogy biztosan legyen időpontunk, és akkor, amikor nekünk a legalkalmasabb” – tette hozzá a szakember. A Duna Autó munkatársai nem csak a cserében, de a tárolásban is segítséget tudnak nyújtani, ugyanis a cég gumihotel szolgáltatást is kínál ügyfeleinek.
Autónk rengeteg viszontagságon megy keresztül télen, így nem csak az abroncsok, hanem a kocsi egyéb alkatrészei, tartozékai is megérdemlik a tavaszi frissítést, takarítást. A Duna Autó Zrt. szakértői öt javaslatot fogalmaztak meg annak érdekében, hogy segítsenek meghosszabbítani ügyfeleik gépjárműveinek élettartamát.
- Futómű és fékrendszer
A szakszerű vizuális ellenőrzés és tisztítás mindenkor elengedhetetlen a futómű és a fékrendszer esetében is. Télen ugyanis az autó aktív biztonsági berendezései, az ASR és ESP rendszerek gyakoribb beavatkozása okán a fékbetétek, valamint a féktárcsák is nagyobb igénybevételnek vannak kitéve, ezáltal jobban kopnak a többi évszakhoz képest. A folyamat során a fékalkatrészeket megszabadítják az olyan szennyeződésektől, mint a felrakódott só vagy a jégmentesítő anyagok.
- Klímaberendezés
A légkondicionáló tisztítására, fertőtlenítésére azért van szükség, mert optimális környezetet biztosít a mikroorganizmusok, baktériumok elszaporodásához a nedves, nehezen hozzáférhető elemek miatt. Amennyiben a klímát fertőtlenítés nélkül kezdjük el használni, az utastérbe kerülve komolyabb egészségügyi problémákat is okozhatnak – a fejfájástól kezdve az allergián át a megbetegedésszerű tünetekig. Ezért a klímatisztításra évente legalább egy alkalommal szükség van, akárcsak a pollenszűrő cseréjére.
- Folyadékok
A márkaszervizekben a különböző folyadékok ellenőrzésére, szükség szerinti utántöltésére, vagy cseréjére is nagy figyelmet fordítanak. Hiszen nem csak télen, hanem tavasszal is ugyanolyan fontos ellenőrizni a folyadékokat, beleértve a motorolaj szintet, ellenőrizni cseréjének esedékességét, a hűtőfolyadék szintjét, illetve annak fagyáspontját, a fékfolyadék mértékét és forráspontját, valamint ildomos átállni a nyári szélvédőmosó folyadékra.
- Karosszéria és alváz
A só és egyéb kemikáliák a karosszérián és az alvázon is komoly károkat tud okozni. Nem megfelelő ellenőrzése, tisztítása esetén gyorsabb rozsdásodást idézhetnek elő. Annak ellenére is, hogy a mai korszerű autók alvázvédelme ellenáll a síkosság mentesítő anyagok agresszív rombolásának, célszerű egy alapos alvázmosást végeznünk a tél végeztével, továbbá ellenőrizni, hogy nem történt-e fizikai sérülés, elhasználódás a futómű-alkatrészekben, a kipufogórendszerben vagy az alvázon futó csövekben, vezetékekben.
- Szélvédő és ablaktörlő lapátok
A felverődő kavicsok, egyéb repedések nagy károkat okozhatnak a szélvédőben, ezért érdemes ennek állapotát is időről időre ellenőrizni. Az ablaktörlő lapátokat pedig tanácsos évente cserélni, hogy mindig a maximális minőséget biztosítsák – ez különösen igaz a téli fokozott igénybevétel után, mivel a szélvédőre fagyott szennyeződések, illetve a téli szélvédőmosó alkoholtartalma miatt már kevésbé eredményes a törlési képességük.
A márkaszervizekben nem is kérdés, hogy mindezeket a karbantartási munkákat megbízhatóan elvégzik autóján a tavaszi felkészítés során – akárcsak a Duna Autó 21 márkaszervizében.