A Ford új, hátsókerékhajtású padlólemezére épített Explorer még sokoldalúbb, még komfortosabb, sportosabb és tágasabb – és ezt mindhárom üléssor utasai egyformán élvezhetik. A vadonatúj Explorert ma állította reflektorfénybe a vállalat a detroiti Ford Field stadionban megrendezett, a gyári alkalmazottak, rajongók, márkakereskedők, beszállítók, kormányzati politikusok és újságírók számára szervezett rendezvényen, bemutatva, hogyan hozhatják ki utazásaikból a lehető legtöbbet az amerikai családok az autó segítségével. A vadonatúj SUV idén nyáron jelenik meg a márkakereskedésekben.
“Az Explorer-tulajdonosok elmondták nekünk, mire vágynak: fejlettebb képességekre, nagyobb teljesítményre, tágasabb térre,” nyilatkozta Hau Thai-Tang, a Ford termékfejlesztési és beszerzési vezetője. “Az emberek több technológiát szeretnének – méghozzá nemcsak a vezető, hanem minden egyes családtag számára. Mindezt pedig gyönyörű, sportos külsőbe rejtve akarják megkapni. Az új Explorer megadja ezt, sőt még többet is, így minden utazást élvezetesebbé varázsol.”
Az autó terepképességét nagymértékben javítja az intelligens összkerékhajtás és a Terepválasztó Rendszer, amely hét különféle üzemmódot kínál. A motorpalettán megjelenik a 3,0 literes, turbótöltésű EcoBoost® V6 erőforrás is, amelynek teljesítménye várhatóan 365 lóerő, forgatónyomatéka pedig 515 Nm (93-as oktánszámú benzinnel). Ezzel a motorral az új modell az eddigi legerősebb Explorernek számít. A modellkínálatban az alapváltozat mellett az XLT, Limited, Limited Hybrid, ST és Platinum kivitelek szerepelnek.
Miközben az autó csupán 400 dollárral drágább elődjénél, a vadonatúj Explorer alapfelszereltsége több mint egy tucat új tételt tartalmaz, például motoros mozgatású csomagtérajtót, vadonatúj, tízfokozatú sebességváltóval összekapcsolt 2,3 literes EcoBoost motort, 8 colos digitális érintőképernyőt SYNC® 3 rendszerrel, illetve akár 10 eszköz kiszolgálására is alkalmas FordPass Connect™ WiFi-szolgáltatást.
A formatervezők és a mérnökök olyan új megoldásokat dolgoztak ki, amelyek javítják a jármű komfortját és SUV-funkcionalitását. Az Explorer stílusos, enyhén lejtő tetővonala tágas fejteret rejt, és a második üléssor eddiginél is kényelmesebbre tervezett üléseinek előrecsúsztatásával könnyebb lett a beszállás a harmadik sorba.
“Alaposan felmértük, mire van szükségük az Explorer vásárlóinak,” nyilatkozta Bill Gubing, az Explorer főmérnöke. “Vásárlói csoportokkal találkoztunk, internetes fórumokat böngésztünk, elemeztük a közösségi médiában megjelent posztokat, hogy megértsük, mit szeretnek az emberek a mostani Explorerben, és hogy mit hiányolnak belőle. Ennek ismeretében láttunk neki a fejlesztésnek, így elmondhatjuk, hogy a vadonatúj Explorer minden új értékét vásárlóink inspirálták.”
Az utazási élmény javítására tervezett technológia
A Ford arra törekszik, hogy egyre több vezetéssegítő technológiát honosítson meg a piacon, s a vállalat ennek jegyében vezeti be az Aktív Parkolóasszisztens 2.0 rendszert is. A kategóriában egyedülálló – és az Explorer Platinum változathoz szériában kínált – berendezés segítségével az autó egyetlen gombnyomásra beáll a párhuzamos vagy merőleges parkolóhelyekre, miközben a rendszer önállóan kormányoz, vált sebességfokozatot, illetve kezeli a gáz- és fékpedált. A Platinum változatban ugyancsak alapfelszereltségnek számító Tolatási Fékasszisztens radarral és ultrahangos szenzorokkal érzékeli az Explorer útjában feltűnő akadályokat, és automatikusan fékez, hogy megelőzze az ütközést, ha az autó kis sebességgel halad, például amikor kitolat a kocsifeljáróról.
Az Explorer vásárlói a Sebességkorlátozást Felismerő rendszerrel kiegészített Adaptív Sebességtartó Automatikát is megrendelhetik; ez a berendezés nemcsak önműködően lassít, amikor a forgalom lelassul, és segít a sáv közepén tartani a járművet, hanem a sebességkorlátozást jelző táblákat felismerve – és a navigációs rendszer adatai alapján – a mindenkori sebességhatárhoz igazítja az utazás tempóját.
Az Explorer alapfelszereltségének része a Ford Co-Pilot360™ csomag is, amely számos vezetéssegítő technológiát egyesít:
- Ütközésre Figyelmeztető rendszer Automatikus Vészfékezéssel, Gyalogosészleléssel, Ráfutásos Ütközésre Figyelmeztetéssel és Dinamikus Fékrásegítéssel
- Holttérfigyelő rendszer Keresztirányú Forgalomfigyelővel
- Sávtartó Asszisztens
- Tolatókamera beépített lencsemosóval
- Automata fényszórók automatikus távolságifény-vezérléssel
A Ford Co-Pilot360 további technológiái között fontos még megemlíteni a Kikerülő Kormányzási Asszisztenst, amely kormányzási rásegítéssel segít elkerülni az ütközést, illetve az Ütközés Utáni Fékezést, ami mérsékli az esetleges másodlagos ütközésből származó sérüléseket és károkat.
“Nem arról van szó, hogy öncélúan teletömjük az autót technológiával,” magyarázta el Chris Billman, a Ford Co-Pilot360 tervezési igazgatója. “Sokkal inkább az élmény fokozása a cél: az, hogy csökkentsük a vezetés stresszét, és segítsünk az autósoknak, hogy kellemesebben érezzék magukat a volán mögött.”
Az utasok mindhárom üléssorban élvezhetik a FordPass Connect szolgáltatásait; az alapáron kínált 4G LTE WiFi-rendszer akár tíz, kompatibilis mobileszköz számára biztosít vezeték nélküli csatlakozást. A FordPass Connect segítségével az autósok távolról is kapcsolatba léphetnek az Explorerrel, és okostelefonjukkal nyithatják, zárhatják az ajtókat, meghatározhatják a jármű helyzetét, beindíthatják a motort, és ellenőrizhetik a legfontosabb járműinformációkat.
Az Explorer középkonzoljára egy 10,1 colos, álló helyzetben beépített érintőképernyő is rendelhető. A könnyű áttekinthetőség kedvéért a navigációs térképek a teljes képernyőt kitöltik, de ha kell, a kijelző meg is osztható, hogy az audiorendszer adatait is megjelenítse. A kapacitív üveggel fedett képernyőt az utasok az okostelefonoknál és tableteknél már megszokott mozdulatokkal kezelhetik, így a felfrissített SYNC 3 rendszer használata is gyorsabb és praktikusabb. A szériában kínált SYNC 3 ösztönösebben használható kezelőfelülete immár az olyan rendszerekkel is kompatibilis, mint az Apple CarPlay®, az Android Auto® és a Waze navigáció.
A vezeték nélküli töltővel a felhasználók egyszerűen tölthetik fel kompatibilis mobileszközeiket. Az utastérben akár négy USB-port is lehet, köztük az új generációs eszközökhöz kifejlesztett C-típusú bemenetek is. Az áramellátást akár három 12 voltos és egy 110 voltos csatlakozó biztosítja.
Jó hír a zenerajongók számára, hogy az Explorerhez 980 wattos, 14 hangszórós B&O prémium audiorendszer is rendelhető. A SiriusXM™ műholdas rádiócsatlakozással működő rendszer új érintőképernyő-grafikákkal és funkciókkal működik; van például egy külön funkció az aktuális sporteredmények megjelenítéséhez. A Limited és Platinum modellváltozatok alapfelszereltségében HD Radio™ szerepel.
Az érintőképernyő információi mellett ott van még az opcionális 12,3 colos digitális műszeregység is, amely a legfontosabb jármű adatokat – például a sebességmérőt és az üzemanyag-szintmérőt – jeleníti meg. A műszeregység 3D animációkkal kivetített információi annak megfelelően változnak, hogy a vezető milyen üzemmódra vált a Terepválasztó Rendszerben.
Az eddigi legjobb Explorer
Az Explorer receptjének három legfontosabb hozzávalója mindig is a sokoldalúság, a kényelem és a dizájn volt. Az új, hátsókerékhajtású padlólemeznek köszönhetően az autó minden porcikája megújulhatott, így az Explorer még atlétikusabb kiállású és még sokoldalúbb lett, és minden eddiginél nagyobb kényelmet kínál utasai számára.
A motorkínálatban két EcoBoost erőforrás szerepel: az alapmodellt, illetve az XLT és a Limited kiviteleket egy 2,3 literes, kettős turbótöltésű soros négyhengeres blokk hajtja, míg az Explorer Platinum változatban egy 3,0 literes, kettős turbótöltésű V6-os működik. A megújult 2,3 literes motor teljesítménye várhatóan 300 lóerő, forgatónyomatéka pedig 420 Nm lesz; mindkét adat kedvezőbb, mint a most kifutó, ugyanilyen blokkal szerelt Explorer esetében volt.
Az autósok akár hét különböző üzemmód segítségével igazíthatják hozzá az Explorer viselkedését a mindenkori út-, időjárási- és terepviszonyokhoz. A hátsókerékhajtású modellekben ezek a normál, sport, földút, csúszós út, vontatás és eco beállítások. Az intelligens összkerékhajtással felszerelt modellekben a mély hó és homok üzemmódok javítják az autó off-road képességét.
A hátsókerékhajtás a megfelelően felszerelt modellek vontatási képességét is fokozza, méghozzá a motorváltozattól függetlenül. A 3,0 literes EcoBoost motorral hajtott járművek vontató kapacitása elérheti a 2540 kilogrammot, ami 12 százalékkal több, mint a most kifutó, 3,5 literes EcoBoost motoros Explorer azonos adata. Az 2,3 literes EcoBoost erőforrással és Class III Trailer Vontatási Csomaggal felszerelt új modellek vontató kapacitása 2400 kilogramm is lehet, szemben az ugyanígy felszerelt jelenlegi Explorer 1360 kilogrammos teljesítményével.
Az Explorer-csapat számára mindig is fontos szempont volt a hajók és utánfutók vontatása, de a mindennapi, apróbb tárgyak, például a vizespalackok és a mobiltelefonok elhelyezéséről sem feledkeztek meg. Mindent egybevetve az Explorer kabinja összesen 123 liternyi rakodóhelyet rejt, így a három üléssorban helyet foglaló utasok sosem lesznek helyszűkében, ha személyes holmijukat szeretnék elpakolni.
Az opcionális PowerFold® harmadik üléssor és a második üléssor új E-Z beszállássegítő rendszere segítségével az autósok 15,9 négyzetméternyi sík padlófelületet alakíthatnak ki az utastérben. Az Explorer a sokgyermekes családoknak is kényelmes megoldást kínál, hiszen a második üléssor új mozgató rendszerének köszönhetően egyetlen kézmozdulattal megkönnyíthető a ki- és beszállás a harmadik üléssorba. Az úttervezett ISOFIX rögzítőpontokkal bárhová felszerelhető egy gyermekülés a második és a harmadik sorban. A második üléssor oldalablakait kihúzható napárnyékoló egészíti ki.
Stílusos, modern dizájn: ez az Explorer lényege
Az elmúlt 29 év során kialakult a Explorer kiforrott dizájnja, és a formatervezők most is ügyeltek arra, hogy megőrizzék ezeket a hosszú ideje közkedvelt megoldásokat – például a fekete A- és D-oszlopokat, valamint a karosszéria színére fényezett C-oszlopot. Ugyanakkor lejtősebbre szabták az autó tetővonalát, és rövidebbre vették az első túlnyúlást, hogy sportosabb, stílusosabb külsővel ruházzák fel az autót.
Az Explorer alapfelszereltségében 18 colos, fényezett alumínium keréktárcsák szerepelnek, de a vásárlók hét különböző kereket is választhatnak helyettük, köztük a Platinum modellváltozathoz megrendelhető 21 colos prémium alumínium keréktárcsákat. A Platinum kivitel további jellegzetessége a selyemfényű alumíniumbetéttel díszített külső kilincs, csomagtérajtó, oldalvédő elem, tetősín és hűtőrács.
A Platinum modellek alapfelszereltségének része a kétrészes napfénytető – ami csordultig tölti természetes fénnyel az eddigi legkényelmesebb Explorer-utasteret –, akárcsak az ülések, a kormánykerék, a műszerfal, az ajtópanelek, valamint az ajtó- és középkonzol-kartámaszok különleges bőr kárpitozása.
A vadonatúj Explorer a Chicago Összeszerelő Üzemben készül. Az autó idén nyáron jelenik meg az amerikai márkakereskedésekben.