DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
Egyéb

A Toyota már teszteli a jövő taxi szolgáltatását

A Toyota, a JapanTaxi, a KDDI és az Accenture közös pilot-programmal tesztelte a mesterséges intelligenciával támogatott taxis szolgáltatást: a négy vállalat közös munkájának eredményeként született meg az a taxis diszpécser-rendszer, ami az okostelefonok lokációs big data*1 adatfolyamát és az adott területre szervezett rendezvények információit összevetve előre felméri a taxiszolgáltatás iránti igényeket. A vállalatok Tokió területén egy kísérleti program során tesztelték a rendszer működését.

A világ legzöldebb és leginnovatívabb autógyártójának tartott, környezetbarát hibrid modelljei mellett a mesterséges intelligencia, a jármű automatizálás és a robotika fejlesztésének területén betöltött vezető szerepéről ismert Toyota által tesztelt rendszer a mesterséges intelligencia (AI) segítségével 30 percenként megjósolja a városban futó foglalt taxik számát, és mindezt egy 500 méteres rácssűrűségű négyzethálón jeleníti meg. Az üzemeltetők folyamatosan gyűjtik a taxik helymeghatározási adatait és a népsűrűség várható alakulását az egyes körzetekben, kiegészítve mindezt olyan adatokkal, amelyek befolyásolják a taxirendelések gyakoriságát (például az időjárásra, a tömegközlekedés elérhetőségére, a nagyobb rendezvényekre stb. vonatkozó információkkal). Mindezt az AI kezeli, méghozzá tanulási modellekkel, hogy előre jelezhető legyen a szolgáltatás iránti igény. A tokiói teszt során a rendszer meglepően magas, 94,1 százalékos pontossággal működött.

Toyota_JPN_Taxi_7



2018 februárja óta a JapanTaxi egyik leányvállalata, a Nihon Kotsu Co.,Ltd. néhány taxisa már olyan tableteket használ, amelyeken az új rendszer fut. A képernyőn megjelenő térkép nemcsak azt mutatja meg, hogy a környéken várhatóan hány foglalt taxi jelenik majd meg, hanem a szabad taxik pillanatnyi számát is, lehetővé téve a sofőröknek, hogy autójukat a rosszabbul ellátott területek felé irányítsák. Ez hasznos az utasoknak, akik így kevesebb várakozási idővel számolhatnak, és hasznos a sofőröknek is, hiszen könnyebben és gyorsabban találnak ügyfeleket. A tableten olyan információk is megjelennek, hogy melyik útvonalon várható a legtöbb fuvar. A pilot-program idején a rendszert használó sofőrök bevétele 20,4 százalékkal nőtt az előző havihoz képest, így nem csoda, hogy a közeljövőben taxisok tucatjai szeretnék kipróbálni az új megoldást. A programot kifejlesztő vállalatok szerint ez a rendszer hozzájárulhat a taxizás átalakulásához, emellett pedig kényelmesebb munkavégzést biztosít, sőt az újonc taxisofőrök számára képzési eszközként is használható. A vállalatok most azt tervezik, hogy a Toyota adatátviteli rendszere, a TransLog bevonásával fejlesztik tovább a rendszert, hogy még eredményesebben járulhassanak hozzá a zökkenőmentes városi mobilitáshoz.

Toyota_taxi_mesterseges_intelligencia

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: