Karácsony közeledtével sokan az interneten keresik a tökéletes ajándékot, ám ha meg is találják, elbizonytalanodnak az enter megnyomása előtt, vajon nem lesznek-e átverés áldozatai, esetleg nem keletkezik-e előre nem kalkulált költség, és egyáltalán megérkezik-e majd az áru. Cikkünk összefoglalja a legfontosabb tudnivalókat az internetes vásárlásról, amelyek birtokában webshopokból, online piacterekről, apróhirdetésekből is bátran beszerezhetjük a nekünk tetsző árucikkeket.
Dilemmák
Bár egyre többen és egyre többet vásárolunk interneten, Magyarországon jellemzően még mindig nem túl elterjedt szokás, hogy online költik el az emberek a pénzüket. Félnek attól, hogy becsapják őket, ellopják a személyes adataikat, vagy többet fizetnek, mint amennyit kellett volna, és ez ellen nem tehetnek semmit, hiszen egy ismeretlen cégtől vagy embertől vásárolnak, aki valószínűleg a világ másik oldalán ül egy számítógép előtt. Azonban ezek a félelmek az utóbbi években egyre alaptalanabbak lettek, mivel az e-Bay-től kezdve a Jófogásig egyik online piactérnek sem érdeke, hogy negatív értékelések és dühös ügyfelek árasszák el őket, így számos védelmi funkciót vezettek be, hogy megóvják a vásárlóikat a rossz tapasztalatoktól.
A hazai a legegyszerűbb
A legegyszerűbb dolga az embernek akkor van, ha széles körben ismert magyar cégektől vásárol. Ilyenek például az aqua.hu, az avplanet.hu, vagy az emag.hu, de említhetjük akár a Formula.hu webshopját is. Habár a legtöbb hazai oldalon nem bevett szokás a PayPal-os fizetési lehetőség biztosítása, majdnem mindegyikük kínál személyes átvételi opciót, vagy utánvéttel történő fizetést. Az interneten rengeteg vélemény érhető el a különböző webáruházakról, ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban, sőt, egyes weboldalak külön arra szakosodtak, hogy tapasztalatokat gyűjtsenek a kevésbé ismert webshopokról, és biztonsági szempontból értékeljék azokat. Ilyen például a scamadviser.com, amely mind a hazai, mind a külföldi oldalakhoz hasznos útmutatást kínál. Nem utolsó szempont az sem, hogy idehaza 14 napon belül indoklás nélkül visszaküldhetjük az árut. (Ez a jogunk az országunk EU-tagsága miatt az Unió minden tagállamából történő rendelésre igaz.) Ráadásul probléma esetén sem maradunk egyedül, a különböző állami hivatalok, mint például a fogyasztóvédelem, mellénk állnak, és segítenek érvényesíteni a jogainkat, ha igazunk van.
Külföldről olcsóbb?
A külföldi vásárlás esetében már több mindenre érdemes figyelni. Az egyik legalapvetőbb hiba, hogy a vevő elhiszi, hogy tízezrekkel olcsóbban juthat hozzá márkás termékekhez, például szemüvegekhez vagy cipőkhöz, mint a gyártó vagy forgalmazó hivatalos boltjában. Ha az ár túl alacsony, akkor valószínűleg átverésről van szó. Ilyenkor mutathat bármilyen szép árut a fotó, a csomagban általában egy, az eredetinél jóval gyengébb minőségű termék érkezik meg, már ha egyáltalán valaha megkapjuk azt. Ha gyanút fogunk, érdemes ellenőrizni a weblap „About” vagy „Rólunk” részlegét, hiszen az itt feltüntetett információk sokat segíthetnek a döntésben. Ha egyáltalán nincs ilyen szekció, akkor érdemes átgondolni, hogy hajlandók vagyunk-e kockázatot vállalni azzal, hogy egy ismeretlen oldalnak adjuk a pénzünket. Az ingyenes szolgáltatóknál regisztrált elérhetőség is egy rossz jel, ha egy webshop gmail-es, freemail-es, vagy hotmail-es címmel rendelkezik, akkor az legtöbbször csalásra utal. Érdemes vélemények után kutatni a neten az adott felületről, ha nincs, vagy csak elenyészően kevés van, inkább máshol szerezzük be a kívánt terméket.
Sokszor előfordul az is, hogy egy márkás, vagy jó minőségűnek tűnő tárgyat, például egy szemüveget, vagy karórát 60-80 százalékos kedvezménnyel akarnak eladni nekünk. Sejthető, hogy valami nincs rendben, hiszen ekkora veszteséget senki nem akarna elszenvedni, ha sokkal több pénzt is kérhetne érte. Ilyenkor érdemes letölteni a megvásárolni kívánt termék képét, és feltölteni azt a Google képkereső szolgáltatásába, ami megmondja nekünk, hogy az interneten hol található még meg ugyanez a fotó. Általában töredékáron hozzájuthatunk a kinézett kiegészítőhöz például az eBay-en keresztül, mert a legtöbbször csak egy kínai, gyenge minőségű terméket próbálnak nekünk magasabb áron eladni.
Ha itthon nem elérhető
Amennyiben mindenképpen külföldről kell majd rendelnünk, mert az adott termék Magyarországon nem kapható, érdemes egyből az eBay, az Amazon, és az AliExpress találatait végigböngészni, hiszen ezek a legismertebb online felületek a vásárlásra, valamint nagy hangsúlyt fektetnek a vásárlók védelmére, több védelmi vonal is fel van állítva az átverések elkerüléséhez. Ezeken a weboldalakon találhatóak a legjobb árak, és hatalmas a kínálat, ugyanis sok, a valóságban is létező bolt tart fenn például eBay fiókot is, amin keresztül rendelést adhatunk le nekik. Itt egyértelműen látszanak olyan számok is, mint például, hogy hány pozitív és hány negatív értékelést kapott valaki, hányszor vásároltak tőle összesen, hány százalékban volt pozitív a vásárlók véleménye egy adott termékkel kapcsolatban, és milyen könnyű felvenni a kapcsolatot az eladóval. Sokszor egy egyszerű HDMI kábel vagy LED izzósor megvásárlása után is azonnal kap a vásárló egy üzenetet, hogyha bármilyen kérdése, vagy gondja van, írjon nyugodtan az eladónak, és ő 24 órán belül megold minden problémát, bár itt talán akadályt jelenthet az angoltudás hiánya, ugyanis szinte csak ezen a nyelven történik minden kommunikáció. Ezeken az oldalakon tényleg a cég van az ügyfélért, és nem fordítva.
Honnan érkezik?
Ha már kiválasztottuk a nekünk szimpatikus terméket, és az eladó értékelései is kiválóak, akkor még mindig érdemes megnézni, hogy honnan fogják feladni a csomagot. Alapvetően ez három helyről szokott megtörténni. Az Egyesült Államokból rendelt dolgokkal jár általában a legrosszabbul az ember, hiszen nem csak sokáig, akár 2-3 hétig is tarthat a kiszállítás, de rendkívül drága is a szállítás. A legkisebb rendelések kézbesítése is plusz 4-5 ezer forintjába kerül az embernek, ami könnyen eltántoríthat minket a vásárlástól, ha csupán egy 1500-2000 forintos apróságot szeretnénk venni. A második lehetőség, hogy a Távol-Keletről rendelünk. Ilyenkor a kézbesítés legtöbbször ingyenes, ez fel is van tüntetve a termék áruházi oldalán, viszont akár 3-4 hétig is eltarthat, mire a kezünkbe kapjuk. Ezt a módszert csak akkor érdemes választani, ha biztosak vagyunk benne, hogy megér ennyi időt az általunk választott áru, és kibírjuk még azt az egy hónapot a kívánt alkatrész vagy kiegészítő nélkül. A harmadik opció, ha az Európai Unión belül adunk le rendelést, ugyanis annak szállítási költsége csupán 500-2000 forint a legtöbb esetben, és akár kevesebb, mint egy hét alatt is a postaládánkba kerülhet, ha egyáltalán bele fér. A nagyobb csomagokat személyesen szokta átadni a postás, vagy ha nem válaszol senki a csengetésre, akkor értesítőt hagy a leveles ládánkban, és a küldeményt a legközelebbi postahivatalban átvehetjük.
Hogyan fizessünk?
Külföldről vásárolni elvileg úgy a legkézenfekvőbb, ha egyszerűen megadjuk a kártyánk adatait, és hagyjuk, hogy a weboldal elintézze a tranzakciót. Azonban ez az egyik legrosszabb megoldás, amit csak választhatunk. Ha nem felel meg a termék, amit kapunk, a banki tranzakciót nem lehet visszavonni, és ha az Európai Unión kívülről rendelünk valamit, akkor a 14 napos, indoklás nélküli, vásárlástól elállás joga sem illet meg minket. Ilyenkor szinte biztos, hogy búcsút inthetünk a pénzünknek.
Ezért érdemes PayPallal fizetni, ugyanis ez a cég aktívan védi a vásárlókat, akár magyarul is írhatunk nekik levelet, ha esetleg csalás, vagy átverés áldozatai lettünk, ők pedig a megfelelő indoklás és bizonyíték ellenében visszafordítják a tranzakciót, ami egyenesen a bankszámlánkra kerül. Ezen felül innentől tudunk fizetni a bankkártyánkkal csupán egy felhasználónév és egy jelszó megadásával is, így biztosítva, hogy az olyan érzékeny információink, mint például a kártyaszám, ne jussanak illetéktelenek kezébe.
Egy PayPal számla nyitása rendkívül egyszerű, a hivatalos weboldalon keresztül elég csak regisztrálni a nevünkkel, címünkkel, telefonszámunkkal, majd a fiókunkhoz kötni a bankkártyánkat. Ezután meg is kell erősíteni azt, ami egy 400 forintos próbatranzakció keretében történik meg. Ennek a tranzakciónak a leírásában található kódot kell megadni a weboldalon, hogy véglegesítsük a kártya hozzáadását. A számsort a havi kivonatokon, a tranzakciós SMS-ben, és a netbankban is láthatjuk. Arra azonban érdemes figyelni, hogy a PayPal jelszavunk elég erős legyen, hiszen innentől csupán ezzel is végezhető tranzakció. Aki extra védelmet szeretne, az akár azt is megteheti, hogy nem köti össze a kártyáját a fiókjával, hanem pénzt utal a PayPal számlájára, amikor fizetni szeretne vele. Így, ha valahogy el is tulajdonítják a hozzáférésünket, akkor is csak ahhoz a kis mennyiségű pénzhez jutnak hozzá a csalók, amit a PayPalon éppen tároltunk.
Ha a Távol-Keletről szeretnénk valamit
A műszaki cikkeknél érdemes odafigyelni arra, hogy a megfelelő aljzattal legyenek ellátva, ugyanis innen érkezik szinte az összes elektronikai termék az egész világon, így kellemetlen meglepetést okozhat, amikor az európai csatlakozó helyett egy amerikai villásdugóval találja szemben magát az ember a csomag kibontásakor. Ha nem működik a megrendelt telefon, vagy hangszóró, általában visszaküldhetjük azt, habár ez a játszma a vásárló és az eladó között akár hónapokig is eltarthat, ezzel mindenképpen számolni kell. A ruhaneműknél szokott még komoly problémát okozni, hogy a kínai méretek jóval kisebbek az európainál, jellemzően egy M-es póló a kínai méretarányok szerint már XL-esnek számít. Azt se felejtsük el, hogy a Távol-Keletről nem azért rendel az ember, mert márkás árut szeretne: ha Gucci vagy Hugo Boss termékeket akarunk viselni, azokat nem itt érdemes keresni.
Vám, áfa, kezelési költség
Felmerülhet a vásárlóban, hogy vajon mi lehet az oka, hogy ilyen olcsó minden termék külföldön? Ez azért van, mert alaphelyzetben nem terheli őket sem a magyar, rendkívül magas, 27%-os általános forgalmi adó, sem a vámteher. Ám érdemes figyelni, ugyanis, ha az általunk megvásárolt termék ára 22 euró felett van, akkor ezt nekünk is meg kell fizetnünk, már nem érvényes ránk a kedvezmény, és a vámkezelés 3000 forintos díja is bennünket terhel, 150 euró érték felett pedig ezeken felül a kereskedelmi vámtarifát is nekünk kell állni. Ha a rendelésünk fennakadt a hivatalnál, arról SMS-ben, vagy levélben kapunk tájékoztatást, és a posta weboldalán megtalálható, „Egyszeri import vámkezelési megbízás” nevű dokumentum kitöltésével nyilatkoznunk kell a termék nevéről és valós értékéről. Ezt szkennelve, lefényképezve, vagy faxolva (!) el kell juttatni a Magyar Posta Zrt-nek, akik innentől minden mást elintéznek. Ha mindezzel kész vagyunk, nincs más dolgunk, mint várni. Legtöbbször pár napon belül csenget a postás, és a megfelelő közterhek megfizetése után ölelhetjük magunkhoz a várva várt terméket. Ha mégsem, akkor valószínűleg rosszul töltöttük ki a papírokat, és erről levélben fognak tájékoztatni minket.
Nem jött meg? Hibás?
Ha a termék nem érkezik meg a 45 napon belül (mi már 30 nap után érdeklődni szoktunk a kereskedőnél e-mail-ben), vagy a csomag kibontása után egyértelművé válik, hogy hibás az áru, esetleg eltér az általunk rendelttől, nekünk kell lépnünk. Fontos megjegyezni, hogy a Magyar Posta rendkívüli módon túl szokott terhelődni a karácsonyi időszakban, így ilyenkor érdemes egy kicsit többet várni, mert nagy valószínűséggel már belföldön van a rendelésünk, csak nincs, aki kiszállítsa. Egy bizonyos értékhatár felett a kézbesítő szokott adni egy kódot is, mellyel nyomon követhetjük a csomagunk útját a megadott kézbesítő szolgálat oldalán, ezzel meggyőződve arról, hogy nem veszett el a várva várt küldeményünk.
Mint azt már korábban leírtuk, az Európai Unió területéről rendelt termék árát annak visszaküldése esetén 14 napon belül minden féle indoklás nélkül vissza kell, hogy adják. Ha azonban egy nem megbízható oldalról rendeltünk, aminek az üzemeltetőit el sem tudjunk érni, akkor még mindig folyamodhatunk a „chargeback” opcióhoz. Ez a lehetőség minden banknál máshogy működik, de a lényege ugyanaz: egy vitatott tranzakciót vissza lehet vonni vele. Természetesen ehhez megalapozottnak kell lennie az indoklásunknak, és az elbírálás sem azonnal történik meg, hiszen az eladónak például van lehetősége fellebbezni, ezzel akár hónapokra elnyújtva a kérelmünk teljesülését.
A PayPal azonban ezt nem hagyja megtörténni, ha rajtuk ment keresztül a pénz, akkor náluk sokkal gyorsabban lehet panaszt tenni, és egy héten belül el is bírálják a dolgot, szinte mindig a vásárló javára, ha elég bizonyítékot mutatott be, például a weboldal tartalmát és a kézhez kapott terméket egymás mellett lefényképezve. Az eBay szintén rendkívül jól védi az ügyfeleit, náluk közvetlenül az eladónak lehet írni levelet, amire maximum három napon belül választ is kapunk. Ha mégsem, ezt jelezhetjük az oldalnak, és ők a PayPal példáját követve elsimítják az ügyet.
Azonban ritkán van erre szükség, hiszen kellenek a jó vélemények a kereskedőknek, így mindent megtesznek, hogy öt csillagos értékelést hagyjunk magunk mögött. Van, hogy visszatérítik a pénzünket, van, hogy küldenek egy másikat ugyanabból a termékből (már ha van türelmünk azt megvárni), de nagyritkán az is előfordul, hogy azt kérik, juttassuk vissza nekik a vásárolt tárgyat, és ők megjavítják, vagy cseredarabot adnak. Ez utóbbi a drágább készülékek esetében szokott előfordulni, habár legtöbbször a postaköltséget nekünk kell állnunk az ilyen helyzetekben.
A világ egyik legnagyobb online piactere, az eBay 30 napos pénzvisszafizetési garanciát ad mindenre, és 48 órán belüli választ ígér minden panaszra.
Hiába minden, ez a jövő
Az online vásárlás tehát nem egy veszélytelen dolog, de viszonylag könnyen megtanulható, hogy mire kell odafigyelni, ha a neten szerzünk be különböző termékeket. Mindenképpen érdemes elsajátítani ezt a tudást, mert bár Magyarországon még nem annyira elterjedt szokás, nagyon úgy tűnik, ez a jövő. Az USA-ban például már rengetegen a napi bevásárlást is online végzik el, és pár órán belül meg is kapják az aznapi vacsora hozzávalóit. A műszaki és ruházati cikkeken pedig több ezer forintot spórolhatunk, ha jó helyen keressük, amit szeretnénk. Amíg eldöntjük, hogy belevágunk-e az internetes vásárlásba, szerezzünk minél több friss információt a Formula.hu Simtech rovatából a világ legfrissebb műszaki újdonságairól, fejlesztéseiről.
Furfangos vásárlók
Az online vásárlásnak sok olyan velejárója is van, amit a vevők szeretnek kihasználni, habár az eladók nem feltétlenül örülnek neki. Az egyik leggyakoribb eset, amikor az ügyfél felkeres egy létező boltot, és kibontja, megnézi, esetleg ki is próbálja a kívánt terméket, hogy utána otthon 30-40%-kal olcsóbban megrendelje azt külföldről. Sokan azért is szeretnek a neten vásárolni, mert, ha meggondolják magukat, vagy kiderül, hogy a választott ajándék mégsem olyan tökéletes, mint azt eredetileg hitték, még mindig van 14 napjuk elállni a vásárlástól, mindenféle indoklás nélkül. Ezzel azonban kellemetlen helyzetbe hozzák az eladókat, hiszen például karácsony után a tömeges visszatérítések hatalmas bevételkiesést okoznak a kereskedőknek. Egyesek azt is szeretik kihasználni, hogy a pár száz vagy pár ezer forintos apróságokat a webshopok általában nem követelik vissza, ha panasz érkezett a termékkel kapcsolatban, hiszen azt visszajuttatni egy távol-keleti eladónak sok pluszköltséggel jár, így a pénzt visszaadni a legegyszerűbb megoldás. Azonban ezzel könnyű visszaélni, hiszen például nem bizonyítható, hogy a termék szállítás közben, vagy már kibontás után sérült meg.