Magyarországon a közlekedésrendészeti törvény nem írja elő a nyári gumiabroncsok télire történő cseréjét és fordítva, de a legtöbb autós tapasztalatból is tudja, hogy télen - különösen havas, jeges vagy ónos eső miatt csúszós utakon – nagyon veszélyes nyári gumival közlekedni.
De vajon mikor és hogyan érdemes lecserélni az abroncsokat? A Premio autó- és gumiszerviz szakemberei a következőkre hívják fel a figyelmet.
A bűvös szám: +7 °C
A legjobb és legegyszerűbben követhető indikátor a külső hőmérséklet. Ha +7 °C alá csökken, eljött az ideje, hogy a nyári gumiabroncsokat télire cseréljük, hiszen ilyenkor már romlik a nyári gumiabroncsok teljesítménye, ezért nem lehet velük biztonságosan közlekedni. Kiss Zsolt, a Premio Kiss Gumi munkatársa szerint érdemes arra is figyelni, hogy mely napszakban, milyen hőmérsékleten használjuk az autót a legtöbbet - például bevásárlásra, a gyerekek utaztatására vagy munkába járásra. A gumiabroncsok cseréje során tekintettel kell lenni még az általunk használt útfelület minőségére, a domborzati viszonyokra, a gumiabroncsok és a gépkocsi típusára és a járművezető tapasztalatára is.
Már az első hó és jég előtt!
A cserével nem érdemes megvárni az első hóesést, mert ilyekor már késő, ráadásul óriási sorok alakulnak ki az autószervizekben.
Jó lesz a tavalyi?
Mielőtt felraknánk a téli gumikat, forduljunk profi szervizhez, például Magyarországon a Premio hálózat 36 tagjának egyikéhez, ahol a szerelők ellenőrzik, hogy a gumiabroncs nincs-e megsérülve, megrepedve, vagy nem öregedett-e el túlságosan.
És ha új szett kell, hogyan válasszunk abroncsot?
A szaktanácsadás egy új gumiabroncs-szett vásárlásakor is nagyon fontos, hiszen tekintettel kell lenni az általunk használt útfelület minőségére, a domborzati viszonyokra, a gépkocsi típusára és a járművezető tapasztalatára. A választáskor nem érdemes spórolni, hiszen a biztonságunk múlik a jó téli abroncson.
Ezeket a címkéket ellenőrizzük!
Az Európai Unió által kötelezően előírt címkék is segíthetnek a gumiabroncs kiválasztásában, hiszen tartamazzák az abroncs biztonsági paramétereit és környezetvédelmi tulajdonságait is. A címkék segítségével ráadásul összehasonlítható a gumiabroncsok nedves útfelületen mért tapadása, üzemanyag-takarékossága és zajszintje.
Ha például valaki gyakran indul hosszú utakra, célszerű a legmagasabb üzemanyag-takarékossági osztályba sorolt gumiabroncsot választania, ezt jelzi az „A” (zöld színű) osztályzás, míg a legkevésbé takarékosak a „G” (piros színű) osztályba tartozó abroncsok. Az A és G osztály között akár 7,5%-os eltérés is lehet az üzemanyag-fogyasztásban.
Aki pedig hosszabb utakat tesz meg, az általában gyorsabban is közlekedik, ami nagyobb féktávolsággal és a gumiabroncsok fokozott kopásával jár.
Abroncs csere? Ma már lehet kényelmesen is!
A szervizek a tanácsadáson túl is igyekszenek különféle szolgáltatásokkal megkönnyíteni az ügyfelek dolgát. A Premio szervizekben például a gumiabroncs-csere időpontja az interneten is lefoglalható. A gumiabroncsokat és keréktárcsákat pedig előre be lehet vinni a szervizbe, így a szelepek cseréje és a kiegyensúlyozás után a keréktárcsák előkészítve várják a cserét, amit akár a helyszínen is meg lehet várni.
Lehet a gumi műhely egyben gyorsszerviz is!
A cserére vagy vásárlásra kiszemelt szerviz választásakor célszerű figyelembe venni, hogy milyen akcióik vannak, és milyen plusz szolgáltatásokat kaphatunk. A Premio szervizekben például gyorsszerviz szolgáltatások – többek közt futómű-állítás, fékbetét-csere, fékfolyadék-csere, légkondicionáló-tisztítás vagy akkumulátorcsere, stb. - is elvégezhetők a cserével egy edőben, a szerelő pedig díjmentesen ellenőrzi az autót, így a később esedékes javításokról is időben tájékozódhatunk.