A Kia Stonic annyira új, hogy a hazai bemutatóra mindössze két autót tudtak elhozni, amiből az egyik volt csak rendszámos. Ez is mutatta, hogy igyekeznek minél hamarabb piacra vinni az újdonságot. A figyelemfelhívó cím nem véletlen és nem is túlzó, elég csak megemlíteni azt a statisztikát, hogy 2020-ra, csak ebben a méretosztályban, 2,07 millió szabadidő-autót fognak eladni!
Ez azt jelenti, hogy a Peugeot 208 által jellemzett, 4 méter körüli kisautóktól és a megcsappant egyterű kínálatban keresgélőktől jön át majd sok vásárló. Két fontos adat még az autó tervezéséről, az egyik, hogy a vevők 15 százaléka márka hű a kategóriában, a vásárláskor pedig a vevők döntését 43,2 százalékban befolyásolja a formaterv. Ezért tettek óriási hangsúlyt a dizájnra.
A Stonic elérhető kétszínű fényezéssel, így húszféle külső színt, és ötféle belsőt lehet kombinálni az autónál. Elérhető a sportos, egyenes aljú kormány, a műszerfal mai trendeknek megfelelően szét tagolt, és egész jól néz ki. Puha műanyagokat nem kell keresni, Suzuki szintű, kemény burkolatokat találni az ajtókon, a műszerfalon, a váltó körüli tárolók aljába jut bizonyos felszereltségnél gumírozott alj.
Az autóba könnyű a beszállás, mert az ülések kicsit magasabban találhatók, mint a hagyományos modellekben. A tér is elegendő, a hátsó ülésen el lehet férni, egy 190 centi körüli személy mögött, a térd épp, hogy éri az ülés háttámláját.
A meglepetés a motoroknál történt, a mai turbós korszak ellenére betette a Kia a kínálatba az 1,4-es szívó motort. A 100 lóerőt és 133 Nm-t tudó négyhengerestől túl sokat nem kell várni, jól viszi az 1000 kilót valamivel meghaladó autót. Mivel egyszerű a szerkezete (nincs turbó), így valószínűleg a legmegbízhatóbb lesz, a hangja elfogadható, a 27 kilométert futott autót, nem akartuk gyötörni a pár kilométeres próbán...
Hatsebességes váltóval érhető el az 1,4-es, mellette még ötsebességes kézi váltó kapható, és jövőre érkezik a hétsebességes, dupla kuplungos kivitel és szintén a jövő zenéje a hatsebességes automata.
Motorok terén a belépő szintet képviseli az 1,25 literes 84 lóerős, a benzines csúcsmodell a háromhengeres turbós, 120 lóerővel. A nyomaték király a 265 Nm-t tudó 1,6-os, 120 lóerős dízel.
A divatos külső/belső mellett, nem maradhatnak ki a vezetés segédek és más elektronikus segédek sem, ezekből is megtalálható minden fedélzeten.
A végére pár szó a futóműről, a próbált autón 15 colos kerekek voltak, ezzel átlagos volt a kocsi rugózása, a fekvőrendőrt későn sikerült észrevenni, és egész jól átmentünk rajta, sérülés, felütés nélkül. A terepjárósságot sugalló suv életérzéssel és külsővel azért vigyázni kell, mert az egész egy illúzió. A Budán lévő rendezvényhelyszínre egy kicsit meredek kapubejárót terveztek, az autó lökhárítóján lévő koptató csík, ki és behajtáskor is leért....
Műszaki adatok:
Kia Stonic LX Exclusive 1,4 MPI
Hossz/szél./mag.: 4140/1760/1505 mm
Motor: 1368 cm3, 100 LE/ 6000, 133 Nm/4000
Gyorsulás (0-100 km/h): 10 s
Ár: 4 649 000 Ft (Alapár: 3 699 000 Ft)
Tesztautó: Kia Motors Magyarország