Nem vitás, ma az ötajtós Coupék azok az autók, amelyek ott táncolnak a racionalitás és az őrület vékony határvonalán. Ezért aztán nagyon kívánatosak, de még nem kényszerítenek senkit kompromisszumokra. Hiszen rendelkeznek nagy csomagtérrel, és hely is akad bőven a hátul ülőknek. Így a vagányság akár közösségi élménnyé is válhat: jöhetnek a haverok, a barátnő vagy a szülők: ilyen egy újkori Grand Tourismo.
Persze az igazi élmény továbbra is az, ha a vezetőülésben foglalhatunk helyet. Ellentétben ugyanis a közel egy éve tesztelt 330i-vel, amiben kissé idegennek éreztük ugyanezt a 252 lóerős erőforrást, ebben az autóban végre otthonára talált. Tökéletesen illik az autó jellegéhez, és a keményebb futómű, valamint a tökéletesre hangolt kormányzás az első pillanattól kezdve élménnyé varázsolja a vezetést. Ez pedig annak ellenére is igaz, hogy a német márka még ezt a teljesítményszintet is egy négyhengeres turbóval ugorja meg. De ez ne zavarjon senkit: a turbós erőforrást egyáltalán nem kísértik a feltöltött motorok démonai. Nincs turbólyuk vagy késlekedő gázreakció. Sőt a bajorok még a motorhangot is mesterien megszerkesztették. Egyrészt egy remek kipufogóhangolással, másrészt az audiorendszerrel, ami gázadáskor vad hathengeres muzsikát kever a mechanikus zaj mellé.
A klasszikus felépítésű autó, amelyben a motor jól hátratolva és hosszában foglal helyet, remek úttartást biztosít, és már az első kanyarban mosolyt csal az ember arcára. Nem véletlenül: a BMW-nél alapkoncepció, hogy a vezetőnek közvetlen kapcsolata legyen az úttal, a kanyarok ívével. Ez pedig hatványozottan igaz a kék-fehér emblémás márka sportos modelljeire. A 430i neutrális és kellőképpen direkt, ezért aztán hatalmas élmény lesz az összes szerpentin, szűk kanyar vagy körforgalom. És mindehhez nem volt szükség még csak nagyon keményre se hangolni a futóművet: a 430i nem pattog el a rosszabbnál rosszabb útburkolatokon. Persze tesztautónk összkerékhajtással is rendelkezett, aminek köszönhetően kisebb a félnivalónk, ha esetleg a kék-fehér embléma és az erős motor előcsalogatná belőlünk a DTM-pilótát.
Szerencsére az automata váltó is tovább finomodott, és a 330i-ben tapasztalható némi határozatlanság immár nem jellemzi az adaptív rendszert. Hiba nélkül, tökéletesen érzi a vezető szándékát, és gyorsult a váltások sebessége is. Jól jellemzi a technológia fejlettségét, hogy egy pillanatig nem merült fel bennünk, hogy felül kéne bírálni az elektronikát, és átkapcsolni manuális üzemmódba. A visegrádi szerpentinen ugyanúgy olvasta a gondolatainkat, mint a belvárosi dugóban. Ha pedig akarjuk, akkor tövig nyomva a gázpedált mindenkit magunk mögött hagyhatunk, hiszen a 430i-nek 5,9 másodpercre van csak szüksége, hogy elérje a 100 km/órás sebességet. Ehhez képest egyáltalán nem sok az átlagban 9,5 literes fogyasztás száz kilométerenként.
A 14 és fél milliós alapár – noha a konkurenciával tökéletesen fedésben van – viszont már egyáltalán nem kevés, ráadásul az extrák listája is elég hosszú: ha valaki megkívánná a tesztautónk vajszínű bőrüléseit vagy versenyautós kormányát, akkor mélyen a zsebébe kell nyúlnia.
Összességében kijelenthető: egy gyönyörű ötajtós kupét tesztelhettünk, amely nemcsak formailag meggyőző, hanem emellett a motorja is erős és mérsékelten fogyaszt, a vezetési élmény pedig intenzív és sportos. Az autó presztízse nagyon magas, csakúgy, mint a minősége és a technológia színvonala, ami a kezelőszervek mögött megbújik.
Műszaki adatok:
Hossz/szél./mag.: 4633/1811/1429 mm
Motor: 1998 cm3, 252 LE/ 5200–6500, 350 Nm/1450–4800
Végsebesség: 250 km/h
Gyorsulás (0–100 km/h): 5,9 s
Alapár: 14 585 600 Ft
Tesztautó: BMW Magyarország Kft.