DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
Egyéb

HTC VIVE: Amikor beszippant a virtuális valóság

Sokak számára a VR-élmény távoli jövőnek tűnik csupán, pedig a jelenleg kapható készülékek már most is rengeteget tudnak nyújtani. A forgalmazó jóvoltából szerkesztőségünk is kipróbálhatta a HTC Vive-ot, ami jelenleg az egyik piacvezető virtuális valóság-felszerelés. Vajon eljött az a pillanat, amikor a hétköznapi felhasználó is átélheti az autóversenyzés izgalmát a nappalijában?

1_1



Stílusos, kék-fekete színekben pompázó, hatalmas dobozban érkezett hozzánk a felszerelés. A csomag tartalmazta a szemüveget, két kontrollert, két érzékelőt, a szokásos papírokat a beállításhoz és rengeteg kábelt mindenhez. Először azt kellett kitalálni, hogy hova fogjuk telepíteni az egészet, ugyanis két féle módon is használható: vagy egy helyben állva (ülve), vagy egy általunk meghatározott területet elfoglalva. A legnagyobb élményt mindenképp az utóbbi adja, ezért mi is így állítottuk be, szerencsére pont elfért egy általunk kevésbé használt helységben. Az érzékelők felszerelése nem okozott komolyabb gondot: csupán arra kellett figyelni, hogy elég magasan legyenek, legalább 180 centiméter ajánlott. Mi ezt két állvány segítségével oldottuk meg, de a csomagban kapunk falra erősíthető tartókat is, valamint a legtöbb tripodot és egyéb, bármely fotósboltban fellelhető kiegészítőt támogató csavarmenetek is kerültek az eszközökre. Fontos, hogy a két készülék lássa egymást, bár ez áthidalható a manuális összekötésükkel, ehhez kapunk is egy kábelt a dobozban, valamint figyelni kell rá, hogy ugyanazon a csatornán kommunikáljanak. Ezt egy kis gomb segítségével tudtuk beállítani a hátsó oldalon. A kontrollerek sem okoztak fejtörést, csupán fél óra töltés kellett nekik és már maximumon voltak. A szemüveg összekötése is rendkívül felhasználóbarát módon lett megoldva; egy HDMI, egy USB és egy hálózati csatlakozó kell a működéshez, ezeket természetesen mind tartalmazta a doboz. Az egyetlen gond, amibe ezen a ponton ütköztünk, hogy a teljes felszerelés rengeteg konnektort emészt fel, tehát jó, ha van az embernél néhány elosztó és hosszabbító. A szemüveg közvetlenül kapja a hangot, így van rajta egy csatlakozó, amibe fejhallgatót dughatunk. Érdemes minél rövidebb kábellel rendelkezőt választani, vagy felcsavarni azt, ugyanis játék közben rendkívül zavaró tud lenni, ha hosszú, könnyen beleakad az ember. Miután ezekkel megvoltunk, következhetett a szoftveres beállítás.

2_1

A legfrissebb nVidia driver letöltése a videókártyához nagyrészt meg is oldja a számítógéphez kapcsolás problémáját, most már csak a használatára kell felkészülni. Ehhez a Steam nevű online áruház felületén beszerezhető ingyenes szoftvert, a SteamVR-t érdemes használni. A varázsló végigvezet bennünket a készülék helyes használatán és útmutatást nyújt a játéktér beállításához. Itt láthatjuk működés közben először a Vive-ot, ugyanis meg kell határozni a padló helyét, valamint a szabad terület méretét. Ezt az egyik kontroller fal mentén történő végigvezetésével tehetjük meg. Ezzel a beállítások végéhez is értünk, következhetett tehát az éles tesztelés.

3

Mint kiderült, a SteamVR nem csupán a beállítások elvégzésére alkalmas, hanem egy kiindulópontot is jelent a virtuális térben. A program elindítása után egy hegyek között álló modern házban találja magát az ember. Itt, ami elsőre feltűnik, az a kontrollerek félelmetesen pontos követése. A legkisebb mozdulatot, forgást, billentyűlenyomást is azonnal érzékeli, szinte semmilyen késés nem tapasztalható. Előttünk egy hatalmas képernyő található a falon, amit a kontrollerekből a virtuális térben kilövellő lézersugár segítségével használhatunk. Itt láthatjuk a barátainkat, az elérhető játékokat, valamint a mások által kreált virtuális tereket, amikkel a hegyoromi házat helyettesíthetjük kiindulópontunk gyanánt. Minden tárggyal interakcióba tudunk lépni, megfoghatjuk, játszhatunk vele, az ecsetekkel, festékszórókkal a térben tudunk rajzolni például. Amennyire a hely engedi, sétálgathatunk, kinyújthatjuk a karunkat, hogy elérjünk valamit. Ha túl messzire megyünk, a program egy kék hálót jelenít meg körülöttünk, ezzel jelezve, hogy ott már valóságos fal van, ahogy azt beállítottuk az elején. A határon kívüli területek eléréséhez teleportálhatunk, ezt minden játékban más módon tehetjük meg, de a metódus ugyanaz: az egyik gomb lenyomásával megjelenik egy kör a földön, a felengedésével pedig oda is kerülünk. A SteamVR által kreált környezetet ízlésünk szerint testre is szabhatjuk, kiegészítőket, díszítő elemeket helyezhetünk el. Itt kerülhet sor az első közösségi élményünkre is, ugyanis a barátaink becsatlakozhatnak a szobánkba, beszélgethetünk velük, az interaktív tárgyakkal játszhatunk egymással.

maxresdefault

Autósport-magazin lévén az első komoly játékunk nem is lehetett más, mint egy versenyszimulátor. A Project Carsra esett a választás, ami 2015 egyik nagy meglepetése volt a fizika, az aprólékos modellezés és az élethű időjárás tekintetében. Kezdetben egy XBOX kontrollert használtunk az irányításhoz, mivel nem állt rendelkezésünkre megfelelő felszerelés a komolyabb teszthez és hamar rájöttünk, hogy ez így alig élvezhető. Nem volt jó érzés látni a virtuális kezeinket, ahogy váltanak és a kormányt fogják, miközben mi két joystick-kal irányítottunk mindent. Egy kormány és pedál beszerzése után azonban az élmény nagyságrendekkel megnőtt. Elsőre rendkívül furcsa, ugyanakkor nagyszerű érzés is, ahogy az ember belemerül a virtuális térbe, néz balra-jobbra, közelebb hajol a műszerfalhoz, előzéseknél farkasszemet néz más sofőrökkel. Verseny közben sokkal jobban megfontolunk minden döntést, mintha már tényleg súlya és következményei lennének egy-egy hibásan bevett kanyarnak. Habár valós veszély nem áll fenn, még így sem jó érzés elvéteni az ívet, ugyanis a felénk nagy sebességgel közeledő gumifal VR-ben nem egy kellemes élmény. Külön pozitívum, hogy azok, akik rendelkeznek VR-felszereléssel, minden probléma nélkül együtt tudnak játszani olyanokkal is, akiknek nincs. Az egyetlen probléma, amivel találkoztunk, hogy valamiért elég pixeles képet adott a szemüveg, pedig más játékok tesztelése során ez nem volt jellemző.  Éppen ezért egy másik cím után kezdtünk kutatni, még végül a Dirt Rallyra esett a választás.

5

Itt már sokkal jobb minőségű világ tárult a szemünk elé. A fák, a sár, az eső, a szurkolók is gyönyörű animációt kaptak, VR-ban pedig ez az élmény fokozottan van jelen. Itt mutatkozik meg igazán, hogy mire is jó a szemüveg; a képesség, hogy az ember ki tud nézni oldalra egy-egy élesebb kanyarban, felbecsülhetetlen előny a verseny során. Durván fel tud szaladni az ember pulzusa egy-egy intenzívebb verseny során, hiába ülünk egy helyben, keményen meg tud izzasztani a játék. Természetesen a kormány és a pedálok használata itt is fokozottan ajánlott. A két játék közül mindenképp az utóbbi nyerte el a tetszésünket.

6

Azonban a Vive fő ereje nem a szemüvegben, hanem a kontrollerekben rejlik. A legtöbb időt azokkal a játékokkal lehet eltölteni, amik a kettőt egyszerre használják ki, a virtuális térben mozoghatunk és interakcióba léphetünk különböző tárgyakkal. Ehhez először egy ingyenes demót, a Budget Cutsot választottuk. Egy gyors oktató rész után bele is kezdhetünk a kalandba, melynek célja, hogy elfogadtassuk a jelentkezési kérelmünket a céghez, ezért egy logikai feladványokkal tűzdelt pályán napnyugtakor beosonunk az irodába, amit robotok védenek. Habár ez nem hangzik túl izgalmasnak elsőre, szinte mindenkinek ez lett a kedvence, ugyanis rendkívül egyszerű az irányítás és nagyon bele tud merülni az ember. A beállításkor általunk kiválasztott területen tudunk sétálgatni, tárgyakat felvenni, jelen esetben például bögréket, amikkel a robotok figyelmét terelhetjük el, vagy dobókéseket, melyekkel semlegesíthetjük is őket. A két kontroller közül az egyikkel foghatjuk meg a tárgyakat, fiókokat, kulcsokat, késeket, a másikkal pedig teleportálni tudunk: egy kis kék labdát lőhetünk ki, ami ha földet ér, felajánlja a lehetőséget, hogy oda kerüljünk. Érdemes az ajtók mellé célozni, ugyanis szabad tértől függően ki tudunk hajolni a fedezékünkből és ellenőrizhetjük, hogy biztonságos-e a következő szoba. Akinek lehetősége van beszerezni egy Vive-ot, annak bemelegítés gyanánt mindenképpen ajánlott kipróbálnia a Budget Cutsot.

7

Azonban a lőfegyvereket kedvelők sem maradnak jó címek nélkül; negyedik játék gyanánt a Hot Dogs, Horseshoes & Hand Grenadesre esett a választás. Ez tulajdonképpen egy lőtérszimulációs program, melyben valóban mindent nekünk kell csinálni: tárat cserélni, kibiztosítani, kiegészítőket felszerelni. Rengeteg módon lehet itt eltölteni az időt, az ember lőhet célba bármilyen fegyverrel, amit választ, játszhat pontokért különböző minijátékokkal, kimehet a mezőre agyaggalamb lövészetre, vagy akár nagy távolságú precíziós lövészetet is gyakorolhat, melynél még a távcső beállítására is nekünk kell figyelni. Lőfegyverek széles választéka áll rendelkezésre ezekre a célokra, kezdve a félautomata pisztolyoktól a revolvereken és vadászpuskákon át, a gépfegyvereken keresztül a távcsöves puskáig és a gránátvetőig. Minden, amit a kezünkbe veszünk, testre szabható, rengeteg célzó, hangtompító és egyéb tárgy, lézerek, lámpák, egyedi tárak állnak készen, hogy használatba vegyük őket. Az irányítás itt sem túl bonyolult, sokkal inkább a fegyverek egyedi tulajdonságaival gyűlik meg az ember baja, de ez nem is csoda, hiszen honnan is tudhatná az egyszeri játékos, hogy hol található a kibiztosító kapcsoló, vagy a tárkioldó egy G36C-n, ha a valóságban sosem látott ilyet.

8

Összességében elmondható, hogy hatalmas élmény a HTC Vive. Mindenki, aki kipróbálta, nagyon élvezte és egy-két dologtól eltekintve pozitív véleményekkel tele vette le a fejéről az eszközt. Ezek ellenére jelenleg arra a konklúzióra jutottunk, hogy széles tömegeknek sajnos még nem tudjuk ajánlani egy VR headset beszerzését. Az egyik fájó pont az ára, ami jelenleg a hivatalos weboldalon 215 ezer forint. Ha valaki szerint ez még elfogadhatónak számít egy ilyen fejlett technológiáért, az még nem gondolt abba bele, hogy az eszköz működtetéséhez egy igen erős PC-re is szüksége van az embernek, ami legalább ugyanennyibe, ha nem többe is kerül.

dims

Fontos még megjegyezni, hogy aki eddig sokat játszott számítógépen, annak bizonyára sok eredeti játéka is van már, azonban a VR beszerzésével szinte előlről kell kezdeni a gyűjtögetést, hiszen a meglévő könyvtárban aligha van olyan cím, amely az új rendszerben támogatással rendelkezik. A szoftverek pedig meglepően sokba kerülnek; a legolcsóbb cím is 4-5 ezer forint és nem kínál többet néhány óra szórakozásnál.

Ha már valaki azonban elhatározta magát, akkor legalább 2018 végéig érdemes várnia, amikor az új generációs HTC Vive 2 megjelenése várható. Ez jelentősen szebb képet, kényelmesebb viseletet és kezelést ígér a virtuális valóság szerelmeseinek. 

Magyar videóteszt (The Lab):

Külföldi videóteszt: 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: