DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 28. szombat
Egyéb

A Toyota és a Lexus volna a két legolcsóbb autómárka?

A környezetbarát hibrid technológiájáról és legendás megbízhatóságáról ismert Toyotáról valamint a japán autógyártó prémium márkájáról, a forradalmi műszaki megoldásairól, jövőbemutató technológiáról és futurisztikus, letisztult luxusautóiról ismert Lexusról elsőre a legtöbbeknek nem az olcsó autók jutnak eszébe. Egy amerikai tanulmány eredményeként ugyanakkor kiderült, egyetlen autómárka modelljeinek fenntartására sem kell olyan keveset költeni az első tíz évben, mint a Toyota és Lexus esetében.

Az elmúlt időszakban Magyarországon is valósággal szárnyaló, az idei év első négy hónapjában az előző év azonos időszakához képest mindössze 12,65%-al bővülő piacon értékesítéseit 62,7%-al növelő Toyota és 110,3%-al bővítő Lexus márkákról kiderült, hogy az őket választó autóvásárlók nem csupán környezetbarát, megbízható és letisztult formavilágú autók vélhetően elégedett tulajdonosai lesznek, de egyben biztosak lehetnek benne, hogy sokkal kevesebbet költenek majd autójuk fenntartására, mintha bármilyen más autómárkát választanának.

Az amerikai YourMechanic tanulmányát a hazai Pénzcentrum dolgozta fel és igazán izgalmas eredmények születtek. A magyarországi személyautó és haszongépjármű piacon január és árpilis között a márkák rangsorában 7,9%-os piaci részesedéssel ötödik helyen álló Toyota esetében a tanulmány adatai szerint átlagosan 1.573.000 Ft-ot kell költenünk autónk fenntartására 10 év alatt.  A hazai piacon jelenleg első helyen álló Ford esetén ez 2.602.600 Ft, az itthon második, harmadik és negyedik helyen álló Suzuki, Opel és Skoda márkák a tengerentúlon nem relevánsak és így nem szerepelnek a tanulmányban, a hazánkban hatodik helyen álló Volkswagen esetén pedig 2.230.800 Ft az átlagos fenntartási költség. Az itthon hetedik, nyolcadik és kilencedik helyen álló Dacia, Fiat és Renault megint csak nincsenek érdemben jelen az amerikai piacon, de az itthon tízedik Nissan már feltűnik a tanulmányban, 2.173.600 Ft-os fenntartási költséggel. A Toyota tehát nem csupán az abszolút legolcsóbban fenntartható autókat kínáló márka, de a hazai TOP10-ben szereplő, a tanulmány által tárgyalt versenytársaihoz képest 38-65%-al kevesebbet kell rá költenünk 10 év alatt, ami drasztikus különbség.   

automarkak_fenntartasi_koltsegei



A tanulmány eredménye szerint a Toyota után abszolút második legolcsóbban fenntartható márkaként a japán autógyártó prémium márkája, a Lexus végzett: a magyarországi prémium autó piacon az év első négy hónapjában 5%-os piaci részesedéssel ötödik helyen álló márka esetében átlagosan 2.002.000 Ft fenntartási költséggel kell számolnunk 10 évre vetítve. A hazai prémium piacon ez a költség a jelenleg első helyen álló Mercedes esetén 3.689.400 Ft, a második helyen álló BMW esetén 5.090.800 Ft, harmadik helyen álló Audi tekintetében 3.546.400 Ft, a negyedik helyen álló Volvo tekintetében pedig 3.575.000 Ft. A Lexus tehát, nem csupán a Toyota után a második abszolút legolcsóbban fenntartható autómárka, és egyértelműen a legalacsonyabb fenntartási költségeket kínáló prémium márka, de a hazai prémium piac TOP5-jében szereplő versenytársaihoz képest 77-154%-al kevesebbet kell ráköltenünk 10 év alatt, azaz legköltségesebb versenytársára 2,5-ször annyit kell ráfordítanunk ennyi idő alatt, ami megint csak elképesztő adat.

Lexus_NX_300H

Mindez persze a Toyota és Lexus legendás összeszerelési minőségén túl nem kis mértékben annak is köszönhető, hogy a technológiát jegyző, és az elmúlt húsz évben világszerte több, mint 10,5 millió hibrid autót értékesítő japán gyártó értékesítéseiben kimagasló a hibridek aránya: egy hibrid autóban ugyanis ötször kevesebb alkatrész van mint egy dízelben, és hiányoznak belőle az olyan, gyakran költséges javítási számlákat eredményező alkatrészek, mint a könnyen kopó turbófeltöltő, a kettős tömegű lendkerék, a karbantartást igénylő részecskeszűrő, az NOx szűrő, a kényes kuplung, a nagynyomású üzemanyagellátó rendszer, miközben még a fékrendszer is jóval mérsékeltebb kopásnak van kitéve, mint egy dízel esetében, ráadásul idehaza is elérhető az akár 10 évre kiterjeszthető, hibrid részegységekre vonatkozó garancia.  

Ez természetesen tudatos stratégia eredménye: a tavaly a magyarországi környezetbarát hibrid eladások 82,2%-át jegyző Toyota és Lexus célul tűzte ki, hogy 2020-ra világszintű eladásainak 50%-át tegyék ki a hibrid értékesítések. A világ leginnovatívabbnak és legzöldebbnek tartott autógyártója pedig e tekintetben is a várakozások felett teljesít: a tavalyi évben a Toyota hazai személyautó értékesítéseiből 20,4%-ot, a Lexus eladásaiból 95,7%-ot képviseltek a hibridek, míg európai szinten még ennél is jobb az arány, az idei évre pedig további növekedés prognosztizálható.

Toyota_C_HR_1_3

„A YourMechanic tanulmányának eredményei egészen drasztikusan meggyőzőek: a hazai TOP10-ben szereplő legköltségesebb fenntartású versenytársunkhoz képest ügyfeleinknek átlagosan 65%-al kevesebbet kell költenünk egy Toyota fenntartására, míg a hazai prémium piac TOP5 szereplőjéből legdrágább fenntartásúnak bizonyuló versenytársunk esetén 2,5-szer annyit kell költeniük a tulajdonosoknak autójukra tíz év alatt, mint egy Lexus esetében.” – mutat rá Varga Zsombor, a Toyota és Lexus márkák magyarországi kommunikációjáért felelős vezetője.

„Ha mindehhez hozzávesszük azt, hogy az Eurotax adatai szerint a Toyota és a Lexus a legértéktartóbb márkák között szerepelnek, azaz használt autónk értékesítésekor a piac egyik legmagasabb arányos maradványértékével számolhatunk – nem beszélve a hibrid modellek kedvező, gyakran kategóriaelső fogyasztásáról – akkor egyértelműen kijelenthető: jelenleg a piacon nem létezik a Toyotánál és a Lexusnál olcsóbb autómárka. Nem véletlen, hogy ezt felismerve egyre több vállalat dönt a hagyományosan a magánvásárlók körében erős márkáink mellett, alátámasztva látványos flottapiaci térnyerésünket.” – teszi hozzá a szakember.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: