A rekorddöntést a sorozatgyártást megelőző utolsó fejlesztési szakaszban, száraz, tiszta időben hajtotta végre a Honda csapata, és igen büszkék lehetnek az elért eredményre, hiszen közel hét másodperccel jobb időt futottak, mint a Civic Type R előző generációjával.
Az új Civic Type R-t a tizedik generációs Civic fejlesztési programjának keretein belül dolgozták ki a mérnökök, ez volt a Honda történetének legátfogóbb ilyen jellegű projektre. A vállalat szakemberei azt a célt tűzték ki, hogy a modell közúton és versenypályán is maga mögé utasítsa a kategória többi szereplőjét.
Az új Civic Type R az innovatív, jövőbe mutató műszaki megoldásoknak köszönheti sikerét. Továbbfejlesztett és kifinomultabbá tett 2.0 VTEC TURBO erőforrása 320 lóerőt és 400 Nm-t szabadít az első kerekekre, méghozzá új, röviden áttételezett kéziváltón keresztül, ami még dinamikusabb gyorsulást tesz lehetővé. Ehhez társul az összetett, nagy sebességnél is stabil útfekvést biztosító aerodinamikai csomag, mely a felhajtó- és a leszorítóerőt illetően egyaránt a szegmens legjobbja.
Az új karosszériaszerkezet révén az új Civic Type R 16 kilogrammal könnyebb, mint elődje, torziós merevsége pedig 38 százalékkal javult. Ez jelentősen hozzájárult a gyorsabb kormányreakciókhoz és kanyarvételekhez, akárcsak az új, több lengőkaros hátsó felfüggesztés, ami – nem mellesleg – stabilabbá tette az autót a fékezések során és csökkentette a kitörési hajlamot.
A Civic Type R futóművének vezető fejlesztője Ryuichi Kijima volt, tőle tudhattuk meg, milyen változtatások tették lehetővé, hogy az új modell jobb időt futhasson a Nürburgringen felmenőjénél.
„Az új Type R nagyobb kanyarsebessége elsősorban a szélesebb nyomtávnak, a nagyobb tengelytávnak és az új, több lengőkaros hátsó felfüggesztésnek köszönhető árulta el Kijima-san. Hagy mondjak egy példát! A Metzgesfeld utáni kanyar a közepes sebességű ívek közé tartozik, itt a vezetők általában 150 km/órás sebességgel hajtanak. Nos, az új Civic Type R itt nagyjából 10 km/órával képes gyorsabban haladni kicsúszás nélkül, tehát igen jelentős a különbség. A differencia főként akkor szembetűnő, ha a teljes pályán elért időeredményeket nézzük – az új Type R tényleg sokkal fürgébb vetélytársainál” – fűzte hozzá.
A rekordidőt teljesítő fejlesztési modell műszaki jellemzői megegyeznek a sorozatgyártású változatéval, csupán a biztonsági okokból beszerelt bukókeret jelentett különbséget, de ezt is úgy installálták, hogy ne befolyásolja a karosszériamerevséget. Hogy a bukókeret okozta többletsúlyt kompenzálják, a Honda mérnökei kivették a szórakoztatóelektronikai és információs rendszert, sőt a hátsó üléseket is. További fontos adalék, hogy a rekorddöntéshez nem volt szükség versenyabroncsokra, az új Civic Type R közúti használatra is engedélyezett sportgumikkal érte el a nem mindennapi eredményt.
Az új Civic Type R gyártása 2017 nyarán kezdődik a Honda swindoni üzemegységében (HUM), ami az alap-Civic összeszerelését is végzi. Innen exportálják a modell a nemzetközi piacokra, beleértve Európát, Japánt és az Egyesült Államokat is. Érdekesség, hogy az új Civic Type R lesz az első Honda-emblémás Type R, amit hivatalosan forgalmaznak Észak-Amerikában.