A Lexus márka új globális csúcsmodelljeként megálmodott LS messze túllép mindazon, amit a világ egy luxusautótól elvárna.
„Egy ilyen zászlóshajó kifejlesztéséhez teljes mértékben át kellett alakítanunk gondolkodásunkat.” – fogalmaz Toshio Asahi főmérnök. „Ahelyett, hogy a luxusautókat a múltban meghatározó konvenciókhoz ragaszkodtunk volna, arra törekedtünk, hogy egy olyan innovatív, érzelmekben gazdag, érzéki személyiséget alkossunk meg, amelyet megismerve az ügyfelek hátat fordítanak az összes többi luxusautónak, és felkarolják az általa kínált vadonatúj értékeket.”
Az autó formavilágában sikeresen ötvöződnek a nyújtott tengelytávú, négyajtós limuzin jellemzői a mélyen ülő, kupészerű profillal, így az LS az egyaránt növekvő kupé és limuzin szegmens közös határán foglal helyet. Az utastér kialakítása során újszerű megközelítést alkalmaztak, a központi tematika a „progresszív kényelem" volt, amelynek keretében a hagyományos japán esztétikai elveket és kézműves hagyományokat egy fejlett, fényűző és innovatív utastér létrehozására fordították, amelyben olyan különleges elemek találhatók, mint az egyedi ajtópanel-dekorbetét. Az LS 500 nem véletlenül nyerte el a Detroiti Autókiállításon az EyesOn Design díjat a kiváló beltéri dizájn kategóriában. Az LS 500h a Lexus új többfázisú hibrid rendszerét alkalmazza, amely vadonatúj teljesítménnyel és vezetési élménnyel ruházza fel a hibrid járművet, kedvezőbb gázreakciót és élvezetesebb, lineáris gyorsítóképességet kínálva, ami különösen álló helyzetből elindulva lenyűgöző. Ugyanakkor a Lexus Hybrid Drive eredendően kedvező üzemanyag-fogyasztása és csekély károsanyag-kibocsátása még tovább javult. A hajtáslánc egy 3,5 literes Dual VVT-i V6 benzinmotorból és két villanymotorból áll. Ezek együttesen 354 LE / 264 kW rendszerteljesítményre képesek. Míg az LS 500 Európa-szerte kizárólag összkerékhajtással lesz elérhető, az LS 500h hibridet hátsó- és összkerékhajtással egyaránt kínálják majd.
Az LS 500h az új Lexus Global Architecture – Luxury (GA-L) platformra épül, amely alacsony tömegközéppontot és optimális tömegeloszlást szavatol, hozzájárulva a gépkocsi eredendő stabilitásához és dinamikus vezethetőségéhez, valamint az ezekből eredő, fokozottan élvezetes vezethetőséghez. A futómű alapvetően merev szerkezetének köszönhetően a mérnökök pontosan úgy hangolhatták be az új multilink felfüggesztést, hogy a kiváló vezethetőséget az LS legendásan kiemelkedő komfortszintjével társíthassák. Európában a gazdagabb felszereltségű kivitelek alapáron kínálják a légrugózáshoz csatlakozó adaptív változó felfüggesztést. Az autó menetdinamikai jellemzőit a fékrendszer, a kormánymű és a menetstabilizáló berendezés Lexus Dynamic Handling rendszeren keresztül megvalósított összehangolása javítja még tovább.
A lenyűgöző biztonsági teljesítményről további fejlett technológiák gondoskodnak. Az LS 500h modell Lexus Safety System+ csomagja sok egyéb mellett egy fontos új biztonsági rendszert is tartalmaz, amely a világon elsőként képes intuitív módon észlelni a gyalogosokat, és aktív kormányzással elkerülni az ütközést. A japán vendégszeretet, az Omotenashi filozófiája határozza meg az LS 500h teljességgel zajmentes, fényűző belső terét. A kiemelkedő kényelem érdekében az első és hátsó ülések egyaránt számos irányban motorosan állíthatók, hűthetők, fűthetők és masszázsfunkciót is kínálnak. Emellett a hátsó üléssorra opcióként kinyújtható lábtámasz is kérhető, a lábtér pedig komfortosabb, mint bármely korábbi LS generáció esetében. Az új LS 500h még a jelenlegi, hosszú tengelytávú LS modellnél is hosszabb. A tengelytávot 3090 mm-ről 3125 mm-re növelték. A Lexus Takumi kézműves hagyományai is hozzájárultak az LS 500h utasterének különleges minőségéhez, a fényűző új kárpitanyagoktól és anyagoktól kezdve az olyan apró részletekig, mint a Kiriko üvegműves alkotások a belső ajtópaneleken, vagy az új redőzési eljárás.
Képzeletgazdag technológia
Az LS 500h Lexus Multi Stage Hybrid (többfázisú hibrid) rendszere a 3,5 literes Dual VVT-i V6 benzinmotort két villanymotorral kombinálja, amelyek együttesen 354 LE / 264 kW rendszerteljesítményre képesek. A motor kétoldali intelligens változó szelepvezérlést (Dual VVT-i) alkalmaz, a szelepvezérlési időt pontosan a menetkörülményekhez igazítva, így biztosítva minden fordulatszámon magas forgatónyomatékot. A súrlódási veszteségek csökkentésére, és ezáltal az üzemi hatásfok javítására irányuló erőfeszítések között említhetjük a keskeny, könnyű görgős szelephimbákat, a csekély súrlódású vezérműláncot, míg a D-4S közvetlen benzinbefecskendezési rendszer alkalmazása optimális égési körülményeket, ezáltal kedvező üzemanyag-fogyasztást teremt.
Lexus többfázisú hibrid rendszer
Az új LS 500h megkapta a Lexus többfázisú hibrid rendszerét, a hibrid hajtásláncok teljesítményleadását forradalmasító technológiát. A rendszer négylépcsős fordulatszám-módosító berendezéssel egészíti ki a Lexus Hybrid Drive egységet, amely egy 3,5 literes V6-os benzinmotorból és két villanymotorból áll. Az így létrehozott rendszer közvetlenebb módon reagál a vezető utasításaira, megnő a dinamikus teljesítmény és a vezetési élmény, miközben fennmarad a Lexus hibridektől megszokott kifinomult, takarékos viselkedés. A hagyományos full hybrid gépkocsikban a villanymotor egy fordulatszámcsökkentő áttételen keresztül erősíti fel a belső égésű motor teljesítményét; az új többfázisú hibrid rendszer esetében azonban a V6 benzinmotor és a villanymotor teljesítménye egyaránt felerősíthető a négylépcsős fordulatszám-módosító egység révén, így álló helyzetből gyorsítva jóval nagyobb mértékű hajtóerő generálható: 100 km/órára 5,4 mp alatt gyorsul az autó. Nagy sebességű utazás során alacsonyabb fordulatszámon dolgozhat a motor, illetve LS 500h magasabb menetsebességet (140 km/óra) képes elérni tisztán elektromos üzemben. A többfázisú fordulatszám-módosító berendezés közvetlenül a teljesítménymegosztó egység mögött kapott helyet, a motor hajtótengelyével együtt álló tengelyen. Habár a berendezés mindössze négy fokozattal bír, D tartományban olyan szimulált váltóprogramot alkalmaz, amely a 10 fokozatú sebességváltók működését idézi. A jármű sebességének növekedését a motorfordulatszám lineáris, közvetlen és folytonos emelkedése kíséri, elkerülve azt a „gumiszalag-hatást”, amelyet néhány fokozatmentes sebességváltónál tapasztalhatunk. A 10. fokozati tartományban a CVT váltóegység nagy sebességű haladás során alacsony fordulatszámon tartja a motort, így csendesen, finoman és takarékosan haladhatunk. Az erőátviteli rendszer emellett a hagyományos automata váltókból ismert AI váltóvezérlés továbbfejlesztett változatát is megkapta. Ez intelligens, optimális fokozatválasztást tesz lehetővé, összhangban a menetkörülményekkel és a vezető utasításaival, ha pl. emelkedőn vagy lejtőn haladunk. A rendszer DMI (Driver’s Mind Index) rendszerrel is rendelkezik. Ez azt jelenti, hogy a sebességváltásokat képes a vezető stílusához és viselkedéséhez igazítani, anélkül, hogy a vezetőnek üzemmódot kellene váltania ahhoz, hogy az erőátviteli rendszer az elvárt teljesítményt biztosítsa számára. A többfázisú hibrid rendszer kialakításának köszönhetően a vezető akár M (kézi) üzemmódban is közlekedhet, a kormány mögött elhelyezett váltófülekkel kézzel kiválasztva és tartva a fokozatokat - erre korábban egyetlen Lexus hibrid sem kínált lehetőséget. A teljesítménymegosztó egység és a fokozatváltó mechanizmus összehangolt vezérlésének köszönhetően a váltás haladéktalanul megkezdődik, amint a vezérlő számítógép észleli a váltófülön keresztül kapott parancsot, ami kivételesen gyors váltási reakciót eredményez.
Lítium-ion hibrid akkumulátor
Az LS 500h kompakt, könnyű lítium-ion akkumulátort kapott Ez 20 százalékkal kisebb, mint a jelenlegi Lexus LS 600h nikkel-metál hidrid akkumulátora, ugyanakkor energiasűrűsége magasabb annál. A kisebb akkumulátornak is köszönhetően a csomagtartó kapacitása 25 literrel nőtt az LS 600h modelléhez képest. A lítium-ion technológia a komponens tömegét is leszorította, hozzájárulva a jármű össztömegének csökkentéséhez, ezáltal az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás visszaszorításához és a kiegyensúlyozott vezethetőség javításához. Ez az első olyan Lexus hibrid akkumulátor, amelynél szatellit szerkezeti kialakítást alkalmaztak, azaz a cellák feszültségfelügyeletét az akkumulátor vezérlő egységétől független rendszerre bízták. Így hatékonyan lehetett kihasználni egy egyébként üresen maradó helyet az akkucsomagon belül, vagyis immár elfér itt a kábelköteg és az akkumulátor hűtőventillátora is, amivel csökkent az egység befoglaló mérete. A hűtőventillátor erősebb és keskenyebb lett.
LS 500 kettős turbótöltésű V6-os motorral
Az LS 500 egy új 3,5 literes, kettős turbótöltésű V6-os motort kapott, amelyhez a luxusszedánok világában elsőként 10 fokozatú automata sebességváltó társul. A rendkívül jó üzemi hatásfokon működő turbófeltöltő és a villámgyors égéstechnológia a V8-as motorokkal vetekedő teljesítményt eredményez (415 LE / 310 kW, illetve 600 Nm), számottevő üzemanyag-takarékosság mellett. Az LS 500 tízfokozatú automata sebességváltója, amelyet először a Lexus LC 500 luxuskupé fedélzetén láthattunk, klasszikus nyomatékváltós automata váltó, ugyanakkor váltási ideje vetekszik a duplakuplungos egységekével. A szűken fokozott áttételekből adódó széles fordulatszám-tartomány minden fajta felhasználásra optimális, hiszen bármilyen vezetési stílushoz képes ideális fordulatszámot biztosítani. A vezető a kormányon elhelyezett váltófülekkel is kapcsolhat, ám sokan fogják a feladatot a fejlett elektronikus vezérlő rendszerre bízni, amely a gyorsulást, a fékezést és az oldalirányú gyorsulási erőket felügyelve előre megjósolja a vezető várható reakcióját, és kiválasztja azt ahhoz leginkább illő áttételt. Álló helyzetből gyorsítva az alsó fokozatok rövid áttételezése és a rövidített kapcsolási idők ritmusos, lelkesítő vezetési érzést biztosítanak, amint az autó egyre gyorsabban halad. Az ikerturbó motor nagy forgatónyomatéka és a hosszabb felső fokozatok könnyed, pihentető nagy sebességű utazást tesznek lehetővé, míg a visszakapcsolás rendkívül gyorsan megy végbe, azonnal jelentkező gyorsítóerővel.
Lexus Safety System+ új, fejlett biztonsági rendszerrel
A LS megkapta a Lexus Safety System+ biztonsági rendszert, valamint egy másik új, fejlett biztonsági rendszert A megoldás kiterjeszti a vezető rendelkezésére álló, baleset elkerülésére szolgáló aktív rendszerek választékát, különös tekintettel a négy leggyakoribb baleseti típusra: a ráfutásos ütközésre, a gyalogos-gázolásra, a sávelhagyásból adódó balesetre és a kereszteződésekben történő karambolokra. A rendszer a jármű körkörös környezetét minden irányban felügyelő érzékelők (pl. sztereó kamerák) adatait kombinálja, és képes felügyelni minden üzemi helyzetet, a parkolástól az ütközések elkerüléséig. A rendszer a világon elsőként alkalmaz aktív kormányzással felszerelt intuitív gyalogosfelismerő funkciót. Amennyiben a rendszer gyalogost észlel az úton, és közel az ütközés veszélye, a vezérlés automatikusan működésbe hozza a fékeket, és kikerüli a személyt, anélkül hogy elhagyná saját forgalmi sávját. A vezetőt a színes head-up kijelzőn megjelenő riasztás figyelmezteti a veszélyhelyzetre. Ami a passzív biztonságot illeti, az LS robusztus vázszerkezete magas fokú passzív biztonságot kínál, s az utasok védelméről nem kevesebb, mint 14 darab légzsák gondoskodik. Szintén az új LS fedélzetén debütál a Lexus CoDrive fejlett vezetőtámogató rendszer. Ez a vezető szándékával azonos, azt támogató aktív kormányvezérlést kínál, emellett autópályán alkalmas a folyamatos autonóm közlekedésre.
Lexus globális padlólemez - luxus platform
A luxusszedánok vezetői minden eddiginél dinamikusabb vezethetőséget és sportos menetdinamikát követelnek meg – anélkül, hogy le kellene mondaniuk a komfortról. Talán ezt az egyensúlyt a legnehezebb megvalósítani egy autón belül, ugyanakkor a Lexus új GA-L platformja felnő a feladathoz. A platformot eredetileg az LC kupé vezette be, most pedig megnövelt tengelytávval az új LS alapját biztosítja. A GA-L platform minden idők legszilárdabb Lexus padlólemeze, és ilyenformán tökéletes kiindulási alap a kiváló vezethetőség, a finom rugózás és a csendes utastér kialakításához. A GA-L platform kialakítása révén mélyebbre költöztethető az autó tömegközéppontja; a jármű össztömegének jelentős része - beleértve a motort és a vezetőt is - a középponthoz közelebb, minél mélyebbre került. Ez közvetlenül befolyásolta a rugózási kényelmet, a menetstabilitást és a komfortot, ráadásul élvezetesebb és dinamikusabb vezetési élményt biztosít a vezető számára. A GA-L platform fejlesztése során kulcsfontosságú szempont volt az ütközésbiztonság fokozása. Az utastér alakváltozását, az utasoknak átadott becsapódási energia mértékét mind a lehető legalacsonyabb szintre csökkentették. A karosszériát új ragasztásos technológia alkalmazásával és könnyebb anyagok (pl. nagy szilárdságú acélok vagy alumínium lökhárító-merevítés) felhasználásával erősítették meg.
Menetstabilitásra és komfortra hangolt többlengőkaros felfüggesztések
Az LS modellcsalád mindig is legendásan jó menetkomfortot biztosított, ám a Lexus úgy vélte, ezen a téren is új távlatokat nyithat meg. Ezért az első felfüggesztés felső és alsó keresztlengőkarja kettős gömbcsuklót kapott, így a vezetőtől kapott legkisebb kormányparancsokra és az útfelület visszajelzéseire egyaránt precízen reagál. Az elrendezés nem csupán a terhelés ideális elosztásában segít, de optimális futóműgeometriát is eredményez, és pontosabb kormányreakciókat tesz lehetővé, csekélyebb kezdeti erőkifejtéssel. A golyóscsapágyakat hátul perselyekkel váltották ki, így biztosítva kiemelkedő rugózási kényelmet. A rugózatlan tömeg csökkentése - és ezáltal a dinamizmus és kényelem javítása - érdekében a felfüggesztés szerkezeti elemei jelentős arányban alumíniumból készültek.
Merész formaterv
Az LS eddigi generációinak formai szemléletét alakító "mégis" filozófiát követve a Lexus megalkotta azt a formavilágot, amely a lépcsőshátú szedánok helykínálata és kényelme mellett a négyajtós kupék dinamikus, stílusos megjelenését kínálja, és ilyenformán határozottabban szólítja meg a luxuskategória fiatalabb vevőkörét. A Lexus formatervezői teljes mértékben kiaknázták az LS új GA-L platformjának mély tömegközéppontjából adódó alacsonyabb tömegközéppontot és optimális tömegelosztást, és olyan alacsonyabb, egyben hosszabb tengelytávú modellt hoztak létre, amely szinte elnyújtózva tapad az aszfalthoz. A jelenlegi LS modellhez viszonyítva az új modell padlója kb. 15 mm-rel közelebb van az aszfalthoz, miközben a motorházfedél és a csomagtartó 30, illetve 40 mm-rel húzódik mélyebben. Az új LS kizárólag hosszú tengelytávú kivitelben készül, s a 3125 mm-es tengelytáv 35 mm-rel haladja meg a jelenlegi LS 600h L azonos adatát. Az LS az első olyan Lexus szedán, amely hat oldalablakos kialakítást kapott, megszakítva a márka hosszú hagyományát. Ez a megközelítés is segített megvalósítani a kecses körvonalat és a karosszéria alacsony, dinamikus vonalvezetését. Az LS más téren is első a Lexusok között: korábban nem alkalmaztak még olyan, síkban illesztett ablakokat, amelyek harmonikusan illeszkednek a tetőoszlopokhoz. Az LS egyedülálló módon jeleníti meg a Lexus karakteres orsó alakú hűtőrácsát, amely a Lexus márka zászlóshajójához méltó büszkeséget sugároz. A hűtőmaszk rácsszerkezete mintha a fénnyel együtt változna: ezt a hatást több hónapon át tartó, intenzív számítógépes tervezéssel, valamint a több ezer különálló felület kézzel történő beigazításával érték el.
Hívogató, fényűző belső tér
Az Omotenashi, a japán vendégszeretet filozófiája olyan közös összekötő elem, amely végigvonult az LS modellek egész során. A luxusautók világában ez annyit tesz, hogy gondoskodni kell a vezetőről és utasairól, elébe kell menni elvárásaiknak, ügyelni kell kényelmükre, és meg kell óvni őket a veszélyhelyzetektől. Az új LS nem pusztán extra funkciók bevezetésével teremtett új mércét a luxuslimuzinok piacán. Az Omotenashi-ihletésű Lexus olyan utastérrel várja utasait, amely partnerként kezeli, körülöleli az utasokat. A formatervezők csapata a "progresszív komfort'" hívószó mentén dolgoztak. Az új megközelítés jelképei az új kialakítású, 28 irányban motorosan állítható, hűthető és fűthető masszázsülések. Az organikus formájú műszeregység kijelzői egységes magasságon jelenítik meg az információkat, támogatva az "ülve irányítás" elvét, azaz hogy a vezető anélkül működtethet minden fedélzeti rendszert, hogy változtatnia kellene üléshelyzetén. A 12,3 colos navigációs kijelzőn kívül az LS opcionális, 24 colos (világelső méretű!) színes head-up kijelzővel is felszerelhető, amely egy sor fontos jármű- és teljesítményadatot jelenít meg a vezető látómezejében. Az infotainment rendszer a korábbinál barátságosabb grafikus felhasználói felületet kapott, kezelésére a Lexus következő generációs Remote Touch vezérlő egysége szolgál. Az ösztönös működtetés a mobiltelefonok kezelési módjából merített, és képes felismerni a kézírásos parancsokat, vagyis az érintőfelületre felrajzolt betűket. Mivel az új LS alacsonyabb elődjénél, a Lexus beszállás-funkcióval vértezte fel az opciós légrugózást. A központi zár oldásakor aktiválódó beszállási üzemmódban automatikusan felemelkedik a jármű, és az ülések oldalpárnázatának szétnyitásával könnyíti meg a beszállást. Hogy az alacsonyabb tetővonal mellett ne csorbuljon a fejtér, az autót külső, elcsúszó napfénytetővel szerelték fel.
Központban a hátsó üléssori kényelem
A Lexus kiemelt figyelmet fordított a hátsó ülésen utazók kényeztetésére, és olyan kialakítást dolgozott ki, amelynél a háttámla és az ajtópanelek között észrevétlen az átmenet. A hátsó ülések opciósan felszerelhetők fűtéssel, hűtéssel és masszázsfunkcióval; a motoros mozgatású ülésekhez Shiatsu masszázs funkció és emelt lábtámasz is rendelhető. Ezek a szolgáltatások egy mindenre kiterjedő luxusülés-csomag részeként szerepelnek, amely minden eddigi LS modellnél tágasabb lábteret kínál. Ezzel az opciós csomaggal felszerelve az első utas mögötti ülés akár 48 fokban hátra dönthető, vagy a kiszállás megkönnyítése érdekében akár 24 fokkal függőlegesbe mozdítható. A Lexus a végletekig csendes utazásra tervezte az LS belső terét, ezért a környezeti zajokat újonnan tervezett hangelnyelő megoldások szorítják az előző generációs LS szintje alá. Az aktív zajszabályozás rendszer észleli az utastérbe behatoló motorhangot, és a fedélzeti hangszórókon keresztül ellenkező fázisú hanghullámokkal képes kioltani bizonyos frekvenciájú zajokat.
Exkluzív audiorendszerek
Az utastér békéje ideális környezetet teremt a Pioneer prémium audiorendszer számára. A kifinomult ‘Quantum Logic Immersion’ hangvezérlő technológia segítségével a Mark Levinson rendszer térbeli surround hangzás segítségével teremt koncertterembe illő zenei élményt.
Takumi kézműves mestermunka
A Lexus Takumi mesteri megmunkálását meghatározó minőség, precizitás és tökéletesség zászlóshajóhoz méltó módon az új LS részleteiben is megnyilvánul.
A Lexus olyan egyedülálló esztétikai értékrendet dolgozott ki az új LS számára, amely jól felismerhetően jelentkezik az olyan részletekben, mint a belső világítás, valamint az összes látható és tapintható felületre jellemző, kivételes, részletekbe menő gondosság és kidolgozás.
A japán kultúra és hagyományok ihlették
A japán kultúra ihlette a díszítőelemek alkotásának új megközelítését, a hagyományos behatások és a fejlett gyártási módszerek kombinálását. Ez jól észrevehetően megnyilvánul az olyan meghatározó részletekben, mint a japán lámpások által ihletett környezeti világítás, vagy a kartámaszok, amelyek lebegni látszanak az ajtópanelek mellett. A természetes fa felületek és a kifinomult, szeletelt faelemek alkalmazása, illetve a lézervágásos technológiák révén olyan új fedélzeti kidolgozások születtek, mint az Art Wood/Organic, az Art Wood/Herringbone vagy a Laser Cut Special. Az Art Wood felület szemcsézett mintázatát különböző színű faanyagok kombinálásával érték el; a mintázatot a Lexus találta fel a Takumi kézműves eljárásokra hagyatkozva. Az LS új ’cross grain’ felületkidolgozása a korábbinál élesebb kontrasztot biztosít világos és sötét között, és ezzel erőteljesebb hatást kelt. Az új Laser Cut Special lézervágású díszítőfelület a fém precíz vonalai és a természetes fa közötti kontrasztot példázza. A kézzel rakott ajtópanel-elemek létrehozásában a japánok papírhajtogató művészete, az Origami elvei vezették az alkotók kezét. Az ajtópaneleket eredetileg egy szövetekkel foglalkozó kézműves rajzolta meg papírra. A végleges, háromdimenziós mintázat finom hajtásaiban kirajzolódik a Lexus 'L' motívuma, ráadásul más hatás érvényesül nappali fénynél, mint éjszaka az utastér mesterséges megvilágításában. A díszítőpanel a Lexus 'Time in Design' filozófiáját hivatott megjeleníteni. Ennek érdekében a csapat azoknak a Kiriko üvegműveseknek a segítségét kérte, akik kézzel készített mintájukban megragadták a fény és az árnyék kontrasztjának lényegét. Fáradhatatlan próbálkozások és számtalan kudarc után választották ki a legszebb, minden irányból érzéki hatást keltő dizájnt. Habár első pillantásra törékenynek tűnik, az üveget különleges edzésnek vetették alá, így elé robusztus ahhoz, hogy egy autó fedélzetén használják. A kézzel megfaragott mintát fejlett üveggyártási technológiákkal sokszorosították, amelyek képesek több tízezernyi felületet beolvasni és digitalizálni. A következő lépésben az üvegdísz számos kezelésen esik át, többek között japán Takumi mesterek polírozzák és edzik.