A kategória mértékadó modelljének ígérkező újdonság tökéletesen testesíti meg az Alfa Romeo hamisítatlan szellemiségét, amelyet öt tényező tesz a világ egyik legkívánatosabb autómárkájává: a jellegzetes olasz formatervezés, az ultramodern és innovatív motorválaszték, a tökéletes tömegelosztás, az egyedi műszaki megoldások, valamint a lehető legtökéletesebb tömeg/teljesítmény arány.
Az Alfa Romeo Stelviot az olasz autógyártás szívében, a márka Modenában működő műszaki központjában fejlesztették. Az Alfa Romeo első SUV modellje a közelmúltban teljesen felújított Cassino-i üzemben, egy kifejezetten az új generációs Alfa Romeo modelleknek fenntartott gyártósoron születik. Ugyanitt készül a lenyűgöző Giulia is, amely 2015-ben forradalmi stílusával, sportos vezethetőségével és egyedülálló technológiai megoldásaival új korszakot nyitott a márka életében. Ugyanezek az értékek térnek most vissza egy új kategóriájú járműre szabva: a forradalmi Stelvio SUV, a hamisítatlan Alfa Romeo modellekre jellemző, sportos formatervet, élvonalbeli teljesítményt, valamint a prémium SUV szegmensben példa nélküli technológiai és műszaki megoldásokat és lenyűgöző vezetési élményt kínál.
Névválasztása is egyedi tulajdonságaira utal. A Stelvio-hágó Olaszország legmagasabban fekvő hegyi közúti hágója (Európában a második legmagasabb); a hágót átszelő út több, mint 20 kilométer hosszú, amelyet több mint hetvenöt kanyar tagol; egyedülálló élményt nyújt az utazónak, miközben lélegzetelállító táj terül el mellette és a hihetetlen gyors szintemelkedésnek köszönhetően eléri az átkelő 2 758 tengerszint feletti magasságát. Az elmúlt évek során számos kerékpáros, autós és motoros verseny helyszínéül szolgált, amely a küzdelmek és a technikai sportok legendás útvonalává tették. Az elmúlt évszázad háborús időszakában fontos közlekedési és szállítási feladatokat betöltő, kanyargós útvonal mostanra a régió egyik legfontosabb turisztikai látványosságává vált. Ha rendeltetésszerűen autózunk rajta, és az utolsó cseppig kiélvezzük az út által nyújtott adottságokat, rendkívüli vezetési élményt kínál. Egyetlen SUV létezik, amely hasonlóan egyedülálló élményt biztosít, az Alfa Romeo Stelvio.
Lenyűgöző Alfa Romeo formavilág, letisztult vonalvezetés
Az Alfa Romeo Stelvio a hagyományok, a sebesség és a szépség tökéletes kombinációjából kelt életre, vonzereje szerves részét képezi a márka több, mint száz éves történelmének. Ahogy a múltban, ezt most is az valósíthatja meg, aki tökéletesen uralja az olasz formatervezés három különleges alkotóelemét: a kiváló arányokat, az egyszerűséget és a minőségi felületkidolgozásokat.
A Stelvio arányai erőt és dinamizmust sugallnak, kompakt méretéről 468 centiméteres hosszúsága, a 165 centiméteres magassága és a 216 centiméteres szélessége is tanúskodik.
Ezt az élményt erősíti oldalnézete is; vonalvezetése olyan kompakt autóról tanúskodik, amelynek formavilága elölről hátrafelé haladva bontakozik ki, utastere pedig erősen döntött hátsó részben ér véget, amelyet optimális aerodinamikai teljesítményről gondoskodó, elegáns légterelő tesz teljessé.
Az Alfa Romeo stílusa kiváló minőségű felületkidolgozásban is megnyilvánul, amelynek köszönhetően a karosszéria formái erőteljesek és harmonikusak. Az első és hátsó kerékdobok az autó „izomzatát” rajzolják ki.
A Los Angelesben bemutatott Quadrifoglio kivitel a modell sportos személyiségét szénszálas betéttel díszített, fényezett oldalsó küszöb hangsúlyozza ki. Az első és hátsó lökhárítókkal, valamint az erőteljes sárvédőívekkel (mindegyik a karosszéria színére fényezve) a Stelvio Quadrifoglio inkább hasonlít egy sportos limuzinra, mintsem a szegmens hagyományos SUV-jára.
Az Alfa Romeo stílusának harmadik pillére az 'egyszerűség', amely mögött valójában a legösszetettebb folyamat, maga az autótervezés rejlik.
Az új SUV formatervezése letisztult, feszes vonalvezetésben nyilvánul meg, amely Alfa Romeo márka történetében mindig meghatározó volt.
A Stelvio Quadrifoglio orrkialakítása erőt és határozottságot sugároz, köszönhetően az egyedi légbeömlő nyílásoknak, valamint a pajzsszerű hűtőrács körüli nyílásoknak, amelyekhez erőteljes felületkidolgozás társul.
A Stelvio hátsó része szintén magára vonja a tekintetet, köszönhetően a négy kipufogónak, valamin a „Kamm-forma” hátsó kialakításnak, amely egyedülálló, összetéveszthetetlen karakterrel ruházza fel az autót, miközben a márka történelme előtt is tiszteleg, hiszen ez a jellegzetes formai megoldás az Alfa Romeo legpatinásabb sport- és versenyautóin is megjelent.
Letisztult és elegáns stílus érvényesül a Stelvio belső térkialakításánál is, amelyet teljesen a vezető köré terveztek. A kezelőszerveket kisméretű és közvetlen kormányra helyezték, az átlósan futó padlóalagútat, a finoman hullámos műszerfalat és az üléseket mind a vezető köré szabták, akár egy egyedi készítésű elegáns öltönyt. Ezt az érzést erősíti a minőségi kivitezelése és kiváló anyaghasználata: a szénszálas kompozitok, a fa és az első osztályú textilanyagok, amelyek látványra és érzetre is egyaránt kellemes felületetet nyújtanak.
Lenyűgöző teljesítményű, 510 lóerős 2.9 V6 BiTurbo benzinmotor
Az ultramodern, innovatív erőforrások is az Alfa Romeo elmaradhatatlan tulajdonságai közé tartoznak. Pontosan ezért kapott a Stelvio Quadrifoglio egy műszaki tartalmát és teljesítményét tekintve egyaránt egyedülálló hajtásláncot: 510 lóerős, 2,9 literes, V6 BiTurbo benzinmotort nyolcfokozatú automata sebességváltóval.
A Ferrari műszaki és technológiai szakértelme által megalkotott, hathengeres BiTurbo benzinmotor teljes egészében alumínium szerkezetű, amely a jármű tömegét alacsonyan tartja, különösen az első tengelyen.
Miközben a motorteljesítmény és a forgatónyomaték értéke kiemelkedő, az 510 lóerős 2.9 V6 BiTurbo benzinmotor meglepően takarékos is, köszönhetően az elektronikusan szabályozott hengerlekapcsolásos rendszernek. Az Alfa Romeo összes új generációs motorjához hasonlóan a Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 BiTurbo blokkja is jellegzetes Alfa Romeo motorhangzást biztosít.
Végezetül a nyolcfokozatú automata ZF sebességváltó egyedi kalibrálást kapott, így verseny üzemmódban mindössze 150 milliszekundum alatt képes végrehajtani a váltásokat. Az erőátvitel áthidaló tengelykapcsolójának köszönhetően a vezető számára intenzívebb gyorsítási élményt biztosít. Az AlfaTM DNA Pro programváltó kapcsoló aktuális állásától függően az automata sebességváltó minden környezetben optimális finomságot, kényelmet és könnyed vezethetőséget biztosít még városban is, tovább mérsékelve az üzemanyag-fogyasztást és a CO2-kibocsátást. Alapfelszereltség része a kormányoszlopra szerelt, alumínium váltófül.
A kizárólag a Stelvio Quadrifoglio kivitelhez a nyolcfokozatú automata váltóval szerelt 280 lóerős 2,0 literes turbómotorral is elérhető lesz az új modell. A teljesen alumínium szerkezetű, négyhengeres erőforrás legnagyobb teljesítménye 280 lóerő 5250/perc fordulatszámon, maximális forgatónyomatéka 400 Nm 2250/percnél. A MultiAir elektro-hidraulikus szelepvezérlő rendszeren túlmenően a motor olyan különleges technológiákat vonultat fel, mint a kettő-az-egybe feltöltő rendszer, vagy a 200 bar nyomáson üzemelő, közvetlen benzinbefecskendezés, amelyek a teljes üzemi tartományban különösen gyors gázreakciókat és kivételesen takarékos működést tesznek lehetővé.
Innovatív, exkluzív műszaki megoldások
Az Alfa Romeo műszaki hagyományaival összhangban az elektronikai vezetőtámogató rendszerek soha nem uralhatják, csupán segíthetik a vezetés élményét, amely önmagában magával ragadó, köszönhetően a szenvedéllyel és fáradhatatlan munkával tökéletesre hangolt futóműnek. A Los Angelesben leleplezett Stelvio Quadrifoglio is ugyanezt a filozófiát követi: szerkezetileg egyedülálló és magával ragadó, ugyanakkor egy sor kifinomult rendszer alkalmazásával teszi az autó műszaki kiválósága által biztosított, kiemelkedő vezetési élményt még feledhetetlenebbé.
AlfaTM DNA Pro
A Stelvio Quadrifoglio menetdinamikai jellemzői a vezető és az útviszonyok igényei szerint választhatók az új Alfa DNA PRO rendszernek köszönhetően. Négyféle üzemmód választható: dinamikus, normál, takarékos (környezettudatos beállítás),valamint versenymód.
Összkerékhajtás Q4 technológiával
A Stelvio Quadrifoglio innovatív összkerékhajtási rendszere a nyomatékmegosztást valós időben szabályozó Q4 technológiával készült, így kiemelkedő teljesítményt és biztonságot kínál. Az új Alfa Romeo SUV Q4 hajtási rendszere az összkerékhajtás valamennyi előnyét a hátsókerékhajtású autók takarékosságával, robbanékony menetdinamikájával és általános vezetési élményével társítja.
A Q4 rendszer felépítését tekintve aktív osztóművet, valamint az Alfa Romeo egyedi műszaki adottságaihoz (pl. nagy nyomatékszintek gyors kezelése) igazodó első differenciálművet tartalmaz, kompakt, kis tömegű felépítéssel. Az osztómű fejlett aktív tengelykapcsoló technológiát alkalmazva kínál kiemelkedően dinamikus vezethetőséget és kedvező üzemanyag-fogyasztást. Az új generációs, integrált működtető villámgyors aktiválást és pontos nyomatékmegosztást garantál, összhangban az aktuálisan kiválasztott Alfa DNA Pro üzemmód-beállítással.
A Q4 rendszer egy sor paraméter folyamatos ellenőrzésével optimalizálja a nyomatékmegosztást a két tengely között az autó pillanatnyi viselkedésétől, illetve az egyes kerekeknél rendelkezésre álló tapadástól függően. A technológia képes előre felismerni a tapadásvesztést a hossz- és keresztirányú gyorsulásra, a kormányszögre és a függőleges tengely körüli elfordulásra vonatkozó adatok elemzése alapján.
Normál körülmények között a Stelvio Quadrifoglio Q4 hátsókerék-hajtású autóként viselkedik, a hajtóerő 100 százaléka a hátsó tengelyre jut. Amint valamelyik kerék megközelíti tapadási határát, a rendszer a rendelkezésre álló hajtóerő akár 50 százalékát képes az első tengelyre átcsoportosítani egy erre szolgáló osztómű segítségével. A nyomaték villámgyors átcsoportosítása érdekében a rendszer engedélyezi a tengelyek közötti fordulatszám különbségét (max 2,5%), ami a tapadás és az ívmeneti iránytartás terén egyaránt kategóriaelső kezelhetőséget eredményez.
AlfaTM nyomatékvektor-szabályozás
A Q4 összkerékhajtással most először kombinált Alfa Romeo nyomatékvektor-szabályozási technológia optimalizálja a Stelvio Quadrifoglio nyomatékmegosztását, és kihangsúlyozza a modell sportos karakterét. A hátsó differenciálmű két tengelykapcsolójának köszönhetően külön-külön szabályozható az egyes kerekekre jutó nyomaték mennyisége. A hajtóerő így hatékonyabban vihető át a talajra, akár a határtartományon autózva is. Ez teszi minden helyzetben biztonságosan és élvezetesen vezethetővé a Stelviót, anélkül, hogy a menetstabilizáló rendszer beavatkozására kellene hagyatkoznunk.
Felfüggesztés exkluzív AlfaLinkTM technológiával
A Stelvio Quadrifoglio elöl újonnan kifejlesztett, kettős keresztlengőkaros felfüggesztést alkalmaz, virtuális kormányzási tengellyel, amely optimálisan szűri ki az útegyenetlenségeket, és gyors, pontos kormányreakciót biztosít. Az Alfa Romeo ezen exkluzív konfigurációja kanyarban is állandó mértékű kapcsolatot biztosít az abroncs futófelülete és az aszfalt között, ami kivételesen jó oldalirányú tapadást garantál. Az Alfa Romeo Stelvio a sebességtől és a körülményektől függetlenül, minden helyzetben természetes, ösztönös vezethetőséget biztosít. A hátsó felfüggesztésnél a maximális menetteljesítményeket, vezetési élményt és komfortot biztosító, Alfa Romeo által szabadalmaztatott négy és fél lengőkaros szerkezet mellett döntött. Az elektronikusan szabályozott lengéscsillapító-rendszer azonnal alkalmazkodik a menetkörülményekhez, lehetővé téve, hogy a vezető válasszon a dinamikusabb vagy kényelmesebb vezethetőség és rugózás között.
Integrált fékrendszer (IBS) és karbon-kerámia féktárcsák
Az eredetileg a Giulián debütált, egyedülálló integrált fékrendszer (IBS) most a Stelvio Quadrifoglio fedélzetén is megjelenik. Az innovatív, elektromechanikus rendszer a menetstabilizáló funkciókat egy hagyományos fékszervóval kombinálva késlekedés nélkül biztosít fékhatást, és ezáltal rekord rövid féktávolságot, tovább az optimális tömegelosztás megvalósításában is fontos szerepet vállal. A Stelvio Quadrifoglio fékrendszerében alumínium komponenseket és karbon-kerámia tárcsákat találunk.
AlfaTM CDC futómű-szabályozás
Az AlfaTM Chassis Domain Control (CDC) futómű-szabályozási technológia az autó "agyaként" koordinálja a Stelvio Quadrifoglio összes fedélzeti elektronikus rendszerének működését. A rendszer a különböző technológiai funkciók – így az új Alfa DNA Pro üzemmódválasztó, a Q4 összkerékhajtási rendszer, az Alfa nyomatékvektor-szabályozási rendszer, az aktív felfüggesztés, és az ESC menetstabilizáló elektronika - összehangolt vezérlése révén optimalizálja a teljesítményt és a vezetési élményt. A CDC valós időben szabályozza a menetdinamikai jellemzőket, a gyorsulási és perdületi adatok függvényében dinamikusan hangolva be az Alfa DNA Pro üzemmód paramétereit. A kritikus helyzetek megelőzése, illetve szabályozása érdekében a rendszer már megelőző jelleggel tájékoztatja az érintett vezérlő egységeket: a futóművet, a hajtásláncot, a felfüggesztést, a fékrendszert, a kormányművet, a kormányszervót, és (ívmenetben) a differenciálművet.
A Magneti Marellivel együttműködésben kifejlesztett tartalom
Ahogy az Alfa Romeo modellkínálatának egyéb újdonságainál, az új Stelvio SUV számos funkcióját - a világítástól a hajtásláncig, a felfüggesztéstől a kipufogórendszeren át az új Connect 3D Nav 8.8 colos infotainment egységig - az ultramodern autóipari rendszerek és komponensek tervezésének és kivitelezésének nemzetközi szakértője, a Magneti Marelli fejlesztette ki. Ez is megerősíti a két vállalat közötti, kölcsönösen előnyös, stabil együttműködést.
Tökéletes tömegelosztás, optimális tömeg/teljesítmény arány
A Stelvio Quadrifoglio tervezése során az egyik elsődleges célkitűzés a felülmúlhatatlan vezetési élmény biztosítása volt. Ennek meghatározó elemei a két tengely közötti, tökéletes tömegelosztás, valamint az optimális tömeg/teljesítmény arány. Az első követelmény teljesítéséhez a tömegek és anyagok hatékony alkalmazására volt szükség: az Alfa Romeo új SUV tervező mérnökei úgy módosították a komponensek elrendezését, hogy a nehezebb alkatrészeket a tömegközépponthoz lehető legközelebb tudják elhelyezni. Szénszálas kompozit anyagból készült a hajtótengely, míg a motor, a felfüggesztés, a fékek, az ajtók a kerékdobok vagy a motorház- és csomagtérfedél gyártásához alumíniumot használtak fel, így gondoskodva az ideális tömeg/teljesítmény arány megvalósításáról. A tömegcsökkentés nem csorbította a jármű kiváló szerkezeti szilárdságát, ami szélsőséges igénybevétel mellett is tartós minőséget, fokozott zajkomfortot és kiemelkedő vezethetőséget garantál.