DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 22. péntek
Egyéb

Az autósok 8%-a novemberben is nyári gumival jár

Az autósok több, mint 8%-a még november közepén sem váltott téligumira, derült ki a Goodyear közel 400 fő megkérdezésével egy budapesti benzinkútnál végzett kutatásából, 45% pedig nem tudta megmondani, hogy 4 milliméteres az ajánlott profilmélység a téli abroncsokon, vagyis ez alatti barázdamélységnél csereérett az abroncs.

A legtöbb autós akkor eszmél rá a téligumi szükségességére, amikor leesik az első hó, nem pedig akkor, amikor a gumigyártók ajánlják, vagyis amikor 7 fok alá esik a hőmérséklet, ezt mutatták az autógumisnál a hétvégén kígyózó sorok is. Négyévszakos abroncsot a válaszadók kevesebb, mint 3 százaléka, javarészt férfiak használnak. A megkérdezett női vezetők 13 százalékának, a férfi sofőrök közel 6 százalékának autóján volt nyári gumi a november 10 és 13 között végzett felmérés idején. A válaszadók 17%-a nem tudja, hogy milyen gyakran kell ellenőrizni a profilmélységet az abroncsain, több, mint fele úgy gondolja, hogy elég, ha szezon elején megnézi, pedig havonta, vagy hosszabb út előtt mindenképpen ajánlott lenne az ellenőrzés, mert a kopott abroncs a nagy mennyiségű vizet és hólét nem képes olyan mértékben kiszorítani, hogy a gumi tapadása fennmaradjon és az autó kormányozhatatlanul csúszhat.

Egy 100 forintos segítségével könnyen ellenőrizhető, hogy elég biztonságos-e az abroncsunk a téli autózáshoz, vagy nem. A 100 Ft-os ezüst színű, külső része körülbelül 4 mm. Ha az érmét állítva a futófelületi barázdába helyezzük, és az ezüst színű rész teljesen eltűnik az árokban akkor a barázdamélység megfelelő.

Shell - GoodYear No7



Még van hová fejlődnünk gumicsere ügyben, de összességében elmondható, hogy a téligumira váltás szükségességével jobban tisztában vannak a sofőrök, mint azzal, hogy miért kell nyáron nyári abronccsal közlekedni. A Goodyear egy korábbi felmérése szerint ugyanis az autósok több mint tíz százaléka nyáron is téli gumival járt, arra hivatkozva, hogy túl drágának találják lecserélni a téli gumikat nyárira, pedig ez egyáltalán nem kifizetődőbb, ugyanis a jármű nem megfelelő abronccsal nemcsak biztonságtalan, de többet is fogyaszt. 

Arra a kérdésre, hogy miért nem cserélnek abroncsot, a nyári kutatásban a legtöbben az anyagiakra hivatkoztak, most novemberben azonban inkább időhiánnyal indokolták a téli gumira való átállás elmaradását. További kifogásként pedig leginkább az merült fel, hogy keveset használják az adott autót és ezért feleslegesnek tartják a cserét, vagy még mindig akadnak olyanok, akik vegyesen használnak téli és nyári gumikat. A helytelenül megválasztott abroncsok használata jelentős hatást gyakorol a jármű teljesítményére: a járművezető elakadhat a hóban, közlekedési dugót, sőt, akár balesetet is okozhat. Egy kisebb ütközéssel járó kár javítása is meghaladja általában azt a költséget, amennyibe egy téli abroncs garnitúra kerül. 

Számos kifogás és tévhit él az autósokban azzal kapcsolatban, hogy hogyan úszhatják meg a téligumi vásárlást, lássunk néhányat ezek közül:

 

Első tévhit: Téli gumit csak havas, jeges utakon kell használni 

Az igazság: Az abroncsváltással nem szabad megvárni az első hóesést! Ha a hőmérséklet 7°C fok alá süllyed, már akkor tanácsos téli gumira váltani, ugyanis hideg időben a nyári gumik az alacsonyabb szilika tartalom miatt megdermednek, tapadási képességük csökken, ezért megnő a balesetveszély. A téli gumiabroncsok puhábbak, a magasabb szilika tartalomnak köszönhetően rugalmasabbak, ezért jobban tapadnak hidegben. 

 

Második tévhit: A téli gumik drágák

Az igazság: Nincs nagy árkülönbség a nyári és a téli gumiabroncsok között. Az évszaknak megfelelő abroncsok használatával azonban az összes gumi élettartalma növelhető. Egyszerűbben szólva: két szett gumiabroncs kétszer tovább tart ha rendszeresen megtisztítják a sós latyaktól, mely öregíti az abroncsot, illetve ha az éppen nem használt gumikat megfelelően tárolják. 

Shell - GoodYear No2 

Harmadik tévhit: A téli gumi teljesítménye nem függ a mintázat mélységétől

Az igazság: A mintázat mélysége döntő fontosságú. Nyári és a téli gumik esetében a magyar jogszabály 1,6 millimétert ír elő mint minimálisan megengedett mintázat mélységet, de esős időben már ez sem elég, még a nyári abroncsoknál sem. A szakma ezért azt javasolja, hogy a nyári abroncsokat 3 milliméternél, a téli abroncsokat pedig 4 milliméternél cseréljük le a biztonságos közlekedés érdekében. 

 

Negyedik tévhit: Elég, ha csak a hajtott keréken van téligumi

Az igazság: Pontos szabálya van annak, hogyan kell felszerelni az autókra a téli abroncsokat. Megfelelő méretű és típusú abroncsot kell vásárolni, a felszerelést pedig szakemberre bízni, aki az autó mind a négy gumiját télire cseréli. Lehetőleg mind a négy abroncs azonos márkájú és típusú legyen, így kiegyensúlyozott marad a tapadás mind a négy keréken.

 

Tippek a téli balesetek elkerüléséhez: 

-       Rendszeresen ellenőrizze az abroncsok légnyomását, melynek általában 0,2 barral többnek kell lennie, mint az azonos méretű nyári abroncsokénak!

-       Fokozottan ügyeljen a fékezési távolságra. A nem megfelelő gumiabronccsal felszerelt gépkocsi féktávolsága akár 50%-kal hosszabb is lehet!

-       Az első ónos eső vagy havazás idején fordítson időt arra, hogy kitapasztalja autójának viselkedését. Tegyen néhány kört egy elhagyatott parkolóban!

-       Hóban vagy jégen mindig egy sebességfokozattal alacsonyobban közlekedjen. Ha fékezéskor csúszni kezd, azonnal nyomja ki a kuplungot. Oldalirányú csúszáskor kormányozzon ellentétes irányba.

-       A sós, lúgos latyak öregíti az abroncsot és így csökkenti az élettartamát, ezért rendszeresen tisztítsa meg a téli gumikat.

 

Információ azoknak, akik a technológiai indokokban bíznak: 

A téli és a nyári abroncsok ténylegesen két különböző termékcsoportba tartoznak, mivel eltérő körülmények között kell teljesíteniük. A téli abroncsoknak száraz, nedves, jeges, latyakos és havas utakon, nulla fok alatti hőmérsékleten kell üzemelniük, míg a nyári abroncsoknak akár 40 fokos hőmérsékleten, száraz, illetve nedves útfelületen kell kitűnő teljesítményt nyújtaniuk. A téligumi nemcsak a mintázatában és lamellázottságában tér el a nyáritól, hanem az összetételében is. A téli abroncsokban alkalmazott lágyabb, és ezért rugalmasabb polimer-keverékek teszik lehetővé a gumiabroncsok számára, hogy sokkal jobban teljesítsenek alacsony hőmérsékleten, illetve hideg útfelületen. A legújabb generációjú, szilikatartalmú gumik rendkívül alacsony hőmérsékleteken is rugalmasak maradnak. A téli abroncsoknak a legkülönbözőbb körülmények között kell optimális teljesítménnyel üzemelniük, és kitűnő tapadást, valamint rövid féktávot kell biztosítaniuk latyakban, havon, jégen és száraz vagy nedves útfelületen egyaránt – hegy-, illetve lejtmenetben, fékezéskor, gyorsításkor, vagy kanyarodáskor is. Ennek megfelelően a futófelület mintázatát arra is optimalizálják, hogy a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban kiszorítsa a latyakot és a vizet. A gumiabroncs mintázatát megvizsgálva különböző formákat, például speciálisan kialakított mintaárkokat, illetve háromdimenziós mikromintaárkokat (lamellákat) látunk. A mikromintaárkok (lamellák) olyan kapaszkodóéleket hoznak létre, amelyek szó szerint belemarnak a hóba és a jégbe, hogy erőteljes tapadást eredményezzenek. Ahhoz azonban, hogy száraz útfelületen is kitűnő teljesítményt biztosíthassanak, a blokkoknak merevnek és tömörnek kell lenniük. Ennek érdekében fejlesztette ki a Goodyear a mikromintaárkok háromdimenziós, összekapcsoló hatását. A mikromintaárkok a recézett kialakításuk miatt erős záróhatást fejtenek ki az útfelülettel történő érintkezéskor, és ez biztosítja a szükséges blokkmerevséget, kitűnő irányíthatóságot és kormányozhatóságot érve el száraz úton.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: