DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 23. hétfő
Egyéb

RS 3 – Pole pozíció az alsó-középkategóriában

A3 sorozata legdinamikusabb tagjaként új Audi RS 3 Limousine modelljét mutatja be az Audi a Párizsi Autószalonon. 400 lóerős, öthengeres motorjával, iránymutató gazdaságosságával és még karakteresebb megjelenésével a négykarikás márka első alsó-középkategóriájú limuzinja, amely az RS emblémát viseli.

Az új 2.5 TFSI aggregát teljesítménye 294 kW (400 LE), azaz 33 lóerővel erősebb elődjénél, ami világszinten is a legerősebb öthengeres konstrukcióvá avatja. 480 newtonméter maximális forgatónyomatéka az 1700 és 5850 percenkénti fordulatszám közötti tartományban mindvégig a vezető rendelkezésére áll, mindenkor brutális vonóerőt biztosítva. A kompakt RS modell így álló helyzetből mindössze 4,1 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra, végsebességét pedig 250 kilométer/óránál szabályozza le az elektronika, de kívánságra 280 kilométer/óráig is emelhető. A vezetés intenzív érzelmeket ébresztő élményét az öthengeres motor jellegzetes hanghatásai kísérik, amelyek a közvetlenül szomszédos, illetve egymástól távolabbi hengerek váltakozó gyújtása nyomán születnek és az Audi drive select menetdinamikai szabályozórendszer segítségével változtathatók.

Könnyűfém forgattyúházával az öthengeres aggregát 26 kilogrammal könnyebb elődjénél. Kettős befecskendező-rendszerével a szívócsatornába, illetve közvetlenül az égésterekbe is juttatható a benzin, a kipufogóoldalon pedig az Audi valvelift system (AVS) változtatja a szelepek nyitását. Az eredmény intenzív teljesítmény mellett is kedvező üzemanyag-fogyasztás.

audi-rs3-2



Sportosság, trakció, biztonság

A 2.5 TFSI erőforrás teljesítményét a rendkívül gyors működésű, hétfokozatú, kettős tengelykapcsolós S tronic sebességváltó továbbítja a quattro összkerékhajtás felé. Utóbbi elektrohidraulikus, lamellás tengelykapcsolója változó arányban osztja el a forgatónyomatékot az első és a hátsó kerekek között. Elektronikus szabályozása a magas fokú stabilitást a vezetés intenzív élvezetével ötvözi. Minél sportosabban közlekedik a vezető, annál gyakrabban érkezik a nyomaték nagyobb része a hátsó kerekekre, ami különösen agilis menettulajdonságokban mutatkozik meg.

A quattro összkerékhajtás menedzsmentje már alapkivitelben az Audi drive select menetdinamikai szabályozórendszer részeként működik, akárcsak a kormányberendezés, az S tronic sebességváltó, a motormenedzsment, illetve a kipufogórendszer speciális szelepei. A vezető a comfort, auto, dynamic és individual üzemmódok szerint változtathatja e komponensek működését. Ugyanez érvényes az adaptív csillapítás-szabályozással kiegészített RS plusz sportfutómű opcionális technikájára is.

Az összkerékhajtás munkáját az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESC) intelligens szoftver-alfunkciójaként működő kerekenkénti forgatónyomaték-szabályozás teszi teljessé. E technika a tempós kanyarok belső ívén gördülő, csökkenő terhelésű kerekek enyhe fékezési beavatkozásaival gondoskodik arról, hogy nagyobb oldalerőt vehessenek fel, lágyabb és stabilabb irányíthatósági tulajdonságokat eredményezve. Az RS-specifikus hangolású ESC az ellenőrzött drifthez sport-üzemmódot is kínál. A rendszer a kifejezetten sportos autózáshoz teljes egészében ki is kapcsolható.

Progresszív kormányzás, négykaros hátsó felfüggesztések, feszes hangolás és az alapmodellhez viszonyítva 25 milliméterrel mélyebbre süllyesztett karosszéria – az RS 3 Limousine futóműve nagy erejű hajtásrendszere tökéletes partnere. Stabil egyenesfutásából az RS 3 Limousine közvetlenül és pontosan kormányozható a kanyarívekre, amelyeket precíz dinamikával abszolvál. Az első féktárcsák 370 milliméter átmérőjűek, amelyeken nyolcdugattyús nyergek nagyfelületű betétekkel gondoskodnak az optimális lassulásról. Igényes alternatívaként az Audi szénszál-erősítésű kerámia első féktárcsákat is kínál. Hátul 310 milliméter átmérőjű úszónyerges fékek dolgoznak. Az RS 3 Limousine alapkivitelében 19 col peremátmérőjű könnyűfém keréktárcsákkal és 235/35 méretű gumiabroncsokkal készül.

Egyéni RS-dizájn kívül és belül

Az alsó-középkategória új élsportolója már első pillantásra kifejezésre juttatja sportos karakterét. A Singleframe hűtőrács hangsúlyosan háromdimenziós hatású, méhsejt-mintázatú rácsozata alsó részén „quattro” feliratot hordoz. Alatta az első légterelő perem (blade) az orr teljes szélességében, egészen a szélső légbeömlő nyílásokig húzódik, ahol a kerékjáratok hatékonyabb átáramoltatásáért felelős, kisméretű tölcséridomokat képez. A markáns rajzolatú nappali menetfénnyel szerelt, LED-technikájú fényszórók a szériafelszereltséget bővítik, opcióként pedig Matrix-LED fényszórók is rendelkezésre állnak.

Az A3 modellekhez képest az RS 3 Limousine 20 milliméterrel szélesebb első nyomtávval készül, ennek megfelelően első kerékjáratai is szélesebb kialakításúak. Hátul a nyomtáv 14 milliméterrel nagyobb az alapmodellénél.

A csomagtérfedélen rögzített hátsó légterelő javítja a légáramlások leválását. A fart függőleges bordákkal kiformált, hangsúlyos hátsó diffúzorbetét zárja le az RS-kipufogórendszer nagyméretű, ovális végcsöveivel. A külső színek palettáján a négykarikás márka exkluzív ajánlatai az RS-specifikus Nardo-szürke és Catalunya-vörös.

Az alapvetően sötét tónusok jellemezte utastér már alapkivitelben „RS 3” feliratot hordozó, megvilágított küszöblécekkel fogadja a vezetőt és utasait. A fekete Feinnappa bőrrel bevont, támlájukon RS logóval díszített sportülések a szériakivitelhez tartoznak, s opcióként integrált fejtámlával még határozottabban kiformált RS sportülések is rendelkezésre állnak, rombuszmintájú steppeléssel és színes perforálással. A bőrbevonatú RS sportkormány alul egyenesített karimával készül. A sportos és elegáns atmoszférát a műszerfal és az ajtókárpitok igényes dekorbetétjei teszik teljessé.

audi-rs3-3

Intuitív kezelés, nagyfelbontású kijelzők

Egyszerű hierarchiáival és intelligens kontextusmenüivel az RS 3 Limousine kezelése intuitív és ergonomikus. Fő eleme a középkonzol központi nyomó-/forgatógombja, amelyet az MMI touch funkcióval kiegészített MMI plusz navigációs rendszer csúcs infotainment-technika esetében érintőfelület (touchpad) tesz teljessé. Segítségével a vezető egyszerűen görgethet (scroll), nagyíthat (zoom) és írhat a monitoron. Mindezt szabadszöveges kereső egészíti ki, amely már néhány betű megadását követően szolgál keresési eredményekkel. A hangvezérlés a mindennapos élőbeszédben használatos kérdésekkel és utasításokkal is használható.

Már alapkivitelben a műszerfalból elektromosan kiemelkedő, 7 col képátlójú monitor áll rendelkezésre. A körműszerek számlapjai feketék, mutatóik vörösek, a számok pedig fehér színűek. A vezetőinformációs rendszer középre helyezett kijelzőjéről a töltőnyomás, a kenőolaj-hőmérséklet és a köridő is leolvasható. Kívánságra a teljes egészében digitális Audi virtual cockpit is rendelkezésre áll, amelynek 12,3 col átlójú kijelzőfelületén a vezető háromféle nézet közül választhat. Ezek egyike a speciális RS-képernyő, amelyet a fordulatszámmérő ural, jobbra és balra tőle pedig további adatok jeleníthetők meg, egyebek mellett a pillanatnyi forgatónyomatékról, a gumiabroncsok légnyomásáról és a nehézségi gyorsulással (g) kifejezett, éppen ható erőkről. Az S tronic sebességváltó manuális üzemmódjában a kapcsolásjelző színes skálája hívja fel a pilóta figyelmét az egyes fokozatok fordulatszámhatárának elérésére és a kormánykerék kapcsolóbillentyűivel vagy a sebességváltókarral egyaránt végrehajtható váltásra.

Mindig online az Audi connect és az Audi smartphone interface révén

Az Audi RS 3 Limousine LTE-modullal csatlakozik az internetre. Az Audi connect sokrétű szolgáltatásai is elérhetők, köztük a Google Earth és a Google Street View képeivel támogatott navigációval, illetve az üzemanyagárakkal, időjárásjelentéssel, valamint utazási és közlekedési információkkal. Az adatok közvetlenül az MMI-rendszeren jelennek meg, amely az alapkivitelt bővítő, bőrbevonatú RS multifunkciós kormánykerékről, a központi nyomó-/forgatógombról, annak érintőfelületéről (touchpad) vagy hangvezérléssel kezelhető. Az adatforgalom egyes európai országok ügyfelei részére az új Audi connect SIM kártyán keresztül zajlik, amelyet gyárilag építenek be az autóba. A megfelelő rögzített díjas adatopcióval az ügyfél akár három évig térítésmentesen veheti igénybe a szolgáltatásokat, Európában akár külföldön is. A navigációs rendszerek WLAN-hotspotot is tartalmaznak, amely segítségével az utasok táblagépeikkel, okostelefonjaikkal és egyéb külső eszközeikkel igény szerint szörfözhetnek a világhálón. A magyar ügyfelek Magyarországon az adatforgalomra képes SIM kártyát a magyarországi mobilszolgáltatóknál tudják beszerezni.

Az ingyenes Audi MMI connect App számos további funkciót kínál, mint például az okostelefon határidőnaplójának továbbítása az MMI rendszerére. Az Aupeo! és Napster révén számtalan zene és hangoskönyv válik elérhetővé. A Google Maps segítségével kiválasztott úti célok, a nevezetes pontok (POI) és a Travel szolgáltatás tételei az okostelefon megfelelő alkalmazásával egyszerűen az autó navigációs rendszerére továbbíthatók. Az Audi smartphone interface az Apple Car Play és Android Auto rendszereket hozza el a fedélzetre, így például a telefon, a navigáció és a streaming-szolgáltatások közvetlenül az MMI-képernyőn követhetők és a különböző kezelési lehetőségekkel egyaránt vezérelhetők.

Az infotainment-kínálatot vonzó kiegészítő komponensek teszik teljessé. Az Audi phone box a Qi-szabvány szerint induktív úton tölti a mobiltelefont, miközben kis hatótávú (near-field) kapcsolat segítségével csatlakoztatja a készüléket a jármű külső antennájára, a lehető legjobb minőségű vételt biztosítva. A Bang & Olufsen Sound System 705 watt teljesítménnyel és 14 hangsugárzóval gondoskodik színvonalas hangzásélményekről.

audi-rs3-1

Biztonságosan és kipihenten célba érni – az új vezetői segédrendszerekkel

Az RS 3 Limousine vezetői segédrendszerei kínálatával is kategóriája élvonalához tartozik. E fejlett technikák szükség szerint tartják a kívánt követési távolságot, segítik a vezetőt a sávváltásban illetve az éppen igénybe vett forgalmi sáv tartásában, felismerik a közlekedési táblákat, de a ráfutásos balesetek illetve gyalogosgázolások megelőzésében is hatékonyan közreműködhetnek.

Újdonság a közlekedési torlódás asszisztens is, amely sűrű forgalomban 65 kilométer/óra tempóig átmenetileg akár a kormányzás feladatát is átveheti, a vészhelyzet-asszisztens, amely szükség szerint önműködően lefékezi az autót, illetve a hátsó keresztirányú forgalom asszisztens, amely a parkolóhelyről kitolatáskor figyeli a keresztirányú forgalmat.

Az új, kompakt RS modell az Audi Sport égisze alatt 2017-benérkezik majd az európai piacra, a bruttó ajánlott fogyasztói ára pedig még árazás alatt van.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: