Ilyen és ehhez hasonló ötletekről szólnak azok a okostelefonos alkalmazások, amelyek megváltoztathatják hétköznapjainkat és mobilitási szokásainkat, és amelyek közül nyolc győztesként került ki a Ford által szervezett 24 órás versenyből.
A nyertes megoldások közt szerepelt még fedélzeti híváskezelő szolgáltatás, az autósokat és az utasokat összekapcsoló telekocsi-szolgáltatás és egy ügyes módszer a teherautók szállítási kapacitásának maximális kihasználására – vagyis csupa olyan elképzelés, amelyek megkönnyítik az autósok életét, közösségeket teremtenek, javítják az üzleti hatékonyságot és egészségesebbé varázsolják a nagyvárosokat.
Ezek az alkalmazások a Ford SYNC AppLink Mobilitási Versenyen születtek, amelynek a berlini IFA szakkiállítás, a világ legnagyobb szórakoztató elektronikai vására adott otthont. A versenyt a Ford a Factory Berlinen (Németország legjelentősebb startup és innovációs kampuszán) rendezte meg, ahová a vállalat egy kerekasztal-beszélgetést is szervezett az iparág vezető újítóinak és szakértőinek, többek közt Don Butler, a Kapcsolódó Járművek és Szolgáltatások részleg ügyvezető igazgatójának részvételével.
“A berlini Ford SYNC AppLink Mobilitási Versenyen kifejlesztett ötletek révén az emberek eljuthatnak úticéljukig, pénzt kereshetnek, és minden eddiginél kellemesebben vagy hasznosabban tölthetik az időt vezetés közben,” nyilatkozta Butler. “Ezek az új alkalmazás-ötletek innovatív megoldásokat kínálnak a parkoláshoz, az autómegosztáshoz és más mobilitási szolgáltatásokhoz, ezért nagyon nehéz dolgunk volt a győztesek kiválasztásakor.”
A megmérettetésen 10 ország 35 csapata és 75 fejlesztője vett részt, és a Ford SYNC AppLink Mobilitási Verseny nyolc győztese komoly jutalomban részesült: egy nyertes 20.000 eurós pénzdíjat kapott, öten részt vehetnek a Techstars Startup Next program Ford AppLink Mobilitás kurzusán, ketten pedig a berlini Axel Springer Plug & Play programjának részesei lehetnek.
A Ford jelenleg azon dolgozik, hogy autóipari és mobilitási vállalattá fejlődjön, és ennek jegyében lendületesen dolgozik az új lehetőségek kiaknázásán a Ford Intelligens Mobilitás terv alapján, aminek célja, hogy piacvezetővé tegye a vállalatot a konnektivitás, a mobilitás, az önállóan működő autók, a vásárlói élmény és az adatfeldolgozás területén.
A SYNC AppLink segítségével az autósok hangvezérléssel kezelhetik okostelefonos alkalmazásaikat, miközben tekintetüket a forgalmon, kezüket pedig a kormánykeréken tartják. A tavalyi dublini Web Summit alkalmával megrendezett SYNC AppLink Fejlesztői Versenyen megalkotott MyBoxMan alkalmazás már elérhető az autósok számára, akik pénzt kereshetnek azzal, hogy csomagok kiszállítását vállalják az útjukba eső címekre.
Az immár több mint 15.000 regisztrált felhasználót számláló SYNC AppLink Fejlesztői Program révén a Ford szoftverekkel és technológiákkal támogatja az alkalmazásfejlesztő közösséget. Az ingyenes SYNC Emulator szoftver megkönnyíti a fejlesztők számára, hogy alkalmazásokat készítsenek (és leteszteljék azok kompatibilitását) az autógyár kapcsolódási rendszeréhez – anélkül, hogy fizikailag hozzá kellene férniük egy járműhöz.
A Ford SYNC AppLink Mobilitási Verseny lehetőséget kínál a fejlesztők számára, hogy közvetlenül együttműködjenek a Ford mérnökeivel és üzleti csapatával, s így a vállalat segítségével gyorsabban fejleszthessék ki és dobhassák piacra ötleteiket.
A Techstars és a Ford együttműködésével született meg Berlinben – a Ford által szponzorált Techstars Mobility, Driven by Detroit mentor-programra építve – a vállalat első vállalkozássegítő programja. A Ford számos startuppal együttműködik, felkarolva a navigációval, a konnektivitással és az autómegosztással kapcsolatos kezdeményezéseket.
A nyolc győztes alkalmazás:
- Autlo: automatikusan fizet a parkolásért, így az autósnak nem kell parkolójegyet váltania, vagy az esetleges bírság miatt aggódnia. Az alkalmazás a díjmentes parkolási időszak kezdetén megszakítja a fizetést (a Techstars díjazottja)
- BeeRides: segítségével az autótulajdonosok ingyenesen parkolhatnak a repülőtéren, és teljes körű biztosítással bérbe adhatják járműveiket az érkező utasoknak; ez a bérlőnek olcsóbb szolgáltatást, a bérbeadónak pedig plusz bevételt jelent (a Techstars díjazottja)
- Ellis Car: a jármű- és útadatok elemzésével és játékos elemekkel személyre szabott tanácsokat ad az autósnak vezetési stílusa tökéletesítésére, és ezáltal üzemanyag-fogyasztása csökkentésére (az Axel Springer díjazottja)
- Hal: konferenciahívás-szolgáltatás, amelynek segítségével az autós egyszerűen kapcsolódhat az olyan telekonferencia-szolgáltatók hálózatához, mint a Skype vagy a Google Hangouts (a Techstars díjazottja)
- Make My Day: hatékonyabb ügyintézést biztosít azáltal, hogy kikalkulálja az optimális útvonalat, és előre tájékoztatja a felhasználót az egyes feladatok elvégzéséhez szükséges időről, emellett pedig a feladatok elvégzésének összesített idejét is kiszámítja (az Axel Springer díjazottja)
- POMP: üzemanyag-kiszállítás vállalati és egyéni ügyfelek számára, így az autósoknak nem kell felkeresniük egy töltőállomást (a Techstars díjazottja)
- Smart HitchHike: az autósokat és az utasokat összekapcsoló telekocsi-szolgáltatás; az alkalmazás segítségével az utasok látják, hol található éppen egy autó, és a ‘leintés” funkció segítségével azonnal jelezhetik utazási szándékukat (a Techstars díjazottja)
- Truckfly: beazonosítja az üres haszongépjárműveket, így a vállalatok megtalálhatják a legjobb fuvarlehetőségeket. A teherautók üzemeltetői látják a következő állomást, megtervezhetik az útvonalat, megtölthetik a rakteret, és így az oda- és visszaúton egyaránt kihasználhatják az autók szállító kapacitását (pénzdíj)
A Ford kerekasztal-beszélgetésének témái a mobilitás technológiai támogatása és a holnap intelligens városai voltak; a részvevők közt szerepelt Cornelia Yzer, Berlin gazdasági, technológiai és kutatási ügyekért felelős szenátora, valamint Patrick Weissert, a IoT Business Group, HERE mobilitási szolgáltatási részlegének igazgatója is.
A vitaindító előadásokat Sampo Hietanen, a MaaS Global vezérigazgatója és Dixon Doll, a DCM Capital alapítója és igazgatósági tagja tartották.