Ez azonban csupán egy a 2015-ös Ford Autóvásárlási Trendek című kutatás eredményei közül, amely Európa 22 országában mérte fel az új autók vásárlóinak szokásait, rávilágítva a regionális trendekre és az egyes nemzeti piacok különbségeire. A tanulmány szerint jelentős mértékben nőtt az olyan technológiák népszerűsége, amelyek segítenek a parkolásban, megelőzik az ütközéseket, valamint egyenletes sebességet és követési távolságot tartanak.
“Miközben az autógyártók, így a Ford is kitartóan dolgoznak az önállóan közlekedő járművek kifejlesztésén, vásárlóink körében máris népszerűvé vált számos intelligens technológiánk, amelyek egyszerűbbé és biztonságosabb teszik az autózást és a parkolást,” nyilatkozta Roelant de Waard, a Ford Európa marketingért, értékesítésért és szolgáltatásokért felelős alelnöke. „Azt tapasztaljuk, hogy egyre nő az igény az olyan megoldások iránt, amelyek mérséklik a közlekedéssel járó stresszt, és élvezetesebbé varázsolják a vezetést; jó példa erre, hogy az emberek milyen gyorsan elfogadták azt a rendszert, ami segít a megfelelő méretű parkolóhely megtalálásában, sőt be is tolat oda.”
A 2015-ös Ford Autóvásárlási Trendekből az is kiderül, hogy Európában a 2014-ben értékesített több mint 1.000.000 autó vásárlóinak körében a fehér fényezés volt a legnépszerűbb, megelőzve a feketét, az ezüstöt, a szürkét és a kéket; egyébként ez utóbbi árnyalat népszerűsége növekszik a leggyorsabb ütemben a Ford színválasztékában.
Lendületben a fejlett technológiák
A Ford az év elején ismertette a Ford Intelligens Mobilitás tervet, aminek célja, hogy innovatív megoldásai és technológiái révén a márka új szintre lépjen a konnektivitás, a mobilitás, az önállóan közlekedő autók, a vásárlóknak nyújtott élmény és a ‘big data’ adatfeldolgozás területein.
Az USA-ban jelenleg is folyik a teljesen önálló közlekedésre képes Ford Fusion Hybrid kísérleti autókból álló flotta fejlesztése. Ezek az autók ugyanazokkal az érzékelőkkel és számítógépes programokkal működnek, mint a ma kapható Fordok, s a tesztelési folyamat a korábbi kísérleti szakaszból mára a fejlett tervezés fázisába lépett.
Az Aktív Parkolóasszisztens érzékelők segítségével és a jármű kormányművének használatával segít a megfelelő méretű parkolóhely megtalálásában, és be is kormányozza oda az autót. Európában minden harmadik Fordhoz (34 százalék) rendeltek parkolás segítő technológiát; ez az érték tavaly még csupán 28 százalék volt. Svájcban ez az arány majdnem eléri a háromnegyededet (72 százalék), de Hollandiában (62 százalék) és Spanyolországban (61 százalék) is kiugróan magas volt.
Az Active City Stop automatikus fékezéssel mérsékli a ráfutásos balesetek súlyosságát, ha a vezető nem reagál időben a forgalom megtorpanására. 2014-ben a vásárlók több mint egynyolcada (13 százalék) rendelte meg a rendszert; ez az érték 2013-ban még csupán 7 százalék volt. A technológia Svédországban (59 százalék), Norvégiában (58 százalék) és Svájcban (41 százalék) volt a legnépszerűbb.
Az Adaptív Sebességtartó Automatika tartja a beállított követési távolságot, még akkor is, ha az elöl haladó jármű lassít. 2014-ban az európai Ford-vásárlók több mint fele rendelt valamilyen sebességtartó technológiát, a korábbi 48-ról 52 százalékra növelve az ezzel felszerelt autók arányát. A listát Törökország vezeti 86 százalékkal, szorosan mögötte pedig Finnország (84 százalék) és Svédország (80 százalék) áll.
A Sávtartó Asszisztens érzékeli az akaratlan sávelhagyást, és finom vibrációval figyelmezteti az autóst a kisodródás veszélyére. 2014-ben a Svédországban értékesített autók 51 százalékához rendeltek ilyen berendezést; a lista második helyezettje Norvégia (28 százalékkal), a harmadik pedig Svájc (21 százalék). A teljes európai piacon 20 százalékkal nőtt a Sávtartó Asszisztenssel felszerelt új Fordok száma
Hallgat Önre
A Ford 2012-ben mutatta be Európában hangvezérlésű fedélzeti csatlakozási rendszerét, ami idővel a márka legtöbb új modelljében megjelent. Tavaly a Fordok 78 százalékát szerelték fel SYNC rendszerrel, ami 10 százalékos növekedést jelent a 2013-as év adataihoz képest.
A SYNC 2 segítségével az autós kényelmesen, egyszerű hangutasításokkal kezelheti a mobiltelefont, a fedélzeti szórakoztató rendszert, a klímaberendezést és a navigációt; a berendezés azt is megérti, ha a vezető kimondja, hogy “éhes vagyok”, és máris felkínálja a környékbeli éttermek címeit.
Egyre divatosabb a kék szín
Az európai vásárlók körében a fehér (23 százalék), a fekete (19 százalék) és az ezüst (16 százalék) volt a legnépszerűbb fényezés; ez utóbbi egyébként a szürke árnyalattól hódította el a harmadik helyezést.
A leglátványosabb mértékben azonban a kék szín népszerűsége növekedett, amit 2014-ben 63 százalékkal több vásárló (a vevők egy nyolcada) választott, s ezzel a lista ötödik helyére lépett elő.
Törökországban már korábban is a fehér volt az uralkodó szín; ott a Fordok közel háromnegyede ilyen fényezéssel talált gazdára, míg 2013-ban csupán az autók felét rendelték fehér színben. A színek népszerűségi listáját minden országban három árnyalat valamelyike vezette (fehér, fekete vagy ezüst), s ez alól csupán a Cseh Köztársaság és az Egyesült Királyság jelentett kivételt, ahol a kék szín állt az élen.
A fekete autók Portugáliában (31 százalék), Norvégiában (28 százalék) és Hollandiában (26 százalék) voltak a legkeresettebbek, míg Írországban (28 százalék), Portugáliában (25 százalék), Magyarországon és Lengyelországban (21 százalék) volt rá a legnagyobb esély, hogy a vásárlók ezüstszínű fényezéssel rendelik meg járművüket. Magyarországon a barna szín is kiemelkedően vonzónak bizonyult (15 százalék).
Változatos formák, változatos trendek
2014-ben a legtöbb vevő az 5 ajtós karosszériaformát választotta (52 százalék). A második helyen a kombi állt (37 százalék), s a 4 ajtós modellváltozatok 11 százalékkal részesedtek az eladásokból.
A Mondeo és a Focus praktikus kombi kivitele különösen kelendő volt Dániában (84 százalék), Németországban (81 százalék) és Hollandiában (78 százalék). Ugyanezen modellek 5 ajtós változatai Görögországban (96 százalék), Spanyolországban (87 százalék) és Nagy-Britanniában (83 százalék) fogytak a legnagyobb arányban, a 4 ajtós verziók pedig Törökországban (87 százalék) bizonyultak a legnépszerűbbnek.
Az erő velünk van
A vásárlók ma már minden eddiginél szélesebb motorkínálatból választhatnak. A 2013-as évhez képest tavaly kétszer annyian rendelték meg a Ford elektromos hajtású járműveit, bár a vevők túlnyomó többsége (98 százalék) még mindig a benzin- és dízelmotorok mellett tette le a voksát.
Az európaiak 56 százaléka választott benzinmotoros modellt, ám az ilyen változatok aránya sehol nem volt olyan magas, mint Oroszországban, ahol a vásárlók 96 százaléka rendelte meg autóját ilyen erőforrással, bár a benzinmotorok Hollandiában (87 százalék) és a Cseh Köztársaságban (83 százalék) is rendkívül kelendőek voltak.
Tavaly Írországban kelt el a legtöbb dízelmotoros autó (70 százalék), de ezek a motorváltozatok Törökországban és Romániában is népszerűnek bizonyultak (mindkét piacon 65 százalék).
A manuális és automata sebességváltók aránya alig változott a 2013-as évhez képest. Az európai vásárlók még mindig a kézi kapcsolású váltóműveket részesítik előnyben. Az autók 86 százaléka kelt el ilyen sebességváltóval; Hollandiában és Írországban 96 százalék, Görögországban és Lengyelországban pedig 95 százalék volt az arányuk. A manuális sebességváltók még Oroszországban is népszerűbbek voltak, pedig ott kiemelkedően magas (48 százalék) az automata váltóval értékesített autók száma.
“Az autóvásárlók ízlése néhány tekintetben évek óta változatlan, amellett azonban sok dolog változik,” mondta de Waard. “Ezeket a – néha meglepő – változásokat gondosan tanulmányozzuk, hogy még magasabb szinten szolgálhassuk ki európai vásárlóinkat.”