DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 4. hétfő
Egyéb

Dinamika a határokon – Az új Audi R8

A négykarikás márka egyetlen más modellje sem ilyen erős, gyors és ennyire markáns stílusú: az új R8 nagyteljesítményű sportkocsi a technika minden területén.

Nagy erejű, magas fordulatú középmotor, változó forgatónyomaték-elosztású quattro állandó összkerékhajtás, az alumíniumot és a Carbont az Audi Space Frame (ASF) technológiában együttesen alkalmazó, következetes könnyűszerkezetes konstrukció és már-már extrém dinamikus futómű – az új R8 az Audi palettájának abszolút csúcsa, karaktere még „élesebb”, mint valaha. A versenymérnökök, a pilóták és a konstruktőrök szoros együttműködésének eredményeképpen magasabb teljesítményszint mellett jelentősen javultak az új Audi R8 menetteljesítményei is, az utcai változat és az abból kifejlesztett R8 LMS versenygép esetében egyaránt.

„Az új R8 V10 plus minden idők legerősebb és leggyorsabb sorozatgyártású Audija” – emelte ki Prof. Dr. Ulrich Hackenberg, az Audi igazgatótanácsának a műszaki fejlesztés területéért felelős tagja. „A versenysport mindig is az Audi génjeinek meghatározó eleme volt. Új Audi R8 sorozatunkkal mérnökeink közvetlenül a versenypályáról hozzák el az utcára a rendelkezésünkre álló bőséges tudást és tapasztalatot, tovább erősítve márkánk alapvető értékeit – dinamika, dizájn és minőség.”

a155553_medium_resize



Motorok – tíz henger, két változat

Az Audi új nagyteljesítményű sportkocsijának erőforrása két változatában szerepel a kínálatban: 397 kW (540 LE) az R8 V10 és 449 kW (610 LE) teljesítménnyel az R8 V10 plus számára. Mindkét aggregát 6500-as percenkénti fordulatszámnál bocsátja rendelkezésre 540 illetve 560 newtonméter maximális forgatónyomatékát. A teljesítményszint jelentősen nőtt az elődhöz képest, miközben még közvetlenebb gázadási reakciók jellemzik a magas fordulatú (percenként akár 8700), 5,2 literes, atmoszférikus aggregátot. A V10-es konstrukció a versenyautó-motorokhoz hasonlóan szárazkarteres kenési rendszerrel készül. Karakteres hangja még teltebbé vált, s kívánságra sportkipufogó-rendszerrel is rendelhető.

Jól érzékelhetően csökkent az R8 modellek üzemanyag-fogyasztása, amely akár 13 százalékkal is elődeiké alatt alakulhat (szén-dioxid-kibocsátás: akár mínusz 33 g/km). A V10-es motor hatékony gazdaságosságnövelő műszaki megoldásokkal készül, köztük a Cylinder on Demand (COD) rendszerével, amely az alacsony terhelési tartományokban automatikusan lekapcsolja az egyik hengersort. További fejlett technika a kettős befecskendezés, amely igény szerint közvetlenül az égésterekbe vagy a szívócsatornába juttatja az üzemanyagot. Amint a vezető 55 kilométer/óra felett elveszi a gázt, a motor leválik a hajtásláncról, s az új R8 „vitorlázó” üzemmódban gördülhet tovább. Megálláskor az automatikus motorleállítás és -indítás rendszere (Start-Stops System) helyezi átmenetileg üzemen kívül a V10-es aggregátot.

Menetteljesítményeivel szintén a sportautók világának abszolút élvonalához tartozik az új Audi R8. A V10 változat álló helyzetből mindössze 3,5 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra, végsebessége pedig 320 kilométer/óra. A V10 plus minden idők leggyorsabb sorozatgyártású Audijaként 100 kilométer/óráig 3,2, s 200-ig is csupán 9,9 másodpercet igényel, a csúcsot pedig 330 kilométer/óra jelenti. A csúcsmodell minden egyes lóereje mindössze 2,38 kilogrammot (száraz saját tömeg) mozgat, ami valóban kiemelkedő teljesítmény/tömeg-arány.

Stabilitás és dinamika – az új quattro összkerékhajtás

A V10-es motor mögött villámgyors működésű, hétfokozatú S tronic sebességváltó dolgozik, amely tisztán elektronikus úton (by wire) továbbítja a vezető kapcsolási utasításait. A kettős tengelykapcsolós váltómű az első futóműnél elhelyezett, teljes egészében új fejlesztésű elektrohidraulikus működtetésű lamellás tengelykapcsolóval szerelt quattro összkerékhajtás felé továbbítja a motor teljesítményét. A rendszer a lehető legjobb teljesítmény érdekében vízhűtésű. A lamellás tengelykapcsoló mindenkor a pillanatnyi menethelyzetnek megfelelően osztja el a forgatónyomatékot az első és a hátsó kerekek között, igény szerint akár 100 százalékban előre vagy hátra irányítva azt.

A lamellás tengelykapcsoló menetdinamikai szabályozása az Audi drive select rendszerének részét alkotja, s a comfort, auto, dynamic és individual alap-üzemmódok közötti választást kínálja a pilóta számára. Az R8 V10 plus csúcsmodellben (kívánságra a V10 esetében is) a Performance üzemmódban három további menetprogram – dry, wet és snow – választható, amelyek egy-egy adott típusú útfelületre jellemző súrlódási együtthatónak megfelelően alakítják az R8 menetdinamikai paramétereit. A továbbfejlesztett mechanikus hátsó differenciálzár a szériafelszereltség része, záróhatását az aktív szabályozású quattro összkerékhajtással való együttműködés jegyében hangolták újra a tervezők.

Versenysport-gének – kettős keresztlengőkaros felfüggesztések

Alumínium kettős keresztlengőkaros kerékfelfüggesztéseiben szintén egyértelműen megmutatkoznak az új Audi R8 versenysport-génjei. A V10 plus modellben hangolásuk különösen sportos, s mindkét motorváltozat esetében elektronikus csillapítás-szabályozással (Audi magnetic ride) is kiegészíthetők.

Az új elektromechanikus szervokormány kifinomult visszajelzésekkel szolgál az útfelületről. Nem kevésbé korszerű alternatívájaként a dinamikus kormányzás szerepel a kínálatban, amely a pillanatnyi sebességnek megfelelően változtatja áttételét. Az új Audi R8 mindkét változata már alapkivitelében 19 col peremátmérőjű kerekeken gördül, kívánságra pedig elöl 245/30, hátul 305/30 méretű gumiabroncsokkal szerelt, 20 colos könnyűfém keréktárcsák is rendelkezésre állnak. Az erőteljes lassulást biztosító fékek a csúcsmodellen Carbon kerámia tárcsákkal (az R8 V10 számára extrafelszerelés) készülnek. Az Audi drive select menetdinamikai szabályozórendszer a quattro összkerékhajtás mellett számos további rendszert is integrál négy alap-üzemmódjában, köztük a gázpedállal, a kormányművel, az S tronic sebességváltóval, a csillapítás-szabályozással (extrafelszerelés), a dinamikus kormányzással (extrafelszerelés) és a kipufogórendszer csappantyúival. A dry, wet és snow Performance-programokban az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESC) működését is meghatározza.

Könnyűszerkezetes építés – mindössze 1454 kilogramm száraz saját tömeg

Az R8 V10 plus csúcsmodell saját tömege (vezető nélkül) csupán 1555 kilogramm, száraz saját tömege pedig akár 1454 kilogramm. E következetes könnyűszerkezetes építés alapeleme a kombinált anyagfelhasználású (multimaterial) Audi Space Frame (ASF) technológia, amelynek köszönhetően a karosszériaszerkezet mindössze 200 kilogrammot nyom. A tervezők – „A megfelelő anyag a megfelelő mennyiségben a megfelelő helyen” mottójuk szellemében – itt 79 százalékban alumíniumot és 13 százalékban Carbont alkalmaztak.

Az alumíniumelemek speciális könnyűszerkezetet alkotnak, amely a középső alagútban, a hátfalban és a B-oszlopokban nagyméretű Carbont tartalmaz. Az R8 V10 plus modelleken további Carbon alkatrészek egészítik ki a külső alumíniumlemezeket, például az oldalsó pengeelemek (Sideblades) és a hátsó diffúzor. A kombinált anyagfelhasználású (multimaterial) Audi Space Frame (ASF) technológia 40 százalékkal növelte a torziós merevséget az elődmodellhez viszonyítva, de az akusztikai tulajdonságok és az ütközésbiztonság terén is kiválóan teljesített.

A versenyautókhoz hasonlóan az Audi R8 aerodinamikai koncepciója is elsősorban a menetstabilitásra összpontosít, amelynek központi eleme aljának hosszú és széles diffúzora. Az R8 V10 plus esetében például a végsebességnél összesen 140, az első tengelyen 40, míg a hátsón 100 kilogrammnak megfelelő mértékű leszorítóerő ébred.

Formavilág – széles, lapos, izmos

Az új Audi R8 hosszúsága 4,42, szélessége 1,94 méter. Előretolt utastere, megnyújtott fara és viszonylag rövid tengelytávja által meghatározott, egyéni arányai mindjárt az első pillantásra egyértelművé teszik a középmotoros sportautó műszaki koncepcióját. Elődje karakteres stílusjegyei még „élesebb” formában jelennek meg. Oldalsó pengeelemeit (Sideblades) ezúttal széles vállöve osztja ketté, amely egyszerre kölcsönöz oldalának lendületet és feszes összhatást.

Függőleges bordákkal kialakított légbeömlő nyílások és a LED-technikájú fényszórók fogják közre a széles és alacsony, intenzíven kiformált Singleframe hűtőrácsot. LED-fényszóróit az Audi kívánságra lézerszpot technikával is szállítja, amely kétszeresére növeli a távolsági fény hatótávját, s amit ez esetben elöl is – a hátsó LED-technikájú lámpatestekben egyébként széria – dinamikus irányjelzők egészítenek ki. A far összhatását a diffúzor, a motortér szellőzőrácsai és a V10 plus esetében a rögzített Carbon szárny határozza meg.

Az összesen 11 külső szín szabadon kombinálható az oldalsó pengeelemek (Sideblades) hatféle árnyalatával, amelyek az R8 V10 plus esetében már alapkivitelben (R8 V10 számára extrafelszerelés) fényes Carbon kivitelben készülnek. Az Audi exkluzív programjában az ügyfelek tetszés szerint kevertethetik ki a pontosan egyéni ízlésüknek megfelelő árnyalatot, ami a pengeelemek színére is vonatkozik.

Utastér – esztétikus könnyűszerkezetes építés

A feszes geometriai formák jellemezte vonalvezetés révén utasterében is megmutatkozik az új Audi R8 következetes könnyűszerkezetes építése. A középpontban a vezetőtér körül húzódó nagyméretű monoposto-ív áll. A műszerfal kifejezetten könnyed, már-már lebegő hatást kelt, alsó felén az automatikus légkondicionáló berendezés turbinákat idéző kialakítású kezelőelemeivel. Az ülések mögött 226 liternyi rakodótér egészíti ki az autó elejében rendelkezésre álló, 112 literes csomagtartót.

Az integrált fejtámlákkal kiformált, mélyre süllyesztett sportülések teljes egészében új fejlesztésű konstrukciók, az R8 V10 plus modellben pedig könnyűszerkezetes kagylóülések (az R8 V10 számára extrafelszerelés) várják a vezetőt és utasát. A kárpitok Alcantara vagy Feinnappa bőr kivitelben, különböző színösszeállításokban rendelhetők. A kínálatot két bőrkárpit-csomag, egy újfajta rombuszmintájú steppelés és matt Carbon dekorbetétek egészítik ki. A még egyedibb kialakításra vágyók az Audi exkluzív palettájáról csaknem bármilyen további elképzelésüket is valóra válthatják.

Akár a versenyautókban – kezelés és kijelzők

Mintha csak versenyautóban ülne az új R8 pilótája: minden fontos funkciót úgy vezérelhet, hogy kezét mindvégig a volánon, tekintetét pedig az úton tartja. Az R8 V10 modellben alapfelszerelés R8 multifunkció plusz bőrbevonatú sportkormánya a motorindító és -leállító (Start/Stop) gomb és az Audi drive select számára két úgynevezett szatellit-kezelőelemmel egészül ki. A négy ilyen szatellit-elemmel kialakított R8 Performance bőrbevonatú sportkormány (az R8 V10 plus esetében széria, az R8 V10 számára extrafelszerelésként rendelhető) a Performance üzemmód vezérlésére egy forgatókapcsolót, a kipufogórendszer szelepei számára egy további kapcsolót is tartalmaz.

A digitális műszerfal szintén a versenyautók világát idézi. Az Audi virtual cockpit 12,3 col képátlójú TFT-felülete minden információt igényesen kidolgozott, nagyfelbontású grafikákkal jelenít meg. A vezető háromféle nézet közül választhat. A Performance üzemmódban a központi fordulatszámmérő köré további kijelzők csoportosulnak, például a teljesítmény és a forgatónyomaték pillanatnyi értékéről, a kenőolaj és a gumiabroncsok hőmérsékletéről, a különböző irányú gyorsulás illetve lassulás erőhatásairól (g-erők), vagy éppen a versenypályán elért köridőkről. A vezető emellett egyéni igényei szerint konfigurálhatja a sebesség- és a fordulatszámmérő megjelenítését.

Az MMI Navigációs rendszer plusz is a fedélzeten – a felszereltség

Az Audi igencsak nagyvonalú alapfelszereltséggel kínálja új R8 sorozata tagjait. Igazi különlegesség az MMI touch funkcióval kiegészített MMI Navigációs rendszer plusz, amelynek kezelési logikája az okostelefonokéhoz hasonló felépítésű, és szabad szövegkeresést is kínál. Kezelése a kormánykerékről, a középkonzol MMI-termináljáról és hangvezérléssel egyaránt megoldható. Az MMI Navigációs rendszer plusz ideális kiegészítése az Audi connect kínálata, amely a nagysebességű LTE-szabvány szerint hozza el az internetet az R8 fedélzetére. Alapjául a márka második generációs, modulrendszerű infotainment-koncepciója (MIB) szolgál. A színvonalas infotainment-kínálatot a Bang & Olufsen hangrendszer és az Audi phone box teszi teljessé.

Piaci bevezetés 2015 őszén

Az Audi R8 sikertörténete első nemzedéke 2007-es bemutatkozásával vette kezdetét, amelyből közel 27 ezer példány talált azóta gazdára. Az új Audi R8 2015. május 13. óta rendelhető, az Audi R8 V10 54.889.510,- Ft, míg az Audi R8 V10 plus 62.185.500,- Ft alapáron. Az első példányok kiszállítása őszre várható.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: