A nemzetközi sajtó képviselőinek szervezett, különleges eseményen egyben az Alfa Romeo több mint egy évszázados történetét is ünnepeltük: a márka pontosan a mai napon töltötte be 105. születésnapját. Ezt igazán kevesen mondhatják el magukról az autóiparban, különösen, ha figyelembe vesszük a márka nemzetközi értékesítési sikereit és a motorsportban elért, nagyszerű eredményeit.
Az A.L.F.A. (a betűszó az ‘Anonima Lombarda Fabbrica Automobili’, azaz a lombardiai automobil-gyártó részvénytársaság) vállalatot 1910. június 24-én alapították. A mai napon, 2015. június 24-én új fejezetet nyitunk az újra és újra meglepetésekkel készülő márka történetében: bemutatkozik legújabb modellünk, egy hamisítatlan kiáltvány, az autóipar egyik legnagyszerűbb alkotása, amelyben összpontosul a múlt, a jelen és a jövő.
Keresve sem találhattunk volna méltóbb helyszínt erre a nagyszerű eseményre, mint az új Alfa Romeo múzeum Aresében. A márka megújult 'otthona' június 30-tól ismét megnyitja kapuit a nagyközönség előtt. A megújult létesítményben az Alfa Romeo leghíresebb, leginnovatívabb alkotásai kaptak helyet. Annak idején az autóipar történelmének legfontosabb lapjait írták ezek a járművek, amelyekre a mai napig ihletadóként tekintenek az Alfa Romeo tervezői.
Közülük is kiemelkedik azoknak a mérnököknek és formatervezőknek az elit csapata, akikre a legkényesebb, technológiai szempontból leginkább előre mutató feladatokat lehet rábízni. Ezeket a különlegesen tehetséges szakembereket összeköti rajongásuk az Alfa Romeo, valamint annak az automobilról alkotott, egyedi fogalma iránt: ennek értelmében az autó, mint műszaki alkotás túllép a szükségesség határán, és valódi, erőteljes érzelmeket ébreszt, ahelyett, hogy pusztán közlekedési eszközként tekintenénk rá. Elhivatott tervezőinket és mérnökeinket egy cél vezérli: megalkotni a jövő Alfa Romeóját, amely tiszteletben tartja a több ezer ember (mérnökök, munkások és vezetők) odaadó munkája nyomán, gyárakban, irodákban és a versenypályákon formálódott hagyományokat.
‘La meccanica delle emozioni’
Az Alfa Romeót öt dolog tette a világ egyik legkívánatosabb autómárkájává: ezek a jellegzetes olasz formatervezés, az ultramodern, innovatív motorok, a tökéletes, 50/50 arányú tömegelosztás, valamint a lehető legjobb tömeg/teljesítmény arány. Ezek a márka elengedhetetlen alkotóelemei.
Az új Alfa Romeóban helyet foglalva mintha új dimenzióba csöppennénk: a vezető köré összpontosuló környezet felkorbácsolja az érzelmeket, és magával ragadó vezetési élményt ígér. Mindez az érzékeny, közvetlen kormányműnek, az azonnali gázreakciónak, a gyors váltásoknak és a késlekedés nélküli fékteljesítménynek köszönhető. Emellett a hátsó- vagy összkerékhajtás több mint egyszerű tisztelgés az Alfa Romeo legendájának leghitelesebb gyökerei előtt: olyan műszaki megoldás, amely kimagasló menettulajdonságokat és magával ragadó vezetési élményt biztosít.
Az Alfa Romeo esetében mindez egyetlen kifejezésbe sűríthető bele: 'la meccanica delle emozioni'. Ez a merész, jellegzetes üzenet világszerte olasz nyelven hangzik el, tisztelegve az Alfa Romeo szülőföldje előtt, ahol az Alfa Romeo több mint egy évszázaddal ezelőtt meglátta a napvilágot. A márka a mai napig büszkén hirdeti az olasz ipar kiválóságát szerte a világon a közutakon, a versenypályákon és a rajongók millióinak szívében.
Jellegzetes olasz formatervezés
Az Alfa Romeo a hagyományok, a sebesség és a szépség tökéletes egyensúlyából született meg; nem véletlenül vált az olasz stílus legmagasabb szintű kifejezési formájává az autóiparban. Ez alól az új Giulia sem kivétel, hiszen az olasz dizájn három különleges jellegzetességét ragadja meg: a remek arányérzéket, az egyszerűséget, és a gondos kidolgozást. Ez az a 'külső takaró', amellyel az Alfa Romeo dizájnerei aprólékos műgonddal beburkolták a Giulia műszaki alkotóelemeit.
A kivételesen kiegyensúlyozott arányok a jármű alapvető műszaki jellegzetességéből fakadnak: az Alfa Romeo ragaszkodott az 50/50 arányú tömegelosztáshoz, valamint a hátsókerék-hajtáshoz. A tökéletesen kiegyensúlyozott tömegelosztás érdekében a két tengely között kapott helyet a motor és minden mechanikus fődarab. Ezért is olyan rövidek a Giulia túlnyúlásai, és ezért olyan hosszú a motorház és az első kerékdobok, míg az utastér hátra húzva helyezkedik el, azokra a hajtott kerekekre 'nehezedve', amelyek optikailag is kijelölik azt a pontot, ahol a motor forgatónyomatéka átjut az útra.
Mindez igen tekintélyes - a kategóriában rekordnak számító - tengelytávot eredményez, miközben a karosszéria a méretosztály legkisebbjei közé tartozik. Ezek az arányok felülnézetből dinamikus ellipszist rajzolnak ki. A lekerekített szögek és az utasteret körül ölelő tetőoszlopok vízcsepp alakú profilt, és ezáltal lendületet kölcsönöznek az autónak: a Giulia körvonala emlékeztet az egykori Giulietta Sprintre, minden idők egyik leggyönyörűbb automobiljára.
Az olasz stílus második pillére az 'egyszerűség', amely mögött valójában a létező legösszetettebb ipari kreatív folyamat: az autótervezés rejlik. A stílus, a dizájn az, amely ezt a hosszú, komplex folyamatot egyetlen egyszerű, természetes ív mögé rejti, kihangsúlyozva az elegáns idomokat és a kifinomult olasz ízlést. Ez a megközelítés, amely letisztult, feszes vonalakban nyilvánul meg, az Alfa Romeo történetének minden állomásánál tetten érhető. Az új Alfa Romeo erőteljes személyiségét ezért fejezi ki mindössze néhány egyszerű vonal: az oldalfalon végigfutó ív, amely kijelöli az ajtókat és a kilincseket, aztán ott a „háromlevelű” orrkialakítás, az autóipar történetének talán legjellegzetesebb, leghíresebb „arca”.
Végezetül az olasz stílus jellegzetessége az a kiváló minőségű felületkidolgozás, amelynek köszönhetően a karosszéria idomain erőteljesen, harmonikusan csillan meg a napfény. A végeredmény: az új Giulia, amelynek plasztikusan megformált idomai egy ugrásra kész nagymacskát idéznek. Ugyanezzel az ihletett szemlélettel találkozunk a beltér kialakításában. Minden letisztult, lényegre törő, és minden a vezetőt helyezi a középpontban, beleértve a vezetési stílushoz alkalmazkodni képes, kis átmérőjű kormánykereket, vagy az azon elhelyezett kezelőszerveket. És ez még nem minden. A vezető üléshelyzetét úgy alakították ki, mintha átlósan futó anyagszerkezetű szövetből vágták volna ki, a finoman hullámzó műszerfaltól az átgondolt elrendezést követő műszerekig az egész környezet egyedi szabású, kézzel varrott öltönyként illik a felhasználóhoz. Ezt az érzést erősíti a nemes anyagok használata: szénszálas kompozitok, fa és első osztályú szövetek teremtenek a szemnek és a kéznek egyaránt kellemes felületeket; elrendezésük gondos kézi munkáról tanúskodik.
Ultramodern, innovatív erőforrások
Az ultramodern, innovatív erőforrások ugyancsak az Alfa Romeo elmaradhatatlan jellegzetességei közé tartoznak. Éppen ezért a Quadrifoglio modellváltozat számára egy olyan, műszaki jellemzői és menetteljesítményei szempontjából egyaránt egyedülálló erőforrást alkottunk, amely új etalont teremt a márka számára.
A hathengeres, benzines turbómotort a Ferrari mérnökei hangolták tökélyre; legnagyobb teljesítménye 510 lóerő, menetteljesítményei pedig túlzás nélkül lélegzetelállítóak: álló helyzetből mindössze 3,9 mp alatt éri el a 100 km/óra sebességet. A szenzációs teljesítmény és forgatónyomaték ellenére az új motor meglepően takarékos, nem utolsó sorban az elektronikusan vezérelt hengerlekapcsolási rendszernek köszönhetően. Természetesen, mint minden új generációs benzin- és dízelmotor, ez a hathengeres erőforrás is teljes egészében alumíniumból készült, ami csökkenti az első tengelyre jutó terhelést, miközben biztosítja a jellegzetes, hamisítatlan Alfás motorhangot.
Tökéletes tömegelosztás
Az új Giulia jellegzetessége, hogy a mérnökök úgy osztották el a szerkezeti tömegeket, és úgy alkalmazták a felhasznált anyagokat, hogy a jármű tömege tökéletesen egyenletesen, 50/50 arányban terhelje a két tengelyt. Ez alapvető feltétele az Alfa Romeókra jellemző vezetési élménynek; megvalósításához pedig mérnökeink úgy módosították a komponensek elrendezését, hogy a nehezebb alkatrészeket a tömegközépponthoz lehető legközelebb tudják elhelyezni.
A felfüggesztés nemcsak az optimális rugózás és stabilitás szempontjából meghatározó, de a tömegelosztásban is alapvető szerepet játszik. A hátsó felfüggesztésnél a maximális menetteljesítményeket, vezetési élményt és komfortot biztosító multilink szerkezet mellett döntöttünk. Elöl újonnan kifejlesztett, kettős keresztlengőkaros felfüggesztést alkalmaztunk, amely optimálisan szűri ki az útegyenetlenségeket, és gyors, pontos kormányozhatóságot biztosít. A kizárólag az Alfa Romeo által alkalmazott megoldás ívmenetben is változatlan utánfutást biztosít, és mivel a sebességtől és menetkörülményektől függetlenül, folyamatosan optimális érintkezést biztosít az útfelület és az abroncs között, igen nagyfokú oldalirányú gyorsulást tesz lehetővé. így a piaci szegmens legközvetlenebb kormányáttételével rendelkező Alfa Romeo Giulia természetesen és ösztönösen vezethető.
Innovatív, exkluzív műszaki megoldások
Az Alfa Romeo műszaki kultúrájának újabb megnyilvánulási formájaként a futómű és a felfüggesztés konstrukcióját, anyagválasztását és kidolgozását tekintve minden esetben tökéletes. Ennek következtében mérnökeink úgy döntöttek, hogy az elektronikus segédrendszereket csupán arra használjuk, hogy még élvezetesebbé tegyük a kiemelkedő mechanikus alapok által meghatározott vezetési élményt.
Ez nyilvánul meg az új modell olyan, exkluzív műszaki megoldásaiban, mint a dupla kuplungot alkalmazó nyomatékvektor-szabályozó rendszer, amely révén a hátsó differenciálmű eltérő mértékű hajtónyomatékot juttathat a két hátsó kerékre. Ezáltal rossz tapadási viszonyok mellett is javult az erő átvitele az aszfaltra. Az autó így biztonságosan és élvezetesen vezethető, anélkül, hogy zavaróan közbeavatkoznának a menetdinamikai szabályozó rendszerek. Az új Alfa Romeo fedélzetén mutatkozik be az integrált fékrendszer, ez az innovatív, elektromechanikus rendszer, amely a menetstabilizáló funkciókat egy hagyományos fékszervó funkcionalitásával kombinálva nem csupán a szokásos terhelésfüggő fékerőelosztásról gondoskodik, hanem késlekedés nélkül biztosít fékhatást, és ezáltal rekord rövid féktávolságot.
A kiváló légellenállási tényező, az ívmenetben jelentkező, tökéletesen kiegyensúlyozott erőhatások, illetve leszorítóerő mellett az új modell aktív első légterelővel is rendelkezik, amely a leszorítóerőt aktívan szabályozva még nagy sebességnél is fokozott teljesítményt és jobb tapadást eredményez. Ezeket az ultramodern rendszereket a Chassis Domain Control (CDC) vezérli: a fedélzeti elektronikai rendszerek agya, amely az egyes funkciók között megosztja az optimális menetteljesítmények és a maximális vezetési élmény eléréshez szükséges feladatokat.
Az új Alfa Romeo Giulia esetében a jármű menetdinamikai jellemzőit a vezető igényei szerint módosító Alfa DNA rendszer is megújult: a lehetőség sorában megtalálható a dinamikus, a normál, a takarékos (az Alfa Romeo történetében először alkalmazott, környezettudatos beállítás), valamint természetesen a verseny beállítás (a nagyteljesítményű változat esetében):
Az új modell utastere minőség, biztonság, felszereltség és kényelem szempontjából a legmagasabb szintet képviseli, miközben megvalósítja az Alfa Romeo jellegzetességét: a vezetőközpontú kialakítást. Egyáltalán nem véletlen, hogy az összes elsődleges funkció kezelőszerve a kormánykeréken kapott helyet, akárcsak a Forma 1-es autóknál. Az ember-gép interfész két egyszerű, felhasználóbarát tekerőgombból ál, amelyekkel az Alfa DNS funkciók, illetve az infotainment rendszer beállításai módosíthatók.